שיתוף
תגובות
חדשות » ההסכם הימי עם לבנון: לפיד, ההסכם שומר על האינטרסים של ישראל, נתניהו, ההסכם לא יחייב אותנו
סוף לסכסוך?
לפי ההסכם, שתי המדינות יקבלו את הגישה האמריקנית וקו הגבול יהיה קו האמצע בין הדרישות של הצדדים
תגיות: ,
רה״מ יאיר לפיד בישיבת הממשלה | צילום: לע״מ

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (ראשון) התייחס ראש הממשלה יאיר לפיד להסכם המתגבש עם לבנון. לדבריו  "במהלך סוף השבוע התקבלה בלבנון ובישראל הצעת המתווך האמריקאית להסכם על הגבול הימי בין שתי המדינות. אנחנו מנהלים דיונים על הפרטים הפנימיים, כך שאי אפשר עדיין לברך על המוגמר, אבל כפי שדרשנו מהיום הראשון ההצעה שומרת על מלוא האינטרסים הביטחוניים מדיניים של ישראל, וגם על האינטרסים הכלכליים שלנו".

עוד הוסיף לפיד "יותר מעשר שנים ישראל ניסתה להגיע לעסקה הזו, שמחזקת את הביטחון הישראלי והכלכלה הישראלית. מחר תתכנס בבריסל המועצה המדינית כלכלית של ישראל והאיחוד האירופי. המועצה הזו לא התכנסה יותר מעשר שנים, ואנחנו עבדנו כל השנה כדי להקים אותה מחדש" .

על פי ההסכם המתגבש, ישראל ולבנון מיישרות קו עם ההצעה האמריקאית, והגבול הימי יעבור בחצי הדרך שבין דרישות לישראל לדרישות לבנון. אסדת כריש, הנמצאת 90 ק"מ מהחוף הישראלי, תהיה בכל שטחה בצד הישראלי. לעומת זאת שדה הגז הלבנוני שנמצא בחלקו הדרומי של השטח, פולש כחמש ק"מ לתוך השטח הישראלי ולכן יינתן פיצוי על החלק היחסי של השטח.  

למרות האופטימיות של לפיד, קיים חשש בישראל, שמנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, יעורר פרובוקציות, כדי להציג את ההסכם כמהלך שלו. במערכת הביטחון עוקבים אחר ההצהרות הלוחמניות של נסראללה ומתכוננים לכל תרחיש. 

גם אם ההסכם לא ייחתם בסופו של דבר, ראש הממשלה מתכוון להתחיל את הפקת הגז בהקדם האפשרי. לצורך כך פנתה ישראל לחברת אנרג'י היוונית המתפעלת את האסדה הישראלית והלבנונית, וביקשה ממנה להיערך להתחלת הפקת הגז בקרוב. 

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו הגיב בביקורת קשה על ההסכם המתגבש ואמר "לפיד נכנע באופן מביש לאיומים של נסראללה, הוא נותן לחיזבאללה שטח ריבוני של מדינת ישראל עם מאגר גז ענק, ששייך לכם אזרחי ישראל. הוא עשה את זה ללא דיון בכנסת ובלי משאל עם. ללפיד אין מנדט למסור למדינת אויב שטח ונכסים ריבוניים. אם המחטף הלא חוקי הזה יעבור זה לא יחייב אותנו".

בתגובה אמר ראש הממשלה לפיד  "נתניהו, 10 שנים נכשלת בניסיון להביא את ההסכם הזה, לפחות אל תפגע באינטרסים הביטחוניים של ישראל ותסייע לחיזבאללה בהודעות חסרות אחריות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים