שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » דובר הפנטגון מאשר: "דליפת המסמכים סכנה ביטחונית חמורה"
במשרד ההגנה האמריקני אמרו כי דליפת המסמכים המסווגים, שמציגים את הסיוע לאוקראינה ואת מצב הכוחות בשטח מהווה סכנה ביטחונית קשה | קייב תיאלץ לשנות אסטרטגיה
הפנטגון

רשת CNN דיווחה היום (שני) כי בעקבות דליפת המסמכים המסווגים מהפנטגון, שרבים מהם עוסקים במצב הלחימה באוקראינה, תיאלץ קייב לבצע שינויים אסטרטגיים בחלק מהמערך הצבאי שלה.

יועצו הבכיר של זלנסקי, מיכאליוו פודוליאק נשאל לגבי דיווח ב-CNN והוא טען כי האסטרטגיה של קייב נותרה בעינה, אך טקטיקות "ספציפיות" יכולות להשתנות. בסוף השבוע הוא התייחס בביטול לפרשה, ואמר כי מדובר במסמכים מזויפים שאין להם שום קשר לתוכניות הקרב האמיתיות של קייב. "זה בלוף, זו זריית חול בעיניים".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר פודוליאק כי רוסיה מנסה להפיץ דיסאינפורמציה כדי לשבש את מתקפת הנגד שמתכננת אוקראינה במזרח המדינה, שם מתנהלת מלחמת התשה סביב העיר בחמוט בדונייצק.

מומחים ביטחוניים וגורמים אמריקאים אמרו כי הם לא פוסלים אפשרות שמאחורי הדלפת המסמכים עומדים גורמים פרו רוסים. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב סירב להגיב במפורש על דליפת המסמכים המסווגים של הפנטגון, אך אמר: "יש נטייה להאשים תמיד את רוסיה. באופן כללי מדובר במחלה".

רבים מהמסמכים המסווגים שדלפו לרשת נושאים את התאריכים 23 בפברואר עד 1 במרץ, ומספקים לכאורה פרטים על התקדמות קבלת משלוחי הנשק מארה"ב לאוקראינה, ואת תוכניות הסיוע החשאיות של ארה"ב לנאט"ו ולקייב. המסמכים כוללים לוחות זמנים מדויקים וציוני כמויות מפורטים יותר מאלה שארה"ב מכריזה עליהם בדרך כלל בפומבי, בנוסף יש במסמכים מפות וגרפים המתארים את מצב הכוחות האוקראיניים והרוסיים בשדה הקרב.

אחד המסמכים מפרט תרחישים שבהם ישראל תסכים לספק נשק לאוקראינה, ולא להתמקד כמעט אך ורק בסיוע הומניטרי. לפי הדיווח של CNN, כותרת המסמך הייתה "ישראל: נתיבים לאספקת נשק קטלני לאוקראינה". ה"ניו יורק טיימס" דיווח כי במסמך, שסווג כ"ניתוח מחקרי" סודי ביותר והופץ ב-28 בפברואר, נכתב כי ישראל "ככל הנראה תשקול לספק נשק קטלני תחת לחץ אמריקני כבד, או התדרדרות ביחסיה עם רוסיה".

על פי המסמך "התרחיש הסביר ביותר מבין אלו שהועלו, הוא לחץ אמריקני, שיוביל את ישראל לאמץ את "המודל הטורקי", אספקת מערכות הגנה קטלניות דרך צד שלישי, תוך המשך התמיכה בפתרון בדרכי שלום למלחמה והצעה לארח שיחות גישור בין הצדדים".

אחרי חשיפת ההדלפה בסוף השבוע ניסה תחילה הפנטגון להמעיט בחשיבות המסמכים שהודלפו. גורמים אמריקאים רשמיים הדגישו אז, כי במסמכים אין תוכניות קרב או פרטים על המתקפה שאליה מתכוונת אוקראינה לצאת נגד הכוחות הרוסיים בשבועות הקרובים, וציינו גם כי הבחינו בכמה אי דיוקים במסמכים, המעוררים תהיות בנוגע לאמינותם. גם בפנטגון סברו כי ייתכן ומדובר במסמכים שזויפו כך שייראו כמסמכי משרד ההגנה, במסגרת קמפיין דיסאינפורמציה שרוסיה וגורמים אחרים מנהלים נגד וושינגטון.

עוד מבחזית החדשות

אף שהולכת ומתבססת ההערכה כי מדובר בהדלפה אמיתית, גורמים אמריקאים הדגישו כי לפחות חלק מהמסמכים אינם אותנטיים או אינם אותנטיים לגמרי, וכי ייתכן שהם עברו טיפול גרפי ופרטים בהם שונו לפני שהופצו ברשת.

כך למשל הם מציינים את העובדה שבמסמך המציג לכאורה את ההערכה האמריקאית בנוגע למספר החיילים שנהרגו בשדה הקרב באוקראינה, המספרים אינם תואמים כלל את ההערכות שבכירים אמריקנים השמיעו בפומבי. בין השאר נכתב בהם כי מספר ההרוגים הרוסים הוא 17,500-16,000 וכי מספר ההרוגים האוקראינים הוא עד 71,000. לעומת זאת, ראש המטות המשולבים של ארה"ב מארק מילי טען בנובמבר כי כל אחד מהצדדים איבד כבר אז יותר מ-100 אלף חיילים באוקראינה, ולכול ברור כי מאז המספרים רק עלו.

בפנטגון אמרו הערב כי דליפת המסמכים מהווה "סכנה חמורה לביטחון הלאומי של ארה"ב" וכי ננקטים צעדים כדי לקבוע כיצד דלפו המסמכים ולמי. בפנטגון הדגישו כי נראה שחלק מהמסמכים עברו טיפול גרפי. גורם בפנטגון אמר כי בתמונות שהופצו ברשת "נראים לכאורה מסמכים שדומים לאלו שמשמשים את המנהיגים הבכירים שלנו, בעדכונים יומיים על אוקראינה ורוסיה, אך נראה כי חלק מהם שונו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים