שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » בניגוד להסכמים: ארדואן החזיר לזלנסקי שבויי מלחמה ממריופול
תעוד
המפקדים הועברו לטורקיה במסגרת הסכם חילופי שבויים עם רוסיה | דובר הקרמלין "הטורקים לא הודיעו" | ביידן בדרך לליטא לקראת פסגת נאט"ו
השבויים מתקבלים על ידי זלנסקי | צילום: דוברות נשיאות אוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי שב אתמול (שבת) מטורקיה עם חמישה מפקדים לשעבר בכוחות האוקראיניים במריופול. הישג זה נחשב לחיזוק מוראלי לצבא האוקראיני, ולטענת הקרמלין מנוגד להסכם חילופי השבויים בין הצדדים. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שבמסגרת ההסכם טורקיה הבטיחה שהחמישה יישארו בשטחה עד תום המלחמה. למרות זאת רוסיה לא עודכנה על חזרתם הביתה.

מפקדי צבא מריופול מתקבלים על ידי זלנסקי

המפקדים הפכו לגיבורים באוקראינה אחרי שהובילו קרב עיקש שנמשך שלושה חודשים במפעל המתכות הענקי "אזובסטל" בעיר מריופול, העיר הגדולה ביותר שרוסיה כבשה עד כה במלחמה. מפעל "אזובסטל", שמכונה "המצודה של מריופול", היה מעוז ההתנגדות האחרון בעיר. "אנחנו חוזרים היום מטורקיה ומביאים את הגיבורים שלנו הביתה", אמר הנשיא זלנסקי, שביום שישי נפגש באיסטנבול עם נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן, שהביע תמיכה ברצונה של קייב להצטרף לנאט"ו.

עוד מבחזית החדשות

אלפי אזרחים נהרגו במריופול כשהצבא הרוסי כתש את העיר והחריב אותה בחודשים הראשונים של המלחמה. הלוחמים האוקראינים התבצרו בתעלות ובבונקרים של מפעל המתכות, עד שבמאי בשנה שעברה הורתה להם קייב להיכנע. מוסקבה שחררה בספטמבר חלק מהלוחמים בעסקת חילופי שבויים בתיווך של טורקיה ודרשה שהם יישארו בטורקיה עד תום המלחמה.

דובר הקרמלין פסקוב, טען ששחרור המפקדים האוקראינים הוא תוצאה של לחץ כבד מבעלות הברית של טורקיה בנאט"ו, לקראת הפסגה השנתית של הברית הצבאית, שתיערך השבוע בווילנה בירת ליטא. אוקראינה מקווה שהפסגה תקרב את הצטרפותה לברית נאט"ו.

בטקס לכבוד המפקדים בעיר לבוב במערב אוקראינה הודה זלנסקי לנשיא טורקיה ארדואן, והתחייב להשיב הביתה את שאר שבויי המלחמה. זלנסקי לא ציין מדוע חמשת המפקדים חזרו לאוקראינה דווקא עכשיו. "לפני פרוץ המלחמה הרבה אנשים בעולם לא הבינו מי אנחנו, מי אתם, למה לצפות מאיתנו ומי הם הגיבורים שלנו. עכשיו כולם מבינים", אמר זלנסקי בטקס.

אוקראינים רבים בירכו על חזרתם של המפקדים ממריופול. "סוף-סוף! אלה החדשות הכי טובות שיש, ברכות לאחים שלנו!", בירך מקסים ז'ורין, מפקד בכוחות האוקראיניים במזרח המדינה.

עוד מבחזית החדשות

אתמול, לרגל היום ה-500 למלחמה באוקראינה, ביקר זלנסקי ב"אי הנחשים" בים השחור, שנחשב לסמל ההתנגדות האוקראינית לפולשים הרוסים. "היום אנחנו כאן ב"אי הנחשים", שלעולם לא יהיה בידי הכובשים – כמו אוקראינה כולה, מכיוון שאנחנו מדינה של אנשים אמיצים", אמר זלנסקי.

לקראת הפסגה בווילנה, שתיערך בימי שלישי ורביעי, הופכת נאט"ו את וילנה ל"מבצר". הפסגה נערכת במרחק של 150 ק"מ מהגבול עם רוסיה, ובמרחק 32 ק"מ בלבד מגדר הגבול של ליטא עם בלארוס, בעלת בריתה של רוסיה. לבלארוס אמורים להגיע שכירי החרב מ"קבוצת וגנר", במסגרת ההסכם לסיום המרד,- מה שמגביר את המתיחות בגבול.

16 מחברות נאט"ו שלחו כ-1,000 חיילים לאבטח את הפסגה בווילנה, וחברות רבות גם מספקות מערכות מתקדמות להגנה אווירית. כך לדוגמה, העבירה גרמניה 12 סוללות פטריוט שנועדו ליירט במידת הצורך טילים בליסטיים, טילי שיוט או ירי ממטוסי קרב.

נשיא ליטא, גיטנאס נאוסדה אמר כי "זה יהיה יותר מחוסר אחריות לא להגן על השמיים שלנו כשביידן ומנהיגים מ-40 מדינות מגיעים אלינו". בליטא ובשתי המדינות הבלטיות הנוספות, אסטוניה ולטביה, קיים מחסור במערכות הגנה אוויריות. עבור הנשיא הליטאי, ההגנה האווירית על ליטא במהלך הפסגה מדגישה את הצורך לספק למדינות הבלטיות הגנה אווירית קבועה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים