שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הותר לפרסום: מאות ישראלים חולצו מלב התופת באתיופיה
204 בני אדם, בהם 174 זכאי עלייה עלו על ארבעה מטוסים שיצאו מגונדר במבצע משותף של משרדי הקליטה, החוץ, המל"ל והסוכנות היהודית
הקרבות ברחובות גונדר | צילום: רשתות

משרד החוץ, משרד העלייה והקליטה והמל"ל חילצו היום (חמישי) במבצע מוצלח, יותר מ-200 ישראלים, חלקם עובדי שירות המדינה, שהיו נצורים באזור המלחמה באתיופיה במחוז אמהרה זה שבועות ארוכים. אתמול, לאחר משא ומתן ממושך של הסוכנות היהודית משרד רה"מ וצה"ל, אישרה ממשלת אתיופיה לישראל לחלץ את אנשיה. הוועד הארצי להעלאת יהודי אתיופיה תקף: "הותירו אלפים בסכנה מיידית לחייהם, הממשלה לא סופרת אותנו". במטה המאבק הודיעו על הפגנה מול משרד ראש הממשלה ביום ראשון. על פי דיווחים מקומיים, מאות נהרגו בקרבות העזים בין הצדדים.

במהלך המבצע חולצו 174 אזרחים ישראלים וזכאי עליה מהעיר גונדר. במקביל, חולצו 30 אזרחים ישראלים מהעיר בהר דאר, שבצפון אתיופיה. סה"כ חולצו 204 אזרחים ישראלים וזכאי עליה, ב-4 טיסות. כולם הוטסו אל הבירה, אדיס אבבה.

עוד מבחזית החדשות

המבצע היה מאתגר מורכב מאוד, מכיוון שממשלת אתיופיה סגרה את נמלי התעופה באזור ולא אפשרה לטיסות מהבירה אדיס אבבה להגיע אזור הלחימה בגונדר. בנוסף, נחסמה גם הדרך היבשתית. בשבועות האחרונים החלו משפחות הישראלים לדרוש את חילוצם מאתיופיה. ישראל תקלוט לפחות 40 עולים חדשים.

אחד מהמחולצים, תושב בית שמש בשנות ה-30 לחייו, אמר ל- N12: "אין כבר מה לאכול, בקושי יש ארוחה אחת ביום, החנויות סגורות, אתה רואה רק גופות בכל מקום, לאף אחד את האומץ לפנות אותם כי יש פחד מהצלפים. היו לי קופסאות תירס וטונה שנשארו לי וחילקתי לישראלים מבוגרים שראיתי אותם שם".

הישראלים המתינו בגונדר בשלוש נקודות שנקבעו מראש. אחת מהן בבית כנסת על שם התקווה. בנוסף למשרדי הממשלה, עבדה קבוצת ווטאספ שהתארגנה באופן ספונטני בשם "חילוץ אחים", ובזכותה הצליחו לאתר את הישראלים שהיו מנותקי קשר ומשרדי הממשלה לא הצליחו להגיע אליהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר: "מדינת ישראל דואגת לאזרחיה באשר הם. בימים האחרונים נכנסו אזרחי ישראל וזכאי עליה מאתיופיה למצוקה באזורי הקרבות. אני הנחתי להוציא אותם משם. אני רוצה להודות למטה לביטחון לאומי, לאנשי משרד ראש הממשלה ומשרד החוץ ולאנשי הסוכנות – על פעולה מהירה, שקטה ומעל הכל מוצלחת. האנשים עכשיו בדרכם מגונדר ובהר דאר לאדיס ומשם הם יגיעו למדינת ישראל, נקבל אותם כאן בחום ובברכה. ברוך הגעתכם למדינת ישראל".

עוד מבחזית החדשות

שר החוץ אלי כהן הוסיף: "מדינת ישראל לא תעמוד מנגד ולא תשאיר ישראלי אחד מאחור. מדובר בתוצאה של שיתוף פעולה מוצלח ותיאום הדוק עם משרד ראש הממשלה, המל"ל והסוכנות היהודית.אני גאה באנשי משרד החוץ ושגרירות ישראל באתיופיה על פעילותם המהירה והאיכותית. כפי שהוכחנו בעבר וגם באירוע הזה, משרד החוץ ימשיך לפעול ולסייע בכל הדרכים והערוצים האפשריים למען כל ישראלי בעולם הזקוק לעזרה".

שר העלייה והקליטה, אופיר סופר אמר: ״אני מברך על חילוצם של הישראלים ומרביתם של העולים זכאי חוק השבות מגונדר לאדיס, דבר שיקל עלינו את פעולת הטסתם לישראל. החילוץ יצא לפועל הודות למאמצים כבירים של שר החוץ חברי אלי כהן, ראש המל״ל, צחי הנגבי, אנשי הסוכנות היהודית ומשרד העלייה והקליטה. עם נחיתתם נפעל לקליטתם המיטבית ביותר של העולים ונסייע בכל הנדרש על מנת להקל עליהם".

יו"ר הסוכנות היהודית, האלוף (מיל.) דורון אלמוג, אמר: "בתום ימים מתוחים, הסוכנות היהודית יחד עם משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ושגרירות ישראל באתיופיה, המל״ל ומשרד העלייה והקליטה הובילו מבצע אמיץ לחילוץ הנצורים בגונדר. אנשי הסוכנות היהודית היו בשטח מהרגע הראשון ויחד עם הצוותים בישראל תדרכו ושמרו על בטחון היהודים השוהים בגונדר, בין היתר גם על 7 מתנדבות הסוכנות היהודית במרכז ההתנדבות של פרויקט ״תן״. כעת אנשינו ידאגו למחולצים, יחבקו אותם ויטפלו בהם ברגישות. יצאנו למבצע החילוץ מתוך ערבות הדדית ומחויבות עמוקה. לא נפר את השבועה, לא נשאיר אף יהודי הזקוק לנו בשטח״.

הוועד הארצי להעלאת יהודי אתיופיה טוען שאלפי יהודים נותרו באזורי הלחימה, ותקף את הממשלה: "פנינו לראש הממשלה בדרישה לחלצם, והתשובה המהדהדת הגיעה היום כששוב הוכח, ממשלת ישראל אינה סופרת אותנו ואת אחינו ואחיותינו. יש חילוץ לישראלים מאתיופיה, יש מבצעי העלאה של עשרות אלפי יהודים מאוקראינה ורוסיה אבל אין מקום במדינת היהודים לאחינו שנקלעו בין ירי המיליציות לחיילי הצבא באתיופיה.
התשובה שלנו בוא תבוא, ביום ראשון נעלה כולנו להשמיע אותו מול משרד ראש הממשלה בירושלים. לא נשתוק עד שאחרוני היהודים יחולצו מגונדר הביתה לישראל!"

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים