שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "האמריקנים רצים כמו משוגעים להסכם"
הדיון בקבינט
חשש בישראל מהתקדמות במו"מ בווינה ומגיבוש הבנות בין המערב לאיראן • ראש המוסד, הרמטכ"ל ראש אמ"ן וראש המל"ל ייפגשו בשבוע הבא עם נציגי ביידן בוושינגטון
מתקן הגרעין בנתנז | צילום: הטלוויזיה האיראנית

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול (ראשון) ודן במתיחות עם איראן. בתום הדיון אמרו גורמים בכירים כי השיחות בווינה בין איראן למעצמות "מדאיגות". לדבריהם, "זה לא מצב שהאמריקנים רוצים לעמוד על דעתם. הם מוותרים יותר ממה שהאיראנים רוצים. היעד שלהם הוא ריצה להסכם בכל מחיר. הם רצים כמו משוגעים להסכם".

עוד אמרו אותם גורמים שצוטטו ב'ווינט' לאחר ישיבת הקבינט שנמשכה כשלוש שעות כי "האיראנים יודעים שיושג הסכם בכל מחיר והם עושים המקסימום להשיג הישגים. האמריקנים שומעים את הדאגות שלנו אבל השאלה אם הם מקשיבים. לא ברור אם פנינו להסלמה מול איראן. האיראנים מאוד מתוחכמים ועושים הכול למקסם ההישגים מהשיחות בווינה. ישראל לא מוותרת ורוצה להשפיע על ההסכם כמה שהיא יכולה – כי זה בדמה. היא הכתובת לטילים האיראניים".

בשבוע הבא ייצאו לוושינגטון ראש המוסד יוסי כהן, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן תמיר הימן והיועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת, לשיחות עם האמריקנים בנושא הגרעין. על פי הדיווח של איתמר אייכנר, הסקירות שהעבירו ראש המוסד והרמטכ"ל בפני חברי הקבינט עסקו בעיקר במב"ם (המערכה שבין המלמחמות). מי שדיברו על נושא הגרעין היו יותר נתניהו, שטייניץ ודרעי.

ב'וואלה' דווח כי בכירי המוסד ואגף המודיעין בצה"ל אמרו לשרי הקבינט כי הם מעריכים שהמו"מ שמתקיים בימים אלה בווינה בין ארצות הברית ושאר המעצמות לבין איראן יביא לחזרה להסכם הגרעין – במסגרתו יוסרו הסנקציות האמריקניות שהוטלו במהלך כהונת טראמפ ואיראן תחזור ליישם את מחויבויותיה להגבלת תכנית הגרעין שלה בהתאם להסכם מ-2015, כך לדבריהם של שני בכירים שהשתתפו בישיבת הקבינט.

"אין אופטימיות גדולה", אמר בכיר ישראלי שהשתתף בישיבת הקבינט. "לא נופתע אם תוך כמה שבועות תהיה חתימה על הסכם בין ארה"ב והמעצמות לבין איראן". נציגי המוסד התמקדו בסקירתם בהתקדמות תכנית הגרעין האיראנית ונציגי אמ"ן התמקדו בפעילות האיראנית באזור. גם אנשי אמ"ן וגם אנשי המוסד הציגו לשרים הערכות על התקדמות המגעים בווינה.

על פי הדיווח של ברק רביד, במהלך הישיבה לא התקבלו החלטות, ודיון נוסף יתקיים בקרוב. הישיבה הבאה צפויה להתמקד בדיון בין השרים על המדיניות בה ישראל צריכה לנקוט לקראת הסכם אפשרי בין איראן למעצמות. בכיר ישראלי שהשתתף בישיבה ציין כי בשלב זה תמשיך ישראל במדיניות של דיאלוג עם הממשל האמריקני בנוגע למרכיבי ההסכם.

גורמים בכירים שצוטטו ב'חדשות 12' אמרו כי "שני הצדדים – האמריקנים והאירנים רוצים הסכם. האיראנים מריחים שהאמריקאים רוצים הסכם בכל מחיר. ברגע שזאת ההבנה, נקודות הלחץ של האמריקנים לא גבוהות כבעבר. התוצאה ידועה מראש – חזרה להסכם הגרעין עם איראן בכפוף לתיקונים. ההחלטה הזרת בטווח הלא קצר מצרה את חופש הפעולה של ישראל, זה מאוד מדאיג".

ב'כאן חדשות' דווח כי ישנם חילוקי דעות בתוך הקבינט בנוגע לשיח מול האמריקנים ולקראת האפשרות של הסכם ביניים של המערב עם איראן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים