שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » היועמ"שית תסתייג מחוק דרעי: אך לא תתנגד
גורמים משפטיים סבורים, שבמידה ויוגשו עתירות לבג"ץ על החוק שיכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לכהונת שר בממשלה, על אף הרשעתו, הוא לא יתערב בדומה להכרעה עם נתניהו
יו"ר ש"ס השר אריה דרעי | צילום: איתי קצב

בשבוע הקרוב יתקיימו דיונים על שורת תיקוני חקיקה שהקואליציה המיועדת מעוניינת לקדם לפני השבעת הממשלה הבאה ובהם העברת הסמכויות לשרים המיועדים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. חוק חשוב נוסף הוא זה שנועד להכשיר את יו"ר ש"ס אריה דרעי כשר, על אף הרשעתו בעבירות מס שעשויות לכלול עמן קלון. לקראת הדיונים בשבוע הבא מעריכים גורמים משפטיים בכירים שמשרד המשפטים, המיוצג על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לא יוכל לטעון בפני הכנסת ש"חוק דרעי" אינו חוקתי.

למרות שבהרב-מיארה ככל הנראה לא תטען לחוסר חוקיות, היא תביע הסתייגות מכך שהכנסת מתכוונת לחוקק תיקון לחוק יסוד מסיבות של צורך קואליציוני, מה גם שתיקון החוק הוא רטרואקטיבי ופרסונלי, ונועד להיטיב עם חבר כנסת. את העמדה הזו היא עתידה להביע במסגרת הדיונים בוועדה המיוחדת בכנסת שתדון בחקיקת החוק. 

עוד מבחזית החדשות

ביום רביעי, הליכוד הקים ועדה מיוחדת בראשות ח"כ שלמה קרעי, שאמורה לטפל בחוקים שנועדו להכשיר את הקמת הממשלה ובכללם את "חוק דרעי" שיכשיר את מינוי דרעי לשר הפנים והבריאות והמשנה לראש הממשלה. 

אם החוק אכן יחוקק, ההערכה היא שיוגשו עתירות לבג"ץ. ערעור על חוקתיות החוק, ובעיקר ערעור על סבירות קבלת ההחלטה למנות את דרעי לשר הפנים החולש על תקציב ענק, ולאחר מכן רוטציה כשר אוצר. בנוסף, תעלה השאלה האם מי שכבר הורשע בעבר בקבלת שוחד, ועתה הורשע על פי הודאתו בעבירות מס, יכול לכהן כשר החולש על תקציבים, הנחשב "שור מועד", ולפיכך יש להרחיקו מקבלת החלטות הקשורות בקופה הציבורית.

נוכח רגישות הנושא, והמחלוקות הסוערות לקראת כינון הממשלה, ההערכה היא שנשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות תרחיב את הרכב השופטים שידון בביטול החוק בכנסת, שעליו יצביעו לפחות 61 ח"כים. רוב המשפטנים טוענים שאם הרכב של 11 שופטים בראשות הנשיאה חיות הכריע פה אחד לפני למעלה משנה, שנאשם בשוחד כמו ראש הממשלה בנימין נתניהו רשאי להקים ממשלה, כי כך מתיר החוק, הרי שגם במקרה זה לא ניתן יהיה להתערב בסבירות ההחלטה ובחוקתיות החוק.

ח"כ משה ארבל מש"ס, מגיש הצעת החוק, מבקש לתקן את חוק היסוד האוסר על מי שנגזר עליו מאסר להתמנות לשר, אם המאסר הוא על תנאי כמו במקרה דרעי. הצעת החוק של ארבל מבקשת להגדיר במפורש כי רק מאסר בפועל הוא הרלוונטי. על מנת שההצעה תעבור דרוש רוב של 61, ולכן התיקון צפוי להיכנס לחוק. 

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו אף באה לידי ביטוי במינוי חבר הממשלה באמצעות בחירות על ידי רוב חברי הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי, שהביע את אמונו במינוי זה, ושהועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו. אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק".

עוד נכתב כי "תיקון זה נועד ליצור ודאות ובהירות, ולהביא להרמוניה חקיקתית בין הוראות הכשירות החלות על שרים, ואלה החלות על חברי כנסת וחברי מועצת רשות מקומית. בנוסף, התיקון נועד להבטיח באופן מיטבי את הזכות להתמנות לשר, שכן מינויו של שר מתבצע באמצעות אישור הכנסת ברוב חבריה, והבטחת פרשנותו הנכונה של סעיף הכשירות משרתת את תכלית זו".

עוד מבחזית החדשות

כזכור, דרעי התפטר מהכנסת בינואר השנה, ויומיים לאחר מכן הודה והורשע בעבירות מס כחלק מהסדר טיעון. בית המשפט גזר עליו 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 180 אלף שקלים. התפטרותו מנעה את הצורך לקבוע בבית המשפט אם דבק קלון במעשיו. לפי חוק יסוד הממשלה, מי שהורשע בפלילים ונידון לעונש מאסר יוכל להתמנות לשר רק בחלוף שבע שנים מיום שסיים לרצות את עונשו או מיום מתן פסק הדין. זאת אלא אם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית קבע שאין בעבירה קלון. 

לפני כשבועיים הביעה היועמ"שית את דעתה והודיעה לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שהוראת החוק העוסקת בתנאי כשירותם של שרי הממשלה חלה גם על מי שנגזר עליו מאסר על תנאי. לטענתה "בהתאם לחוקי היסוד האמורים, יכול אדם שהורשע בעבירה פלילית להיות כשיר להיבחר כחבר הכנסת, אך לא בהכרח יהיה כשיר לכהן כשר בממשלה", בהרב-מיארה נמנעה מלחוות דעתה בשאלת הקלון של דרעי, אך בחוות דעתה לנתניהו הבהירה היועמ"שית שעל מנת למנות את דרעי לכהן כשר בממשלה, יש לפעול בהתאם לחוק יסוד הממשלה, וקודם למינוי יש להגיש ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית בקשה על מנת שייקבע האם בעבירה שבה הורשע, בנסיבות העניין, יש משום קלון. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים