שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » דיון בכנסת על השימוש בסיגריות אלקטרוניות
וועדה מיוחד מקיימת דיון על אפשרות איסור השימוש בסיגריות אלקטרוניות לבני נוער | טלי גוטליב: "אם נדמה לכם שאתם יכולים לאסור על קטינים, תמשיכו לחלום"
סיגריה אלקטרונית, אילוסטרציה | צילום: Medvedeva Oxana, שאטרסטוק

הבוקר (רביעי) מתקיים דיון בוועדה המיוחדת של הכנסת למאבק בשימוש בסמים ואלכוהול והוועדה לזכויות הילד, בעקבות מותו של מידן קלר ז"ל שנפטר לאחר שימוש בסיגריה אלקטרונית. הדיון עוסק בנושא סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער, בעקבות מותו של קלר בן ה-16, שריאותיו קרסו לאחר העישון.

ח"כ דבורה ביטון (יש עתיד) אמרה בוועדה: "אם שורת מדינות החליטה לאסור את השימוש בסיגריות אלקטרוניות אין שום סיבה להתיר את השימוש בהן. כשהייתי במספרה, ראיתי ילדה בת 11 מעשנת סיגריה אלקטרונית שאימה חשבה שזה לא ממכר. אין שום פיקוח, וקל וחומר כשמדובר בילדים".

עוד מבחזית החדשות

ח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) אמר בוועדה: "הסיגריות האלקטרוניות הן המסלול של הצעירים להיכנס להתמכרות לסיגריות רגילות והחברות עושות בזה שימוש. בשיעורי ההתנסות, מ-2018, כשהסיגריות האלקטרוניות נכנסו לשימוש, יש עלייה בהתנסות בסיגריות אלקטרוניות ומכאן גם בעישון רגיל. זהו שער הכניסה. יש ירידה בגיל התחלת העישון, בגילים 12 עד 14. ב-2021 התחילו לעשן 3.4 אחוזים, ב-2022 זה קפץ ל-14 אחוזים בגיל 12".

ח"כ טלי גוטליב אמרה באירוניה: "אם נדמה לכם שאתם יכולים לאסור על קטינים, תמשיכו לחלום", "זה לא קורה. יש לי ילד שמעשן מגיל 13, לא יכולתי למנוע את זה ממנו למרות שמאוד רציתי. האם אנחנו יכולים כרגולטורים? אני מתנגדת באופן מוחלט לחקיקה שתאסור שימוש בסיגריות אלקטרוניות. אני לא מוכנה לאסור את זה בחקיקה. ברגע שזה עבר אישור כזה או אחר של תקינות, אני לא מתכוונת לאסור, זו פגיעה באוטונומיה".

ד"ר אופיר לבון מההסתדרות הרפואית הדגיש, שיש לבדוק את ההשלכות גם על בריאות הציבור בכללותו: "מדובר על מוצר רעיל וממכר. יש במוצר על כל גווניו רעלנים שבאופן מובהק הם מסרטנים שעושים נזקים ריאתיים, כפי שראינו במקרה הטראגי השבוע. אין דבר טוב יותר ממניעה והתמריץ הכספי משפיע מאוד".

עוד מבחזית החדשות

משרד הבריאות ושירותי בריאות כללית הודיעו על הקמת ועדת בדיקה בנושא, בראשות ד"ר איתי פסח, מנהל בית החולים לילדים ספרא בתל השומר. חברים נוספים בוועדה: השופטת בדימוס ורדה מרוז, ד"ר אורי גלנטה מהמרכז הרפואי סורוקה, עמית שיפר מרמב"ם וד"ר חגי מעוז משלוותה. הוועדה תבדוק בין היתר, כיצד הצליח הנער לנתק את ממכונת האקמו בלי שאיש בבית החולים הבחין בכך.

שלשום שיגרו שורת ארגוני בריאות פנייה דחופה למפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, וליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בבקשה לחקור את נסיבות אשפוזו של קלר. הארגונים דרשו, בין היתר, לחקור את "סוג הסיגריה האלקטרונית שעישן, אופן ייצורה, תכולתה ומרכיביה, אופן השימוש בה והגורמים שייצרו, שיווקו ומכרו אותה לנער".

עם הארגונים שיזמו את הפנייה נמנים המיזם למיגור העישון, האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור, האיגוד הישראלי לרפואת ריאות והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל. "בשל החשש שהסיגריה האלקטרונית שבה עשה שימוש מידן קלר ז"ל היא חלק מקבוצת מוצרים העלולים לגרום לנזקים דומים ולהוות סכנה חמורה ומיידית לבריאות הציבור – קיימת דחיפות רבה בקיומה של חקירה ממצה, שתכלול היבטים פליליים ואפידמיולוגיים של הנושא".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים