שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » דיון אצל רה"מ – משלחת בדרך לוושינגטון
הסכם הגרעין
קרב אחרון על הסכם הגרעין: המשלחת הישראלית לארה"ב תחשוף לאמריקנים מידע על פעילות איראן • סבא"א: איראן התקינה עוד צנטריפוגות מתקדמות בנתנז
פורום מטכ"ל עם נתניהו וגנץ | צילום: דובר צה"ל

כל הצמרת הביטחונית הישראלית תגיע בתחילת השבוע הבא לארצות הברית כדי לשכנע את הממשל להמשיך להפעיל לחץ על איראן בסוגיות ביטחוניות. בין השאר מדובר בראש המוסד יוסי כהן, ראש המל"ל מאיר בן שבת, הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש אמ"ן אלוף תמיר היימן, וראש אגף אסטרטגיה ואיראן במטכ"ל אלוף טל קלמן, לצד שורה של גורמים נוספים מהגופים הביטחוניים הללו.

לקראת הנסיעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו יכנס יום ישיבה ביטחונית מצומצמת בנושא הסכם הגרעין האיראני, בהשתתפות שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר החוץ גבי אשכנזי, שר האנרגיה יובל שטייניץ, שר המודיעין אלי כהן, השגריר בוושינגטון גלעד ארדן ומשתתפי המשלחת לארה"ב ובכירים נוספים במערכת הביטחון והחוץ. כמו כן הוזמנו היועצים לביטחון לאומי לשעבר יעקב נגל ויעקב עמידרור.

ב'כאן חדשות' דווח כי ישראל צפויה לחשוף מידע הקשור לפעילות האיראנית בפני האמריקנים, ולהעמיק את שיתופי הפעולה המודיעיניים בין המדינות. במקביל, בישראל חוששים שארצות הברית תסיר סנקציות משמעותיות מעל איראן, כאלה שאינן קשורות רק להסכם הגרעין – ותנקוט בקו פשרני יחסית בשל רצונם להתקדם להסכם עוד לפני הבחירות באיראן בחודש יוני.

ב'ווינט' דוח כי ההערכה בישראל היא שהכיוון הכללי של השיחות בווינה בין המעצמות לבין איראן הוא חזרה מלאה להסכם הגרעין המקורי מ-2015: ביטול כל הסנקציות תמורה התחייבויות איראניות בתחום הגרעין. בימים האחרונים דווח על התקדמות יחסית במשא ומתן הלא ישיר בין ארצות הברית לאיראן, שהופסק אתמול למטרת התייעצויות וצפוי להתחדש בשבוע הבא. לא מן הנמנע שההסכם ייחתם בשעה שהמשלחות הישראליות נמצאות בוושינגטון.

על פי הדיווח של איתמר אייכנר, בישראל עדיין מקווים שיצליחו להשפיע על איכות ההסכם ולשכנע את האמריקנים להכניס בו תיקון של מנגנון הפיקוח כך שיהיה קיים בכל מקום ובכל עת בניגוד למצב בהסכם המקורי שחייב התראה מראש – מה שאפשר לאיראנים לטשטש ראיות. בכיר בירושלים אמר שישראל יכולה להשפיע על ההסכם רק בשוליים אך חובתה וזכותה להתעקש על הכנסת התיקונים הנדרשים. בישראל גם מקווים לקבל מוושינגטון ערבויות ביטחוניות ומודיעיניות למזעור הנזק הביטחוני.

בירושלים הפצירו בוושינגטון שלא יבוטלו כל הסנקציות כי אז ילכו לאיבוד מנופי הלחץ על האיראנים להשגת שיפורים בהסכם בהמשך. עם זאת, בישראל אומרים שהאמריקנים שמעו את מה שיש לה להגיד אך לא ממש הקשיבו. בארה"ב גם מאוכזבים מהתנהגותה של ישראל ומאשימים אותה בניסיון לטרפד את השיחות בווינה על ידי הפעולות שמיוחסות לה נגד יעדים איראניים ורברבנות ישראלית בהקשר הזה.

ב'וול סטריט ג'ורנל' דווח כי במסגרת השיחות בווינה בנוגע להסכם הגרעין עם איראן, הציעה ארה"ב להסיר סנקציות שקשורות בתחום הטרור, כלומר לא כאלו שהוטלו כחלק מהלחץ על תוכנית הגרעין. ארה"ב הצהירה בעבר כי תהיה פתוחה לרעיון, אך לפי הדיווח, האמריקנים אף ציינו אילו סנקציות יהיו מוכנים להסיר בתחום הטרור.

לפי שני גורמים ששוחחו עם העיתון, ארה"ב מסרה לאיראנים כי היא מוכנה להסיר סנקציות שהוטלו על הבנק המרכזי של איראן, על חברות בתחום הנפט ושינוע הנפט, על תעשיות הפלדה והאלומיניום ותעשיות נוספות. לדברי גורם אירופאי, ארה"ב שידרה נכונות להסיר את הסנקציות גם על מגזרי הביטוח, הספנות, המכוניות והטקסטיל, שקריטיים עבור הכלכלה של איראן. לפי גורם ששוחח עם העיתון, הסוגיות שעדיין מעכבות את פריצת הדרך הן דרישת איראן שארה"ב תסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, וגם הסנקציות האישיות שמוטלות כעת על המנהיג העליון עלי חמינאי.

בכיר במחלקת המדינה האמריקאית אמר לאחר סיום הסבב השני של המשא ומתן עם איראן בווינה, כי הוא מודע לכך שיש מחלוקת עם ישראל בנושא הסכם הגרעין, אך ארצות הברית התנהלה עד כה בשקיפות מול ישראל. זאת, כולל בנושא הסנקציות שהממשל האמריקאי יצטרך להסיר כדי לחזור להסכם הגרעין.

"אני חושב שהיו לנו שיחות רבות עם הישראלים לפני ואחרי כל סבב שיחות", מסר הבכיר. "נהיה צריכים להסיר סנקציות מעל איראן כדי לחזור להסכם הגרעין ואמרנו זאת ישירות לישראל. זה לא אומר שנפסיק לפעול נגד החתרנות האיראנית באזור. אם נצליח לחזור ליישום הדדי של הסכם הגרעין – זו תהיה נקודת פתיחה להבנות רחבות יותר עם איראן".

הבכיר האמריקני ציין כי בסבב השיחות השני בווינה הושגה התקדמות מסוימת, אבל המצב לא שונה בצורה קיצונית מזה שהיה לפני שבוע. "יש בהירות גדולה יותר לגבי מה ארצות הברית צריכה לעשות כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין, וגם איראן יודעת יותר טוב מה עליה לעשות כדי לחזור ליישום מלא של הסכם הגרעין", אמר. "זה שיש יותר בהירות עוד לא אומר שיש קונצנזוס. יש כברת דרך ארוכה יותר לפנינו מאשר זו שכבר עברנו".

הבכיר האמריקני עוד ציין כי אינו שולל את האפשרות שניתן יהיה להשיג הסכם עם איראן עד אמצע חודש מאי, אך הדגיש כי הדבר יהיה תלוי בהתקדמות שתושג עד אז. "לא נגרור רגליים. אבל גם לא נמהר כדי לעמוד בדדליין מלאכותי. אנחנו רוצים להשיג הסכם בהקדם האפשרי, אבל לא על חשבון עסקה שתענה לדרישות שלנו", מסר הבכיר.

ב'וואלה צוטטו בכירים ישראלים שמעורים בנושא שסיפרו כי החשדנות והמחלוקות בין הממשלה בירושלים לממשל ביידן לגבי המדיניות כלפי טהראן הולכות וגדלות. שני בכירים ישראלים שמעורים בתכני השיחות אמרו כי הן חשפו הבדלי מדיניות בין הצדדים לגבי הדרך הטובה ביותר לטפל בתכנית הגרעין האיראנית, לצד תחושה הדדית של היעדר אמון, חוסר תיאום ושקיפות בלתי מספקת.

על פי הדיווח של ברק רביד, במהלך סבב השיחות השני בין הצדדים בשבוע שעבר הדגיש בן שבת כי ישראל מודאגת מכך שהממשל האמריקני מתקדם בשיחות עם איראן בווינה – אך לא לוקח מספיק לתשומת ליבו את דאגותיה של ישראל.

בכירים ישראלים ציינו כי האמריקנים התלוננו מנגד שישראל לא לוקחת מספיק לתשומת לבה את הבקשה של ממשל ביידן למדיניות הדדית של "אפס הפתעות" בנושא האיראני, ומבצעת פעולות צבאיות ומודיעיניות מול טהראן בלי שקיפות מספקת עם ארצות הברית.

בכיר בממשל ביידן דחה את הביקורת הישראלית ואמר כי בכירים אמריקנים וישראלים נמצאים בשיחות קבועות, בלתי פוסקות ופתוחות בנושא האיראני בכמה פורומים. "ארצות הברית וישראל ימשיכו בדיאלוג הקרוב והכן הזה גם בהמשך", אמר הבכיר בממשל ביידן. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לתוכן השיחות עם הממשל האמריקאי.

כמו כן, גרמניה, בריטניה וצרפת פרסמו היום הודעה משותפת בנוגע לשיחות על הסכם הגרעין עם איראן. המעצמות הודיעו כי ישנה התקדמות אבל "יש עוד דרך מסוימת לפנינו". הם הוסיפו בהודעתם, במסר שנועד ככל הנראה לישראל: "אנחנו מגנים פעילות הסלמתית על ידי כל מדינה או גורם שנועדה להסלים את המצב".

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית דיווחה שאיראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות חדשות במתקן העשרת האורניום התת-קרקעי שלה בנתנז, ומתכוונת להמשיך בתהליך – למרות הסכם הגרעין בינה לבין המעצמות שאוסר עליה לעשות זאת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים