שיתוף
תגובות
חדשות » היום ה-29 למלחמה: רקטה נורתה לערבה ויורטה על ידי מערכת ״חץ״ | ארדואן החזיר את השגריר
חרבות ברזל
צה"ל פרסם את שמותיהם של ארבעה לוחמים שנפלו בקרבות בצפון הרצועה | שיגורים בוצעו מלבנון לראש הנקרה | חמאס ניסה למנוע מעבר הומניטרי של תושבי הרצועה
כוחות צה״ל בעזה | צילום: דובר צה״ל

לפי מקור אמריקני ארגון הטרור חמאס העביר רשימה חלקית של חטופים ודורש חמישה ימי הפוגה בתמורה לשחרור אזרחים, נשים וילדים.

דובר צה"ל פרסם הקלטה מתוך קולות הקשר של השיח בין מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז"ל, למפקד גדוד 13 בחטיבת גולני, סגן-אלוף תומר, בעת שפעל לחלצו. "אני חילצתי אותך, ועכשיו אתה באת לעזור לי", נשמע אומר מפקד גדוד 13 סא"ל תומר לחבקה ז"ל.

תיעוד פלסטיני לתקיפת כוחות צה״ל בעזה | רשתות לפי סעיף 27א׳

לוחמי גדוד 13 מחטיבת גולני ניהלו לחימה קשה מול חוליות מחבלים בצפון רצועת עזה שבמהלכה עשרות מחבלים ירו טילי נ"ט, השליכו מטענים ותקפו את הכוח. סא"ל חבקה ז"ל חבר למפקד גדוד 13, סגן-אלוף תומר וניהל יחד איתו קרבות קשים. באותו הלילה, לאחר שלחם בגבורה והשלים את הלחימה עם חיילי גדוד 13, מפקד גדוד 53 ז"ל נפל בקרב.

בנוסף, דובר צה"ל פרסם תיעוד של פניית חבקה ללוחמיו, ימים ספורים לאחר תחילת הלחימה: "אני גאה בלוחמים שלי, יש לי לוחמים גיבורים אמיתיים. הם הגיעו מהר מאוד לטנקים, פעלו בנחישות ובאחריות כמו שאני מצפה מהם. אמרתי להם שגדוד 53 נועד להוביל לניצחון. ידינו תישאר על העליונה בכל זמן נתון, אנחנו לא ניתן להתנהגות הלא-אנושית של הנמושות האלה להקריס את רוחינו. נקום חזקים יותר, באחדות ובעוצמה, ונכה בהם בחזרה".

עוד מבחזית החדשות

יאיר לפיד ב"פגוש את העיתונות": "אנחנו שקועים בשיח ועוד מעט נתחיל להאשים. למדינה הזו יש עבר קרוב כואב ויש לה עתיד מפואר, בזה אנחנו צריכים להתמקד. כרגע יש מלחמה ומתנהגים כמו במלחמה. עם זאת, על היערכות הממשלה אמר: "מדינת ישראל לא הגיע לאירוע, למזלנו הישראלים כן".

צה"ל פרסם את שמותיהם של ארבעה חיילי צה"ל שנהרגו בלחימה בצפון רצועת עזה. רס"ר ליאור ארזי, בן 25 מגבעת חיים איחוד, פרמדיק לוחם ביחידת שלדג. רס"ן יהודה נתן כהן, בן 25 משדמות מחולה, מפקד פלוגה בסיירת גבעתי. סמ"ר גלעד נחמיה ניצן בן 21 משילה, לוחם בסיירת גבעתי. סמ"ר יונדב רז לוינשטיין, בן 23 מאילת, לוחם בסיירת גבעתי.
בנוסף, לוחם סיירת גבעתי ולוחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל נפצעו באורח קשה במהלך קרבות שונים בצפון רצועת עזה, משפחותיהם עודכנו.

שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה לתקשורת: "במהלך השבת התנהלו קרבות קשים בעזה. השלמנו את הכיתור סביב העיר עזה לפני ימים אחדים. למעשה, אנו נכנסים לתוך בניינים". גלנט פנה לתושבי הרצועה: "נגיע ליחיא סינוואר ונחסל אותו. תושבי עזה – אם תגיעו אליו לפנינו, זה יקצר את המלחמה". עוד חשף כי 12 מפקדי גדודי חמאס כבר חוסלו וכי המלחמה מתקדמת היטב. בסוף הבטיח: "בסיומה של המלחמה לא יהיה עוד חמאס בעזה".

דובר צה"ל חשף שמידע שהתקבל מחקירת מחבל חמאס – הוביל לתקיפת תשתית טרור בצפון הרצועה. מטוסי קרב תקפו מוקדם יותר היום תשתית טרור של חמאס שמוקמה על גג מבנה. בנוסף, בסמוך למבנה אותר פיר שהותקף והושמד. המידע אודות תשתית הטרור והפיר התקבל כחלק מחקירות השב"כ ובזכות הפעולה הקרקעית של צה"ל בשטח רצועת עזה.

עימותים אלימים במחאה למען החזרת החטופים בירושלים: מפגינים פרצו את הגדרות שמקיפים את מעון רה"מ ברחוב עזה והתקרבו למרחק של כמה מאות מטרים. מחסום אחד מפריד בינם לבין המעון. משטרת ירושלים הודיעה למפגינים שהם מבצעים התקהלות בלתי חוקית, בשל הנחיות פיקוד העורף. המשטרה הביאה מכת"זיות ופרשים. בין המפגינים: משפחות נרצחים וחטופים.

הרמטכ"ל הרצי הלוי הגיע להערכת מצב עם הלוחמים בתוך עזה וחיזק את רוחם. "בשבת לפני ארבעה שבועות קרו דברים נוראיים – וזה הולך איתנו", פתח הלוי את דבריו, "זה דבר שאנחנו דואגים לזה שהוא נעלם. אני מבין שזה מאוד מורכב. לכו, תעזרו לאנשים ללמוד. תחזקו את כולם, תחזקו את הרוח – אני יודע שהיא מאוד מאוד חזקה. גאה בכם, כל הכבוד".

בטור לניו יורק טיימס, נשיא המדינה יצחק הרצוג פנה למדינות המערב והזהיר אותם מחמאס ודומיהם: "ההיסטוריה לימדה אותנו שאידיאולוגיות מרושעות לרוב מכוונות קודם כל אל העם היהודי, אך נוטות לא לעצור שם", כתב, "אנו מוצאים את עצמנו בחזית הקרב הזה, אבל כל העמים מתמודדים עם אותו האיום. הם חייבים להבין שהם עלולים להיות הבאים בתור".

עוד מבחזית החדשות

משרד החוץ תקף את החזרת השגריר הטורקי: "החלטת ממשלת טורקיה להחזיר את השגריר להתייעצויות בזמן שמדינת ישראל נמצאת במלחמת הגנה עצמית, שנכפתה עליה על ידי ארגון טרור הגרוע מדאעש, היא צעד נוסף של נשיא טורקיה המתייצב לצד ארגון הטרור חמאס", נכתב בהודעה.

משרד החוץ תקף את החזרת השגריר הטורקי: "החלטת ממשלת טורקיה להחזיר את השגריר להתייעצויות בזמן שמדינת ישראל נמצאת במלחמת הגנה עצמית, שנכפתה עליה על ידי ארגון טרור הגרוע מדאעש, היא צעד נוסף של נשיא טורקיה המתייצב לצד ארגון הטרור חמאס", נכתב בהודעה.

דובר צה"ל חשף בין היתר שיח מהקשר שבו כוחותינו מדווחים שפתחו את הציר ונורה על ידי חמאס. "מבחינתנו התחיל פה מעבר אוכלוסיה, עבור", נשמע חייל אומר בקשר ואז מוסיף: "קטנה, אני חושב שירו עליי, קטנה. ירי של RPG".

עמאן: מסיבת עיתונאים בהשתתפות מזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, שר החוץ הירדני ושר החוץ המצרי התקיימה בנושא המלחמה בעזה. בלינקן הדגיש שוב את עמדתה של ארצות הברית ואמר שלישראל יש את הזכות להגן על עצמה, לצד הצורך להימנע מהרג של אזרחים חפים מפשע בתקיפותיה. עוד טען בלינקן ש"הפוגות הומניטריות" הן קריטיות על מנת להכניס סיוע הומניטרי לרצועה וכדי להוציא בעלי אזרחויות זרות מחוץ לעזה וכדי להגן על חיי אזרחים. מזכיר המדינה האמריקני הוסיף שבעקבות המלחמה, "ברור" שהסטטוס קוו בין ישראל וחמאס לא יוכל להישאר על כנו. במקביל טען שארצות הברית "מודאגת" מהעלייה בשיעור מקרי האלימות ביהודה ושומרון.

שר החוץ המצרי קרה בהצהרה שלו במסיבת העיתונאים להפסקת אש "מיידית וללא תנאים". בנוסף, השר קרא לחידוש תהליך השלום ולפתרון שתי המדינות, שיביא ל"הפסקת הכיבוש הישראלי והקמה של מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים". בנוסף קרא לחקירה בין-לאומית של "הפרות החוק הבינלאומי שמתרחשות במלחמה הזאת".

שר החוץ בלינקן טען שמנקודת מבטו של הממשל, הפסקת אש תאפשר לחמאס "להתארגן מחדש ולחזור על ההתקפה שביצע בשביעי באוקטובר. כדי לתמוך בטענה, הוא ציין את הריאיון, שבו בכיר חמאס הצהיר שהארגון יבצע את ההתקפה "שוב ושוב ושוב".

 רשת CNN האמריקנית מדווחת שבכיר בממשל חשף בפניה שחמאס מונע יציאת אזרחים זרים מרצועת עזה ואף מתנה זאת בכך שצה"ל יאפשר לאמבולנסים מהעיר עזה להגיע למעבר רפיח. כזכור, צה"ל תקף אתמול אמבולנס שהוביל מחבלי חמאס ובכיר אמריקני אמר שיציאת אמריקנים מרפיח למצרים נמנעה – מכיוון שחמאס ניסה להבריח את אנשיו דרך מעבר הגבול.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש: "כבר כמעט חודש אזרחים בעזה, כולל ילדים ונשים, נתונים תחת מצור. הם נמנעים מלקבל סיוע או נהרגים כשבתיהם מופצצים". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו הוסיף גוטרש כי הוא לא "שוכח" את מתקפת הטרור שביצע החמאס וקרא לשחרור מידי של כל החטופים.

שר הביטחון יואב גלנט קיים הערכת מצב בגבול הצפון, יחד עם מפקד פיקוד הצפון אורי גורדין, ומפקד אוגדה 146 תא"ל ישראל שומר. "סינוואר עשה טעות וחרץ את גורל החמאס ואת גורל עזה", אמר שר הביטחון. "אם נסראללה יעשה טעות – הוא יחרוץ את גורלה של לבנון", הוסיף.

במסגרת הערכת המצב, סקר גלנט את פעולות ההגנה במרחב גבול הצפון וביישובים בגזרה, ואת הפעילות המבצעית לסיכול מחבלים והשמדת תשתיות טרור. "אנחנו נמצאים בהגנה בצפון ותוקפים במלוא העוצמה ברצועת עזה, זה סדר העדיפות שלנו", אמר גלנט.

"איננו מעוניינים להגיע למלחמה בצפון, אבל אנחנו מוכנים לכל משימה. חיל האוויר שומר את מירב כוחו אל מול גזרת לבנון, אל מול חיזבאללה", הוסיף שר הביטחון. הוא שוחח עם מפקדי חטיבות וגדודים במילואים, שיבח את לוחמי האוגדה על פעילותם בגזרה, והביע את הערכתו על הגיוס המלא והשהות הממושכת בשטח.

היועץ הדיפלומטי של נשיא איחוד האמירויות אמר שהמלחמה האחרונה בעזה מראה שמדיניות הבלימה של ישראל נכשלה, וכי ארה"ב צריכה לדחוף לסיום מהיר של הסכסוך ולגיבוש אסטרטגיה חדשה. "אם המשבר הזה יימשך, במיוחד מבחינה הומניטרית, ואם המשבר הזה יחזיר אותנו למדיניות הישנה של לפני 7 באוקטובר, אני חושב שהתפקיד האמריקני כאן לא נראה יעיל", אמר אנואר גרגש בוועידת מדיניות באבו דאבי.

עוד מבחזית החדשות

בכיר חמאס בלבנון, אוסאמה חמדאן: "אנחנו גאים בכך שאחינו בציר ההתנגדות עומדים לצד עמנו, ההתנגדות שלנו והתנועות העממיות של האומה שלנו. אנחנו גאים בתמיכה שמעניקה ההתנגדות האסלאמית בלבנון ומצדיעים לאחינו בהתנגדות האסלאמית בעיראק ובתימן".

סגן מזכ"ל חיזבאללה, נעים קאסם: "אני אומר לעולם השחצן, הפסיקו את המלחמה כדי שהיא לא תתרחב – במקום לבקש מאיתנו שלא להרחיב אותה. חזבאללה הוא חלק מהעימות בדרך לפלסטין, ואנחנו לא מפרידים בין פלסטין, לבנון והאזור בשחרור". הוא הוסיף: "אנחנו תמיד נהיה בשטח, נשפיע ונשבש את התוכניות של ישראל. נישאר מאוחדים, נפעל למען ההתנגדות ונשלם את המחירים הנדרשים בכל עת, באופן שבו אנחנו מאמינים".

מיצג למען החטופים הוקם באוניברסיטת הארוורד, על רקע הביקורת הקשה על כך שהמוסד מאפשר התבטאויות אנטישמיות. פרופ' איריס שי מהארוורד ל-N12: "הרווארד נכשלה בהישארותה באיזור הנוחות של הפוליטיקלי קורקט, ובכך איפשרה הפגנות של שונאי ישראל. תפקידנו להנגיש את תמונות ושמות החטופים בעת הזו כדי לזעזע את הרוב הדומם".

 מטוסי קרב של צה"ל תקפו מטרות של חזבאללה בתגובה לירי שבוצע משטח לבנון מוקדם יותר, במקביל לתקיפות באמצעות ירי ארטילרי וטנקים. בין המטרות שהותקפו: תשתיות טרור, מחסני רקטות ומתחמים המשמשים את הארגון.

 חזבאללה תקף ברקטה כבדה מסוג "בורקאן" (100 ק"ג חומר נפץ) את אחד ממוצבי צה"ל בגבול לבנון, ללא נפגעים. מדובר בתקרית השישית בגבול הצפון מהבוקר.

משרד הבריאות ברצועת עזה: 9,488 פלסטינים נהרגו, כולל 3,900 ילדים בתקיפות ישראליות על רצועת עזה מאז 7 באוקטובר.

פעילות כוחות ההנדסה בתוך רצועת עזה | צילום: דובר צה״ל

צה"ל הודיע שייאפשר לפלסטינים לנסוע בכביש הראשי של רצועת עזה בשעות הקרובות כדי לעודד אזרחים להתפנות מצפון הרצועה לדרומה. בפוסט שפרסם דובר צה"ל בערבית, נכתב כי הכביש יהיה פתוח בשעות 13:00-16:00. "אם אכפת לכם מחייכם ומחיי יקיריכם, שימו לב להוראה שלנו ללכת דרומה", נכתב. 

מנהל בית החולים שיפאא' בעזה טוען כי 15 בני אדם נהרגו בתקיפה האווירית של ישראל במחנה הפליטים ג'אבליה. לפי פרסומים ברצועה, ההתקפה בוצעה על בית הספר של האו"ם שנמצא בתוך מחנה הפליטים.

הצטרפו ועקבו אחר

35 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים