שיתוף
תגובות
חדשות » דו"ח האוצר: שווי הפנסיה התקציבית של קצין בצה"ל 8.7 מיליון שקל בממוצע
משרד האוצר פירסם את דו"ח השכר במערכת הביטחון | הדו"ח מציג תמונת מצב מטרידה בכל הנוגע לפנסיה של הפורשים מצה"ל | בקרוב ייפתח משא ומתן לקראת הסכם חדש
חיילי צה"ל בפעילות מבצעית | צילום: דובר צה״ל

הממונה על השכר במשרד האוצר, קובי בר נתן, פרסם היום (רביעי) את הדו"ח השנתי על הוצאות השכר במערכת הביטחון לשנת 2021, הדוח מציג תמונת מצב מדאיגה בכל הנוגע לפנסיה של הפורשים מצה"ל. לפי הדו"ח, הקצבה הממוצעת בצה"ל עמדה בשנת 2021 על 17,819 שקל בחודש. הקצבה החודשית לפורש לפנסיה בדרגת אלוף הינה 44,514 שקל, תת-אלוף 39,098 שקל, אל"מ – 28,181 שקל, סא"ל – 20,168, ושל הנגדים – 15,622 שקל לחודש. השווי הכספי של הפנסיה התקציבית בצה"ל, מגיע לפי דו"ח השכר ל-8.7 מיליון שקל, וזאת בשל גיל הפרישה המוקדם המגיע ל-44.9 שנים. לעומת זאת, השווי של הפנסיה התקציבית של פורשי שירות המדינה מגיע ל-1.6 מיליון שקל.

הדו"ח מספק תמונה עגומה לאופן בו תקציבי עתק זורמים לקבוצות מסוימות בצה"ל באופן שיוצר פערי שכר ותנאים מיטביים ללא הצדקה. הדו"ח נכתב על רקע ניסיון של אגף השכר במשרד האוצר לבצע שינוי במודל התגמול במערכת הביטחון. מדיניות זו היא ככל הנראה רצון של צה"ל לשמר כוח אדם איכותי ולמנוע בריחה של מוחות מבריקים להייטק ולמקומות עבודה נוספים בשוק הפרטי עם שכר גבוה. בצה"ל לא קיים מודל שירות, המאפשר שכר גבוה בתחילת הדרך ללא פנסיית תקציבית או גישור בהמשך. כך , שמדיניות התגמול בצה"ל בנויה בעיקר על פנסיות, שעולות לקופת המדינה סכומים אסטרונומיים. סך התחייבות המדינה בגין הפנסיות התקציביות במערכת ביטחון, הגיעה נכון לסוף השנה שעברה ליותר מחצי טריליון שקל.

עוד מבחזית החדשות

צה"ל מתחיל לשלם את הסכומים האלה מגיל הפרישה משירות קבע שעמד בשנת 2021 על 44.9 שנים בלבד בקרב הקצינים ו-50.3 שנים בקרב הנגדים. כך שלמעשה, המשתחררים משירות קבע בצבא הם בגילאי עבודה ורובם גם ממשיכים לעבוד במקביל. לפי הדו"ח, יותר מ-75% מגמלאי צבא הקבע, בגילאי 42-67, מועסקים בחברות או בעלי חברות במקביל לקבלת הקצבה מהמדינה.

לפי הדו"ח של האוצר עולה כי השכר הממוצע של גמלאי צבא הקבע, שנקלטו בשוק העבודה בשנת 2019 ,עמד על 21,400 שקלים, שזה פי 2.1 מהשכר הממוצע במשק. נכון לציין כי קיים קשר חיובי בין הקצבה מצה"ל לבין השכר בשוק הפרטי. כלומר, ככל שהקצבה המשולמת מהצבא גבוהה יותר כך השכר במגזר הפרטי גבוה יותר. לדוגמא, בעשירון העליון של הפורשים משירות הקבע מרוויחים בשוק הפרטי, יותר מ-84 אלף שקל בחודש בממוצע ובמקביל ממשיכים לקבל במקביל כמעט 23 אלף שקלים פנסיה מצה"ל.

נתונים נוספים מהדו"ח מעלים, כי השכר הממוצע של עובדי מערכת הביטחון נע בין 11,337 שקלים בקרב משרתי הקבע הראשוני בצה"ל לבין 30,385 שקלים לאלו שמשרתים ביחידות הסמך במשרד הביטחון. משרתי צה"ל מרוויחים יותר מאשר במשטרה ובשירות בתי הסוהר, גם בהשוואה לגיל וגם בהשוואה לוותק. הוצאות השכר בשב"ס גדלו ב-17% מאז 2017, זאת למרות העובדה שחל ירידה משמעותית ביחס מספר האסירים לכל עובדי השב"ס מ-2.26 בשנת 2012 ל-1.79 בשנת 2021, בעקבות פסיקת בג"ץ בעניין.

הממשלה המסתמנת שתוקם בקרוב תיאלץ להכריע עד הראשון בפברואר 2023 על המדיניות שלה בנוגע ל"הגדלות רמטכ"ל", אלו ההטבות שמעניק הרמטכ"ל לקצינים במטרה להגדיל את הפנסיה שלהם. החוק עבר בקריאה ראשונה ונעצר בשל התנגדות למהלך. בשל תקופת הבחירות, בג"ץ נתן ארכה למדינה עד תחילת פברואר ולכן הסוגייה לא הסתיימה והיא עלולה להפוך להיות חלק מכאב הראש של שר הביטחון הבא.

שר הביטחון בני גנץ כמעט הפיל את הממשלה על סוגיית "הגדלות הרמטכ"ל". זאת בעקבות עתירה שהוגשה נגד צה"ל שבה נטען כי "הגדלות רמטכ"ל" משולמות בניגוד לחוק, גנץ ביקש לפני כחצי שנה מהממשלה "להכשיר" רטרואקטיבית את ההגדלות כדי שיהיו חלק מהקצבה. סך תוספות הרמטכ"ל עולה לקופת המדינה כמיליארד שקל בשנה.

מהממונה על השכר, קובי בר נתן, נמסר, כי "מערכת הביטחון הינה מהמערכות החשובות ביותר בישראל. בתקופה האחרונה שוק העבודה העולמי נמצא בטלטלה, המייצרת אתגרים חדשים בגיוס ושימור כוח אדם ומערכת הביטחון מושפעת גם היא מתהליכים אלו ונדרשת לפתרונות יצירתיים בהקצאת המשאבים לטובת עמידה ביעדיה והבטחת הביטחון לאזרחי מדינת ישראל. אנחנו בטוחים שאימוץ מודל חדשני, כמו זה הנחתם עם הגופים החשאיים לפני מספר חודשים, יאפשר התמודדות טובה יותר עם אתגרי הגיוס והשימור של גופי הביטחון".

עוד מבחזית החדשות

לעומת זאת, מצה"ל נמסר בתגובה: "פעם נוספת בחר הממונה על השכר, לפרסם את הדו"ח מבלי לקבל את התייחסות צה"ל לאמור בו ואנו מגלים את ממצאיו מהתקשורת. כפי שנכתב בדו"ח, שכר המשרתים הממוצע בצה"ל הוא הנמוך ביותר ביחס לגופי הביטחון האחרים וממשיך להישחק ביחס לכוחות הביטחון האחרים. על מנת להשאיר בשורותיו את המשרתים הטובים והמתאימים, צה"ל נדרש לתת תגמול הולם והוגן למשרתיו.

"השכר בצה"ל נקבע בהתאם לשכר במגזר הציבורי והגבלות הממונה על השכר, ומושפע בעיקרו מהשכלה, מהוותק וממאפייני השירות הצבאי של כל משרת, תוך תעדוף משמעותי של לוחמים ומפקדים בשדה. באשר לפערים מגדריים, אין כל פער בין בשכרם בצה״ל של נשים וגברים בעלי מאפיינים זהים, שכן השכר נקבע אך ורק על פי מסלול השירות. צה"ל פועל בימים אלו בשיתוף עם משרד האוצר לקידום פתרונות ומענה לאתגרי כוח האדם בצה״ל, על כלל אוכלוסיות המשרתים השונות, לקראת דיוני התקציב הקרובים".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. נתונים שקריים מראש ועד זנב.
    לקחו את האנשים שמרוויחים הכי הרבה ומציגים כחזות הכל..
    בעשרים שנה האחרונות משרתי הקבע עברו לפנסיה צוברת ורחוקים מכל המשכורות כביכול האלו כרחוק מזרח ממערב.
    מה החכמה לקחת את הזקנים שבאמת קיבלו פנסיות מוגזמות ולהציג כחזות הכל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים