שיתוף
תגובות
חדשות » גרמניה צפויה לחתום על עסקת הנשק הגדולה בתולדות ישראל
הפרלמנט בברלין צפוי לאשר השבוע מקדמה בסך 560 מיליון יורו לתעשייה האווירית לקראת חתימה על עסקת הענק | תספק לגרמניה הגנה מפני טילים באליסטיים
חץ 3 | צילום: משרד הביטחון

סוכנות רויטרס דיווחה היום (שבת) כי הפרלמנט בברלין צפוי לאשר השבוע תשלום מקדמה בסך 560 מיליון יורו ליצרנית החץ, התעשייה האווירית, כדי לזרז את לוח הזמנים של העסקה, כך שחיל האוויר הגרמני יוכל לקבל את סוללות מערכת ההגנה בפני טילים לפני סוף שנת 2025.

על פי הדיווח שווי העסקה ינוע סביב כמעט 4 מיליארד יורו (4.3 מיליארד דולר) מה שיהפוך את העסקה לגדולה ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות בארץ. העסקה הגדולה ביותר עד כה הייתה גם היא של התעשייה האווירית, מכירת מערכות ברק-8 להודו ב-2017, על סך 1.6 מיליארד דולר.

עוד מבחזית החדשות

ההחלטה הגרמנית על רכישת מערכת החץ היא תוצאה של הפלישה הרוסית לאוקראינה, והשימוש הנרחב שעשה צבא רוסיה בטילים בליסטיים נגד מטרות אוקראיניות. לגרמניה יש כיום מספר סוללות של מערכת הפטריוט האמריקאית, שיכולתן ליירט טילים בליסטיים לטווח ארוך שישגרו מרוסיה, מוגבלת.

המקדמה נועדה לאפשר לתעשייה האווירית להיערך לייצור הטילים, המכ"מים ומערכת השליטה, להזמין חומרי גלם ומערכות מספקיות המשנה של החץ-3, ובראשן מפעל אלתא, אלביט וחברת תומר. אם העסקה לא תחתם בסופו של דבר, המקדמה לא תוחזר.

עסקת החץ-3 אמורה להיחתם עד סוף השנה, כעסקה בין שתי הממשלות. מאחר והחץ-3 פותח במימון ממשלת ארה"ב ובשיתוף חברת בואינג ביצור המערכות, נדרשה העסקה לאישור אמריקאי. בעבר חסמה וושינגטון אפשרות לייצוא החץ לדרום קוריאה ולהודו מחשש לפגיעה אפשרית בתעשיות הביטחוניות בארה"ב. אך גרמניה הבהירה שהיא אינה מעוניינת במערכת האמריקאית המקבילה, ת'אאד, ולאמריקאים היה קשה להתנגד לעסקה בין שתי בעלות ברית קרובות שלה. בנוסף תקבל בואינג חלק מעבודות הייצור גם עבור הצבא הגרמני.

בשנים האחרונות התהדקו הקשרים הביטחוניים בין גרמניה וישראל, שהחלו עוד בתחילת שנות ה-60 כאשר גרמניה סיפקה לישראל מסוקי סיקורסקי S58 וטנקי פאטון. חיל האוויר הישראלי והלופטוואפה מקיימים אימונים משותפים וקשרים טכניים, כאשר צוות של חיל האוויר הגרמני מוצב כיום בבסיס תל נוף, להדרכה בהפעלת מל"טים.

עוד מבחזית החדשות

זרועות הצבא הגרמני רכשו בשנים האחרונות מערכות נשק ישראליות ביותר ממיליארד דולר. בין השאר חכרה גרמניה מהתעשייה האווירית מל"טי הרון TT בעסקה בשווי 730 מיליון דולר, והכריזה כי תחמש אותם בחימוש מתוצרת רפאל ב-150 מיליון דולר נוספים. ב-2019 רכשה גרמניה טילי ספייק מרפאל ב-200 מיליון דולר, ורפאל גם מספקת לחיל האוויר הגרמני מערכת לוחמה אלקטרונית מתקדמת בשווי 100 מיליון דולר.

מנגד גרמניה היא ספקית כלי שיט מרכזית לחיל הים. משרד הביטחון רכש מגרמניה את 4 ספינות הסער 6, ו-6 צוללות דולפין, ש-5 מהן כבר סופקו. בשנה שעברה הזמינה ישראל מגרמניה עוד 3 צוללות סופר דולפין בעסקת ענק בשווי 3 מיליארד דולר. רכישת הצוללות וספינות הסער 6 נמצאת במרכזה של "פרשת הצוללות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים