שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » דרמה בוועדת חוקה: היו"ר הפעיל נוהל חריג והאופוזיציה נטשה במחאה
חברי האופוזיציה זעמו על קיצור שלב הנימוקים להסתייגויות שהגישו ובמחאה עזבו את אולם הוועדה | חה"כ קריב: "הכול נעשה פה בריצת אמוק"
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: ערוץ הכנסת

ועדת החוקה דנה הלילה (שלישי) בהצעת חוק: יסוד השפיטה, שמטרתה להוביל לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. לפני הדיון הגישו חברי האופוזיציה כ-5,400 הסתייגויות ויו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, ששאף לסיים את ההצבעה על אישור נוסח החוק עד השעה 11:00 בבוקר, הפעיל נוהל חריג שמטרתו לקצר את ההצבעה על ההסתייגויות וקבע שיתקיימו הצבעות מרוכזות ב-10:00. חברי האופוזיציה טענו כי זהו מחטף לילי ועזבו את אולם הוועדה במחאה, מה שגרם להפסקת הדיון.

במהלך הלילה קיימה וועדת החוקה 5,400 הצבעות על ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה, על השינויים בוועדה לבחירת שופטים. לפי המתווה החדש של הקואליציה, בוועדה לבחירת שופטי העליון יכהנו בסך הכול 11 חברים, בהם שלושה שופטים (נשיאת העליון ושני שופטי עליון), שלושה שרים (שר המשפטים ושני שרים נוספים), שלושה חברי כנסת מהקואליציה (יו"ר ועדת חוקה ושני ח"כים נוספים) ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות. בכך למעשה תבוטל השתתפותם של נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה, השופטים יאבדו את אפשרות הווטו והקואליציה תהנה מרוב מובנה. במסגרת השינויים תוכל הקואליציה למנות שני שופטים ברוב רגיל של שישה מול חמישה ולאחר מכן תידרש להסכמה רחבה יותר שכוללת גם חבר אופוזיציה.

עוד מבחזית החדשות

תחילה הסכים יו"ר הוועדה רוטמן לקיים הנמקות לכל הסתייגות בנפרד, אך אחרי שש שעות דיונים הוא הודיע כי הוא מפעיל את הנוהל שמטרתו לקצר את זמן הדיון. "נתנו לכלל הסיעות אפשרות להתמקד בהסתייגויות יותר מהותיות. ניתן זמן רב, חלק מהסיעות בחרו לנצלו לדיון בהסתייגויות המהותיות וחלק לא. כרגע אנו עוברים לנוהל החריג של הנמקה מרוכזת והצבעות בסוף. יש הסתייגויות שכולנו יודעים שהן מהותיות, ויש חלק שמטרתן לעשות פיליבסטר, וגם זה בסדר. אני מבקש מחברי הכנסת של האופוזיציה שיגידו לי על איזה הסתייגויות הם מעוניינים לבצע דיון מהותי. ההנמקה המרוכזת תסתיים בשעה 10:00 בבוקר".

צוות הייעוץ המשפטי של הכנסת אישר את החלטתו של רוטמן, אך בעקבות המהומה שהתפתחה בוועדה, קרא להגיע להידברות בעניין בין כל הגורמים הרלוונטיים. אחרי הדיון בהסתייגויות תצביע ועדת החוקה על הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאה, כשבקואליציה מתכננים לקיים את ההצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית ביום שני, ימים ספורים לפני שהכנסת יוצאת לפגרת פסח.

עוד מבחזית החדשות

באופוזיציה זעמו על ההחלטה. "המטרה היא לבצע מחטף לילי וסתימת פיות בוועדת חוקה ערב ההפיכה המשטרית", אמרה ח"כ נעמה לזימי מהעבודה. "הם רוצים שופטים שפוטים וכנסת שפוטה". ח"כ יוראי להב הרצנו טען: "יש פה סטייה ממה שסוכם הערב, אתם עושים מחטף באישון לילה, דורסים את הזכויות שלנו".

ח"כ יואב סגלוביץ אמר: "האירוע הזה הוא מבחינתנו האירוע המשפטי החשוב ביותר שהיה אי פעם במדינת ישראל. התהליך שמתנהל פה לא מקובל בשום קנה מידה. אין לנו כוונה להשתתף בהצגה הזו. נגיע מתי שיהיו הצבעות". ח"כ גלעד קריב מהעבודה הוסיף "היה אפשר לנהל דיון בלי שימוש בחריג ולתקן קצת את האווירה שהשתרשה פה בחודשים האחרונים. הכול נעשה פה בריצת אמוק. לא נשתף פעולה עם ההתנהגות הדורסנית הזו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים