שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בכירים לשעבר במערכת המשפט: הרפורמה המשפטית מאיימת להרוס את מערכת המשפט
11 בכירים לשעבר שכיהנו בתפקידי מפתח חתמו על גילוי דעת הקורא לממשלה לעצור את תוכנית הרפורמה במערכת המשפט | בין החתומים: אהרן ברק דורית ביניש ואביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: משרד המשפטים

בכירי מערכת המשפט לשעבר פרסמו הבוקר (חמישי) מכתב תגובה לרפורמה במערכת המשפט אותה מקדם שר המשפטים, יריב לוין. החתומים על המכתב טוענים כי היא "אינה מבשרת את שיפור המערכת, אלא מאיימת להרוס אותה".

בין החתומים על גילוי הדעת כמה בכירים לשעבר שכיהנו במשרת היועמ"ש או פרקליט המדינה מאז שנת 1975. כמו אהרן ברק, דורית ביניש, יצחק זמיר, מני מזוז ואביחי מנדלבליט. במכתבם כותבים הבכירים כי "התוכנית מציעה לשנות את השיטה לבחירת שופטים, ובכך להפוך את בית המשפט העליון ממוסד עצמאי, שפוסק ללא מורא וללא משוא פנים, לגוף מעין-פוליטי שיהיה חשוד בהטיית הדין לטובת השלטון".

עוד מבחזית החדשות

"התוכנית מגבילה באופן משמעותי את הסמכות של בית המשפט להפעיל ביקורת יעילה על השלטון כדי שלא יעשה שימוש לרעה בכוחו. היא מאפשרת לרוב קואליציוני להכשיר כל מעשה של השלטון, ועלולה למנוע את התפקוד של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה כשומרי סף שתפקידם להתריע מפני החלטות בלתי חוקיות".

את גילוי הדעת חותמים הבכירים לשעבר בקריאה לממשלה לחזור בה מהרפורמה המתוכננת כדי "למנוע את הפגיעה הקשה במערכת המשפט ובשלטון החוק, ולשמור על ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית לאור ערכי מגילת העצמאות".

הבוקר פורסם כי חבר הכנסת שמחה רוטמן שלח אמש לחברי הוועדה את הצעת "חוק היועמ"שים" המסדיר את פעילות היועצים המשפטיים. על פי הצעת החוק, חוות הדעת המשפטית לא תחייב את פעולות השרים, והם יוכלו לפעול כרצונם גם בלי אישור משפטי. 

עוד נכתב בהצעה "עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה, לממשלה או לאחד משריה לא תחייב אותם,ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורה. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה". כאמור בשבוע הבא תעלה ההצעה לקריאה ראשונה בוועדת חוקה.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים