שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » ההפגנות נושאות פרי: איראן הכריזה על פירוק המשטרה האיסלאמית
שינוי מגמה
לפי הדיווחים, התובע הכללי של איראן הכריז על פירוק "משטרת המוסר" שתפקידה לאכוף את האיסלאם באיראן | משמעות הפירוק איננה סיום של חובת כיסוי הראש במדינה
טילים איראניים | צילום: Anton_Medvedev, שאטרסטוק

מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני לאחר שהייתה עצורה בידי משטרת המוסר הצית מחאה נרחבת וקריאות נגד המשטר. התובע הכללי: "למשטרת המוסר אין שום קשר למערכת המשפט והיא בוטלה" איראן פירקה את משטרת המוסר האיסלאמי במדינה, כשלושה חודשים לאחר פרוץ הפגנות המחאה על מותה של מהסא אמיני – כך הודיע היום התובע הכללי של המדינה."למשטרת המוסר אין שום קשר למערכת המשפט והיא פורקה, אבל המערכת המשפטית תמשיך להתמודד עם האתגר החברתי", אמר התובע הכללי מוחמד ג'פער מונתאזרי. לפי סוכנות הידיעות הצרפתית, דבריו נאמרו במהלך כנס דתי שבו השיב למשתתף ששאל "מדוע משטרת המוסר נסגרה?".

אמיני, צעירה כורדית בת 22, נעצרה בספטמבר על ידי משטרת המוסר בטהראן בגין הפרה של תקנות החיג'אב. זמן קצר לאחר מכן היא מתה ומשפחתה טענה שמותה נגרם לאחר שהיא הוכתה בידי משטרת המוסר.משטרת המוסר, המכונה באופן רשמי "סיירת ההדרכה", הוקמה ב-2005 ככוח שתפקידו לאכוף את הערכים האיסלאמיים של המשטר התאוקרטי בטהראן, והיא ביצעה מעצרים של אזרחים שהפרו את קוד הלבוש האיסלאמי.

עוד מבחזית החדשות

אף שפקידי ממשל איראנים, כולל הנשיא אברהים ראיסי, דחו שוב ושוב את הקריאות לפרק את משטרת המוסר, דבריו של התובע הכללי מצביעים על כך שהכוח בחר להיעלם מעין הציבור בעקבות מותה של אמיני לאחר מעצרה. לפי שעה לא פורסמו פרטים לגבי נסיבות פירוק משטרת המוסר או יישום ההחלטה לפרק אותה. "הבעיה איננה משטרת המוסר, אלא הדרישה לכיסוי ראש", צייץ פעיל אחד בטוויטר. "חייבים לאפשר לנשים לנוע בחופשיות ללא כיסויי ראש. זו רק ההתחלה". פרשנים אומרים שאף שפירוק משטרת המוסר אין משמעותו סיום של חובת כיסוי הראש, הוא מסמל צעד משמעותי בהצלחת תנועת הנשים באיראן.

הפגנות המחאות באיראן הפכו להתקוממות עממית של אזרחים מכל קצוות החברה. במהלך המחאה מפגינים קראו קריאות נגד המנהיג העליון אייתוללה עלי חמינאי, וקראו לשים סוף לשלטון האיסלאמי באיראן. הרשויות, מנגד, מאשימות מדינות זרות בליבוי ההפגנות, בהן את ארה"ב, סעודיה וישראל.

התובע מונתאזרי אמר אתמול שהפרלמנט והרשות השופטת בוחנים את החקיקה הקיימת הדורשת מנשים לכסות את שערן. לפי דיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, מונתאזרי צוטט בתקשורת האיראנית כשאמר שלשום כי נערכת בחינה של הנושא, אם כי מבלי לפרט על אודותיה.לדברי התובע הכללי, צוות הבחינה נפגש ביום רביעי עם ועדת התרבות של הפרלמנט, וכי ממצאי הבחינה יפורסמו "בעוד שבוע או שבועיים". לפי דיווח אחר באתר החדשות Middle East Eye, מונתאזרי אמר כי הצוותים יבחנו את עמדתה הרשמית של איראן בנושא, אך כל החלטה שתתקבל בסוגייה צריכה להיות על בסיס של "גישה מתוכננת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים