שיתוף
תגובות
חדשות » הישג משמעותי בתהליך הפטור מוויזה לארה"ב: פחות מ-3% סירובי בקשות
שגריר ארצות הברית טום ניידס הודיע כי שיעור סירובי הבקשות לוויזה של ישראלים הוא מתחת ל-3% | גורם בשגרירות: "זה רק הצעד הראשון בשורה של צעדים שנדרשים מישראל"
ויזה אמריקאית | צילום: shutterstock

שגריר ארצות הברית בישראל טום ניידס הודיע הבוקר (שני) כי שיעור סירובי הבקשות לוויזה של ישראלים הוא מתחת ל-3%. אך למרות הנתון המיוחל, עדיין לא בטוח שישראל תתקבל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב. האמריקאים העבירו לישראל מסר ולפיו חלון הזמן להשלמת התהליך הוא עד סוף ספטמבר.

גורם בכיר בשגרירות ארה"ב בישראל אמר כי: "לא נכון יהיה להגיד שישראל התקבלה לתוכנית ולחבר את שיעור הסירובים אוטומטית. זה רק הצעד הראשון בשורה של צעדים שנדרשים מישראל, כמו שנדרשו מאותן 40 מדינות שכבר התקבלו".

עוד מבחזית החדשות

לישראל נותרו עוד מספר צעדים משמעותיים בדרך לקבלה לתוכנית הפטור מוויזה, ובראשם החקיקה בכנסת, שאותה עיכבה הקואליציה הנוכחית בכנסת שעברה. בליכוד טענו שהתנגדותם היא מכיוון שהחקיקה דורשת חדירה לפרטיות, אך בשגרירות ארה"ב בישראל הבהירו כי מדובר בחקיקה שנדרשה מכל אחת מ-40 המדינות שהצטרפו לפטור מוויזה.

בנוסף לחקיקה הפרלמנטרית, ישראל צריכה להשלים את ההליכים הנוגעים ליישום התוכנית לביטחון הגבולות של ארה"ב, ורק לאחר שמחלקת המדינה האמריקאית תאשר כי ישראל עומדת בכל התנאים היא תצטרף לתוכנית. התאריך המיועד הוא הראשון לאוקטובר, כך שלישראל יש חלון הזדמנויות של כשמונה חודשים להשלמת התהליך.

ישראל, כאמור, תצטרך להשלים הליכים בהליך מזורז. על הכנסת יהיה לחוקק חוקים וכל משרדי הממשלה יצטרכו לעמוד במהירות בדרישות הטכניות שהן תנאי לקבלה לתוכנית. בין היתר מדובר על הקמת מערכת ותפעול שיתופי מידע.

דרישה נוספת היא הדדיות, תנאי שבו עומדות כל המדינות שכבר פטורות מוויזה. המשמעות היא שישראלים שיגיעו לארה"ב לשהייה של עד 90 יום יוכלו להיכנס ללא מגבלות ויזה, למעט הצורך בהגשת בקשה לקבלת ESTA דרך האינטרנט, בקשה שמאפשרת כניסה לא מוגבלת לארה"ב במשך שנתיים. חשוב לציין כי אמריקאים שיגיעו לארץ לא יידרשו להגיש בקשה דומה בכניסה לישראל. לעומת זאת, ישראלים שירצו לשהות בארה"ב יותר מ-90 יום, או מתכננים לעבוד וללמוד שם, יידרשו לקבל ויזה בהליך הרגיל.

במסגרת ההדדיות, תצטרך ישראל לספק תנאים דומים לכל אזרח אמריקני, ללא קשר למוצאו הדתי, האתני או מקורות משפחתו. המשמעות היא שישראל תצטרך לאפשר לכל אמריקני ממוצא ערבי כולל פלסטיני, לעלות על מטוס לנתב"ג ולאפשר לו לבקר את בני משפחתו בגדה באמצעות הדרכון האמריקני שלו. זאת אומרת, ישראל לא תוכל למנוע מפלסטינים עם דרכון אמריקני להיכנס לישראל, גם אם היעד שלהם הוא בכלל רמאללה או בית לחם.
בשגרירות ארה"ב בישראל אמרו כי ישראל צריכה להיות מחויבת לעמוד בדרישות משרדי הממשלה האמריקניים, כולל בנושא ההדדיות. בשגרירות אמרו כי ארה"ב שולחת משלחות לכל המדינות החברות כדי לבחון את יישום התוכנית. האמריקנים הדגישו שיבקשו מישראל להתחייב בפני כל מחזיקי הדרכון האמריקני שיוכלו לזכות לתנאי כניסה זהים.

האמריקנים ציינו כי כל מדינה שמצטרפת לתוכנית הפטור מוויזות עוברת תהליך הערכה מתמשך בעניין שותפות ביטחון הגבולות. ואם ארה"ב סבורה ששמירת הגבולות לא נשמרת, היא עשויה לשלול את התוכנית, כפי שקרה במקרה אחד או שניים בעבר.

מלבד עמידה בדרישות ההדדיות והקמת המערכות מול משרדי הממשלה, ישראל תידרש לאשר שני חוקים ותיקון חקיקה נוסף, שממתינים לאישור עוד מהכנסת הקודמת. גורם בכיר בשגרירות ארה"ב אמר כי "למרבה הצער, ישראל לא עשתה הרבה הכנות. זה עניין רציני, ונותרה עוד הרבה מאוד עבודה. ללא קשר לשיעור הסירובים, שיתוף הפעולה בין ישראל לארצות הברית טוב. אך איבדנו זמן יקר.

עוד מבחזית החדשות

אחד החוקים שתידרש הכנסת לאשר הוא חוק PNR שמאפשר העברת מידע לגבי נוסעים. העבודה על החוק עדיין לא הסתיימה, החוק אמור לתת לישראל ולארצות הברית כלים מתוחכמים לזיהוי של תבניות ודפוסים עברייניים, בהקשר של טרור ופשיעה (הלבנת הון). המידע לא יוכל להימסר ללא אישור החקיקה בכנסת.

חוק נוסף שהכנסת תצטרך לאשר הוא API, שעוסק במידע שנמצא על דרכון הנוסע. התיקון לחוק בנוגע למצב הקיים יאפשר לרשויות הישראליות (ביקורת הגבולות) למסור לאמריקנים את כל המידע הזה כבר בזמן הצ'ק אין במדינת המוצא, ויאפשר להם אפשרות לסרב כניסה עוד לפני ההמראה לארה"ב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים