שיתוף
תגובות
חדשות » הלך לעולמו שופט העליון יעקב טירקל שהיה המגשר בישיבת פוניבז'
טירקל שכיהן בבית המשפט העליון בין השנים 1995 ל-2005, הלך לעולמו בגיל 88. היה מוכר בשל עמידתו בראש הוועדה לבדיקת אירועי המשט לעזה שכונתה "וועדת טירקל"
נר זיכרון | צילום: Lifestyle and Wedding ph, שאטרסטוק

שופט העליון, יעקב טירקל נולד בתל אביב, ולמד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, שם גם קיבל את הסמכתו. בשנת 1967 מונה לתפקיד שופט בבית משפט השלום בבאר שבע. שש שנים לאחר מכן קודם לבית המשפט המחוזי בעיר ובמקביל, שימש כמרצה באוניברסיטת בן גוריון. בשנת 1981 מונה טירקל לנשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע, ובמקביל כיהן תקופות קצרות בבית המשפט העליון. בשנת 1995 מונה לשופט קבוע בבית המשפט העליון, תפקיד בו כיהן עד פרישתו לגמלאות עשר שנים לאחר מכן.

ביוני 2010 יירט חיל הים הישראלי "משלחת ימית הומניטרית" שהייתה בדרכה לעזה, באירוע שכונה "משט המרמרה". בהתנגשות נהרגו תשעה מאנשי המשלחת. בעקבות ביקורת בינלאומית, הורתה ממשלת ישראל על הקמת צוות בדיקה לחקר אירועי המשט. השופט טירקל מונה לעמוד בראש הוועדה והיא נקראה על שמו.

עוד מבחזית החדשות

בדוח שפרסמה הוועדה היא האשימה את פעילי ה-IHH באלימות הקשה על המרמרה, וקבעה כי חיילי צה"ל אמנם הופתעו אך פעלו כראוי. על פי הוועדה, מתוך 133 אירועי האלימות שהיו על הסיפון, 127 היו מוצדקים.

בשנת 2010 מונה טירקל לעמוד גם בראש הוועדה למינוי בכירים, שנקראה אף היא על שמו. הוא כיהן בתפקיד משנת 2010 עד 2018, לאחר שכהונתו הוארכה פעמיים.

בנאום הפרישה שלו מכס המשפט אמר טירקל: "מראשית דרכי… עמלתי מאוד לעשות משפט שהוא גם צדק… עוד מעיד אני על עצמי שתמיד שפטתי באהבה, בלי כעס ובלי טינה. אהבתי את המתדיינים שניצבו לפני, אף על פי שלא תמיד אהבתי את מעשיהם".

לאורך השנים פרסם טירקל מאמרים שונים בנושאי משפט במספר כתבי עת מקצועיים. כמו כן זכה בפרסים ספרותיים וצבאיים שונים. טירקל, שאשתו נפטרה בשנת 2018 אחרי 65 שנות נישואין, הותיר אחריו שתי בנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הודעת הספד וכתב כי" "לשופט טירקל הייתה תרומה גדולה למערכת המשפט בישראל ולחברה הישראלית. היה אדם בעל יושרה עמוקה, תבונה רבה ואהבה עזה למדינה. מאבקו הנחוש לניצחון האמת מצא את ביטויו, בין היתר, בהפרכת ההתקפות השקריות נגד מדינת ישראל. מורשתו המשפטית של השופט טירקל תמשיך להיות מקור השראה לשנים רבות. מחויבותו חסרת הפשרות לעקרונות הצדק והאמת תוסיף להיות חקוקה בקרב כל מוקירי זכרו".

הלווייתו של טירקל תיערך מחר, יום שלישי, בשעה 14:00 בבית העלמין סנהדריה בירושלים. בהודעת הנהלת בתי המשפט נמסר: "נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, נשיאי ושופטי בית המשפט העליון בעבר ובהווה, מנהל בתי המשפט וכל שופטי ישראל מרכינים את ראשם ומשתתפים באבלה הכבד של המשפחה".

לא רבים יודעים, אך סבתו של טירקל הייתה אחותו של הגאון מטשעבין זצוק"ל, והוא קרוי על שמו של בעל ה"כוכב מיעקב" הרב מהרימלוב, אביו של הטשעבינער רב שהיה מבקר אצלו רבות.

טירקל, שהיה אחיינו של הרב מטשעבין זצ"ל, שימש כמגשר בסכסוך המפורסם של ישיבת פוניבז' לאחר שמונה על ידי בית המשפט ואף קיבל את הסכמת מרן הרב אלישיב זצ"ל. בניסן תשע"א הציע ביהמ"ש המחוזי את השופט בדימוס יעקב טירקל למגשר בסכסוך, ומרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל הכריע להיענות להצעה "ואם לא יועיל לא יזיק".

לשופט טירקל חובש הכיפה, היו שורשים עמוקים וזיקה למסורת היהדות ולציבור החרדי, בהיותו אחיינו של מרן הרב מטשעבין ה"דובב מישרים" זצוק"ל. השופט טירקל קיים פגישה עם כל אחד מהצדדים, ולאחר מכן סיור משותף בגבעת הישיבה בבני ברק, שלאחריו הגיע למסקנה כי הסכסוך אינו בר פתרון, ודאי שלא על ידי אדם "מבחוץ" יהא מעמדו אשר יהא, ופרש מהתפקיד.

בעבר הביע טירקל צער על ביטול חוק טל שלדבריו: "היה מהלך קיצוני מדי והיה אפשר לקבל החלטה שאין בה הנפת גרזן. היה על בג"צ לקבל החלטה מדורגת ומתונה, מעין המלצה לעתיד. אי אפשר לצפות שצה"ל יהיה ערוך ומוכן לגייס את כל החרדים, ומהחרדים אין לצפות שיהיו מוכנים לקבל עליהם אורחות חיים שאינם רגילים להם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים