שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » דיווח: רשת סוכנים חשאיים של אוקראינה בתוך רוסיה ביצעה את מתקפות המל"טים
ה-CNN דיווח כי הטקטיקה האוקראינית החדשה נגד רוסיה היא, שימוש בסוכנים חשאים ואוהדים בתוך רוסיה כדי לבצע פעולות חבלה נגד מטרות רוסיות
מל"ט אילוסטרציה | צילום: ויקיפדיה

על פי דיווח ב-CNN מפי פקידים במודיעין האמריקאי, אוקראינה פיתחה טקטיקה חדשה במלחמה נגד רוסיה, על ידי טיפוח של רשת סוכנים חשאיים ואוהדים בתוך רוסיה הפועלים לביצוע פעולות חבלה נגד מטרות רוסיות, עם מל"טים לביצוע ההתקפות שסופקו על ידי קייב.

פקידים אמריקאים מאמינים שהסוכנים הפרו-אוקראינים הללו בתוך רוסיה ביצעו את מתקפת המזל"ט על הקרמלין בתחילת מאי על ידי שיגור מל"טים מתוך רוסיה, ולא על ידי מזל"ט שהגיע מאוקראינה.

עוד מבחזית החדשות

לא ברור אם תקיפות המל"טים האחרות שבוצעו בימים האחרונים, כולל אחת שכוונה לשכונת מגורים ליד מוסקבה ותקיפה נוספת על בתי זיקוק לנפט בדרום רוסיה, שוגרו גם הם מתוך רוסיה על ידי הרשת הפרו אוקראינית.

פקידים אמריקאים מאמינים כי אוקראינה פיתחה "תאי חבלה" בתוך רוסיה, המורכבים מתערובת של אוהדים פרו-אוקראינים ופעילים מאומנים היטב בסוג זה של לוחמה. על פי ההערכות, אוקראינה סיפקה להם מל"טים מתוצרת אוקראינה, ושני פקידים אמריקאים אף אמרו ל-CNN שאין ראיות לכך שתקיפות המל"טים בוצעה באמצעות מל"טים שסופקו על ידי ארה"ב.

הגורמים לא ידעו לומר בוודאות כיצד הצליחה אוקראינה להעביר את המל"טים לרוסיה, אך שניים מהמקורות אמרו ל-CNN כי היא הקימה נתיבי הברחה מתורגלים היטב שיכולים לשמש לשליחת מל"טים או רכיבי מל"טים לרוסיה.

פקיד מודיעין אירופי ציין כי הגבול הרוסי-אוקראיני הוא ענק וקשה מאוד לשלוט בו, כך שקיימת אפשרות לבצע הברחות בגבול. לדבריו "צריך גם לקחת בחשבון שזהו אזור פריפריאלי של רוסיה", אמר הפקיד. "הישרדות היא הבעיה של כולם, אז מזומן עושה פלאים".

לא ברור מי בדיוק מפעיל את הסוכנים, אך גורמים אמריקאים מאמינים שגורמים בקהילת המודיעין של אוקראינה מעורבים. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי קבע פרמטרים כלליים למה ששירותי המודיעין והביטחון שלו רשאים לעשות, אמרו מקורות ל-CNN, אך לא כל פעולה מחייבת את חתימתו.

דובר ראש שירות הביטחון האוקראיני מסר בתגובה ל-CNN כי הפיצוצים המסתוריים ותקיפות המל"טים בתוך רוסיה יימשכו. "אנחנו נגיב על מקרים של "כותנה" רק לאחר הניצחון שלנו", אמר. "ה"כותנה" בוערת, בוערת ותמשיך לבעור".

"כותנה" היא מילת סלנג שבה משתמשים האוקראינים במשמעות לפיצוצים, בדרך כלל ברוסיה או בשטחי הכיבוש הרוסי באוקראינה. מקורו עוד בשבועות הראשונים של המלחמה ונובע מכך שהמילה הרוסית ל"פופ" דומה מאוד למילה האוקראינית לכותנה.

במהלך השנה האחרונה נרשמה שורת שריפות ופיצוצים מסתוריים בתוך רוסיה, מכוונות למחסני נפט ודלק, מסילות ברזל, משרדי גיוס צבאיים, מחסנים וצינורות. אבל גורמים רשמיים שמו לב לעלייה בהתקפות הללו על אדמת רוסיה בשבועות האחרונים שהחל בהתקפה על בניין הקרמלין.

נראה כי מדובר ב"שיא של חודשים של מאמץ" של האוקראינים להקים את התשתית לחבלה כזו, אמר אחד המקורות המכירים את המודיעין. "יש כבר חודשים לחץ די עקבי של חלק באוקראינה להיות אגרסיבי יותר", אמר. "בהחלט הייתה נכונות ברמות הבכירות לכך, האתגר תמיד היה היכולת שלהם לעשות את זה".

כזכור, בדליפת הענק של הפנטגון נחשף כי ה-CIA דחק בראש המודיעין הצבאי של אוקראינה "לדחות" את ההתקפות על רוסיה, בקשה לה הסכים לכאורה. למרות זאת, בודאנוב, הציע בעקביות כמה מהתוכניות הנועזות ביותר למבצעים נגד רוסיה, כמו גם מעשים סמליים.

בקשת ה-CIA ככל הנראה לא נענתה במלואה, שכן מל"טים זוהו ליד מוסקבה ימים ספורים לאחר יום השנה למלחמה. דו"ח מודיעיני אמריקאי נוסף שהודלף שהגיע לידי CNN העלה כי זלנסקי הציע בסוף פברואר "לפגוע במקומות פריסה רוסית במחוז רוסטוב ברוסיה" באמצעות מל"טים, מכיוון שלאוקראינה אין כלי נשק ארוכי טווח המסוגלים להגיע כל כך רחוק.לא ברור אם התוכנית הזו התקדמה, אבל מתקני הנפט במחוז רוסטוב עלו באש לאחר שנפגעו על ידי מל"טים חשודים מספר פעמים במהלך השנה האחרונה, התקפות שרוסיה חוקרת כעת והאשימה בהם את "ההרכבים החמושים של אוקראינה".

בנוסף, כאשר נשאל בודאנוב לגבי פיגוע הדריסה שבו נהרגה בתו של דמות פוליטית רוסית בפרברי מוסקבה בשנה שעברה, הוא הגיב כי "כל מה שאגיב עליו הוא שהרגנו רוסים". קהילת המודיעין האמריקאית העריכה שהמבצע הזה אושר על ידי גורמים בממשלת אוקראינה. לדברי בודאנוב "אנחנו נמשיך להרוג רוסים בכל מקום על פני העולם הזה עד לניצחון המוחלט של אוקראינה".

בכירים בארה"ב גינו את התקיפות ברוסיה, והזהירו מפני הפוטנציאל להסלמה של המלחמה. אך בשיחות סגורות טענו כי הם מאמינים שהתקיפות חוצות הגבולות הן אסטרטגיה צבאית חכמה שעלולה להסיט משאבים של פקידים רוסים להגנה על הטריטוריה שלה, בעוד אוקראינה מתכוננת למתקפה נגדית גדולה.

ביום שלישי אמר שר החוץ של בריטניה כי לאוקראינה יש "הזכות להקרין כוח מעבר לגבולותיה כדי לערער את יכולתה של רוסיה להקרין כוח לתוך אוקראינה עצמה. מטרות צבאיות לגיטימיות מעבר לגבולותיה שלה מוכרות בינלאומית כחלק מההגנה העצמית של אומה ועלינו להכיר בכך".

סגן אדמירל צרפת ניקולא ווז'ור, ראש המבצעים של המטה המשותף, אמר ל-CNN ביום שישי, כי ההתקפות בתוך רוסיה הן רק "חלק ממלחמה" ומציעות הזדמנות לשלוח מסר לאוכלוסיית רוסיה. "יש שם מלחמה והיא עלולה להדאיג את הציבור הרוסי בעתיד, ולכן זו דרך טובה עבור האוקראינים להפנות מסר לא רק לוולדימיר פוטין, אלא לאוכלוסייה הרוסית", אמר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים