שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » המדינה תתרגל התפרצות של זן קורונה קטלני
לראשונה בעולם
מדינת ישראל תקיים היום תרגיל לאומי שיבחן היערכות ארצית לקראת התפרצות אפשרית של זן קטלני חדש של נגיף הקורונה • התרגיל קיבל את השם "תרגיל אומגה"
מחלקת קורונה | צילום: shutter_o, שאטרסטוק

משרד ראש הממשלה הודיע כי ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתקיים תרגיל לאומי שיבחן היערכות ארצית לקראת התפרצות אפשרית של זן קטלני חדש של נגיף הקורונה. התרגיל, שיתקיים היום, ייערך במתכונת של "משחק מלחמה" וקיבל את השם "תרגיל אומגה".

בהודעת המשרד צוין כי מי שיוביל את התרגיל הוא ראש הממשלה נפתלי בנט, כאשר על ניהולו המבצעי יופקד הממונה על ההתגוננות במשרד הביטחון, תא"ל (במיל') משה אדרי.

התרגיל ייערך במרכז הניהול הלאומי (מנ"ל) בירושלים, המיועד לניהול משברים ברמה הארצית, וישתתפו בו מנכ"לי משרדי הממשלה ונציגי הגופים המקצועיים, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, יו"ר ועדת החוקה, נציגי המטה לביטחון לאומי (מל"ל) ונציגי צה"ל, פיקוד העורף ועוד.

כאמור, התרגיל יתבצע במתכונת של "משחק מלחמה" כסימולציה בין-אירגונית בדרגים בכירים לצורך תרגול ההתמודדות הלאומית עם זן חדש – זן "אומגה" – שטרם התגלה במדינת ישראל.

על מנת לדמות מצב אמת, התרגיל ייערך בשלושה מושבים שידמו מעבר בין התרחישים השונים. בתוך כך, יתקיימו הערכות מצב משרדיות ובין-משרדיות, במסגרתן ייסקרו הנתונים ויוצגו המלצות לפעולה, ובתומן תתקיים הערכת מצב מתכללת, במהלכה יסכם ראש הממשלה וינחה את כלל הגופים להמשך הפעילות.

התרגיל יעסוק במספר היבטים, וייבחנו המנגנונים המקצועיים השונים תחת מצבי קיצון לאורך שלבים שונים:

  • מדיניות: הגבלת התקהלות, הגבלת תנועה, מדיניות בידוד, מתווה אירועים, הגבלת אזורים דיפרנציאלית, מתווה תיירות.
  • היבטים בריאותיים: ניטור, מעקב, בקרה והתראה בעת התפתחות וריאנט חדש ומסוכן, ריצופים, בחינת מוגנות ע"י החיסון, חקירות אפידמיולוגיות, בדיקות, ספיקה בבתי חולים, רכש ייעודי, מבצעי בדיקות המוניות, רכש תרופות ייעודיות וחיסונים (מנת דחף/ חיסון אחר וכו').
  • היבטים משפטיים: אזורים מוגבלים, מדיניות הגבלות, אישור תקנות ייעודיות וחקיקה נדרשת.
  • היבטים כלכליים: סיוע למאמץ הלאומי, תמיכה כלכלית באוכלוסייה.
  • היבטי ביטחון פנים: אכיפת בידודים, אזורים מוגבלים, אכיפת תקנות.
  • מערכת החינוך: שמירה על בריאות התלמידים, סגירת בתי ספר במוקדי התפרצות, התאמת מתווה הפעילות במערכת החינוך (כיתות ירוקות וגנים ירוקים, קפסולות, לימודים מרחוק).
  • נתב"ג ומעברי הגבול: מדיניות יציאה וכניסה, סגירת מעברים סלקטיבית בהתאם לנסיבות.
  • הסברה ותקשורת: העברת מידע לציבור והגברת השקיפות, מענה לשיח ברשת, תרגול מערך ההסברה הלאומי.

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס להחלטה לקיים את התרגיל הלאומי והבהיר כי אין זה אומר שהגל החמישי כבר בישראל, אלא להיפך, "מדינת ישראל במצב מצוין, ניצחנו את הגל הרביעי ואנחנו במגמת יציאה מזן הדלתא. אבל, במקביל, אנחנו תמיד צופים פני עתיד ונערכים להמשך המערכה".

בנט הוסיף והבהיר כי "אנחנו לא 'מקפלים ציוד' ולא סוגרים את מערכי הניהול ואת סדר הכוחות נגד הנגיף, אלא להיפך – ממשיכים לתרגל ולאתגר את עצמנו. בעוד שבעולם מצב הקורונה הולך ומידרדר, ישראל בטוחה ומוגנת. כדי לשמור על כך, ועל המשך שגרת החיים הרציפה, עלינו להשאיר את האצבע על הדופק ולהיערך לכל תרחיש".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים