שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הוול סטריט ג'ורנל: פוטין מקבל מידע שגוי על המתרחש בשדה הקרב
גורמי המודיעין סביב הנשיא הרוסי מטשטשים דיווחים על הפסדים בשדה הקרב, הם מעדכנים על ניצחונות בלבד | פוטין מקבל מידע על המתרחש באיחור של ימים
טנקים | צילום: Karasev Viktor, שאטרסטוק

העיתון וול סטריט ג'ורנל חשף מידע שהגיע ממקורות מערביים ורוסיים שטוענים, כי פוטין מוקף בשורת יועצים שמוסרים לו רק את מידע "שהוא רוצה לשמוע" ופעמים רבות אינם מעבירים אליו את הדיווחים המלאים בנוגע למצב בשדה הקרב. עוד טוענים אותם מקורות כי מידע מהלחימה מגיע לנשיא הרוסי לעיתים בכמה ימים איחור.

על פי העולה מהדו"ח, אנשי עסקים, בכירים צבאיים ועיתונאים שנפגשו עם פוטין לתדרוכים ושיחות טוענים, שהרושם שמתקבל הוא שהנשיא אינו מחובר לנעשה בשדה הקרב, ומרבה לומר דברים לא מבוססים. מנהלת ארגון זכויות אדם רוסי אמרה לעיתון כי "האנשים המקיפים את פוטין מאמינים באמונה שלמה שאסור להם לאכזב ולהרגיז את הנשיא".

עוד מבחזית החדשות

במסיבות עיתונאים רבות ובנאומים שונים טוען נשיא רוסיה כי "רוסיה תשיג את כל המטרות שלה במבצע הצבאי המיוחד". הבעיה היא שדברים אלו מגיעים תמיד במקביל לדיווחים על מפלות והפסדים של הצבא הרוסי בשדה הקרב, והכישלון הגדול במטרות אותם הציבה מוסקבה. 

לאורך המלחמה דווח על כמה אירועים חריגים, שבהם הצבא הרוסי היה בעמדת נחיתות ברורה, אך ההוראה שהתקבלה מהנשיא הייתה –  אסור להיכנע, חייבים להמשיך להחזיק בעמדות. לדוגמה, במהלך חודש ספטמבר דיווחו הכוחות הרוסיים בעיר לימן בדונייצק כי הם מכותרים ועומדים ליפול לידי החיילים האוקראינים, למרות זאת פוטין פקד עליהם להחזיק בעמדותיהם, גם במחיר אבדות של מאות ואף אלפי חיילים.

גם בעיר חרסון,  הורה פוטין בעצמו לכוחות להחזיק בעיר למרות שההחלטה סיכנה את החיילים. בסופו של דבר, הצליחו האוקראינים לשחרר בהצלחה את לימן וחרסון בתוך שבועות אחדים, תוך הסבת אבדות קשות ליחידות הצבא הרוסי.

עוד נכתב בדו"ח כי "נשיא רוסיה השקיע 22 שנים בשלטון כדי להקים מערכת שתחמיא לו על ידי מניעה או ציפוי של סוכר לנקודות וידיעות לא מחמיאות עבורו". לטענת הדו"ח גורמים בממשל האמריקאי נאבקים מאז תחילת המלחמה לאתר בקרמלין גורם בעל השפעה על פוטין, שאינו שטוף בנרטיב הרוסי של המלחמה באוקראינה, אך ללא הועיל, מה שמצביע על היקף השליטה של פוטין בקבוצת האנשים שמקיפה אותו.

פוטין מקבל בכל בוקר בשעה 7:00 תדרוך מודיעין מניקולאי פטרושב, מזכיר מועצת הביטחון הרוסי. על פי מקורות שונים, כולל מקורות במודיעין הרוסי בעבר ובהווה, מקפידים בקרמלין להדגיש ולהעצים את הדיווחים על הצלחה בשדה הקרב ובמקביל מטשטשים ואפילו מעלימים דיווחים על כישלונות והפסדים.

שרשרת העברת המידע משדה הקרב עשויה להגיע לפוטין באיחור של מספר ימים ולעיתים הם כבר אינם רלוונטיים. מסלול המידע מתחיל אצל המפקדים בשטח, שמעבירים את הדיווחים לשירות הביטחון הכללי ברוסיה (FSB), שעורכים את הדיווחים ומעבירים אותם לפטרושב, שמוסר שמגיש אותם מדי בוקר לפוטין. חשוב לציין כי פטרושב היה אחד הגורמים שדחפו את פוטין לפלוש לאוקראינה, כשהציג לו תחזית לכיבוש קייב בתוך כשלושה ימים.

ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן, טען בסוף השבוע, כי למרות האבדות העצומות בנפש וההפסדים הכבדים בשדה הקרב, רוסיה הכפילה את כמות החיילים שלה במלחמה באוקראינה ביחס לכמות החיילים שעמדו לרשותה ערב הפלישה. 

לגבי קבוצת וגנר, יחידת שכירי החרב הפרטית בבעלותו של האוליגרך יבגני פריגוז'ין המקורב לפוטין, טוען קירבי כי כוחם באוקראינה גדל לכ-50 אלף לוחמים. מתוכם, כעשרת אלפים שהם אנשי היחידה, ועוד כ-40 אלף אסירים מורשעים שגויסו בחודשים האחרונים.

לדברי קירבי, במהלך השבועות האחרונים נהרגו בלחימה במזרח אוקראינה כאלף לוחמי קבוצת וגנר, וההערכה היא כי שכ-90% מהם נמנים על האסירים שגויסו ליחידה כ"בשר תותחים". הדיווח מופיע במקביל לדיווחים על לחימה עזה באזור דונייצק, בעיקר בעיר באחמוט וסביבותיה. הבוקר העריך המכון לחקר המלחמה (ISW) כי בימים האחרונים חלה האטה ניכרת בהתקדמות הרוסית בבאחמוט.

על רקע דיווחים והערכות כי מתחילת המלחמה ספגה רוסיה אבדות של יותר ממאה אלף חיילים שנהרגו, נפצעו ונפלו בשבי האוקראיני, צבא אוקראינה דיווח בשבוע שעבר כי הצליחו להרוג יותר ממאה אלף חיילים רוסים מתחילת המלחמה. למרות זאת, במערב מעריכים כי מספר הרוסים ההרוגים הוא רק כ-25 אלף.

עוד מבחזית החדשות

בימים האחרונים מרבים בכירים באוקראינה לטעון כי רוסיה נערכת לצאת למתקפה נרחבת וחדשה באוקראינה בתחילת 2023, ולכל המאוחר בתקופת חודשי האביב, עם חיילים חדשים שגויסו למטרה זו. דברים בעניין זה אמרו גם שר החוץ קולבה, שר ההגנה רזניקוב ומפקד הצבא זאלוז'ני. לטענתם, ייתכן שהרוסים אף ינסו לכבוש מחדש את הבירה קייב.

למרות הגידול הדרמטי במספר החיילים הרוסים והזרמת כוחות חדשים ליחידות הצבא, הצבא הרוסי עדיין סובל ממספר בעיות קשות, שבמוסקבה לא מצליחים לפתור אותן. בעיה אחת שגם אוקראינה מתמודדת איתה היא משבר חימוש משמעותי. אתמול כתב מיכאילו פודוליאק, יועצו הבכיר של זלנסקי, כי איראן נערכת להגביר את משלוחי הנשק לרוסיה, ובסוף השבוע דווח כי קבוצת וגנר רכשה טילים ורקטות מצפון קוריאה.

בנוסף, סובל צבא רוסיה ממחסור חמור בשרשרת הפיקוד הזוטר של הכוחות הלוחמים, בעיקר ברמת מפקדי מחלקות, פלוגות וגדודים. בעוד שברוסיה קל יחסית להתמודד עם חוסר בחיילים פשוטים, המשימה מורכבת הרבה יותר בדרגות הפיקוד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים