שיתוף
תגובות
חדשות » ביקור היסטורי של נשיא ארה״ב בזמן מלחמה: ביידן בישראל
ביקור ביידן - סיקור
הנשיא הגיע לביקור היסטורי בעיצומה של המלחמה, והתחבק בנתב"ג עם ראש הממשלה ונשיא המדינה | ביידן קיבל את גרסת ישראל לגב פיצוץ בית החולים בעזה.
פגישת ראש הממשלה ונשיא המדינה | צילום: לע״מ

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן, נחת הבוקר (רביעי) בנמל התעופה בן גוריון לביקור בן מספר שעות. עם נחיתתו התחבק ביידן עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה יצחק הרצוג. על הביקור ההיסטורי הראשון של נשיא ארצות הברית בישראל בזמן מלחמה, העיבה סערת פיצוץ בבית החולים בעזה והזעם הבינלאומי על ישראל, למרות ההוכחות החד משמעיות שהציגה ישראל ולפיהן לא צה"ל פגע בבית החולים אלא רקטה כושלת של הג'יהאד האיסלאמי.

נשיא ארה״ב וראש הממשלה בנמל התעופה | צילום: לע״מ

נשיאי ארה״ב וישראל בנמל התעופה | צילום: לע״מ

בנמל התעופה אמר הנשיא הרצוג לבדיין: "ברוך הבא הנשיא, אלוהים יברך אותך על הגנתך על ישראל". בפתח הצהרתם, לפני הפגישה בבית המלון בתל אביב, בירך נתניהו את ביידן ואמר: "מודה לך שבאת, ועל תמיכתך הבלתי פוסקת בזמנים הקשים הללו. ראיתי את התמיכה שלך כל יום, במאמצים ובשיתוף הפעולה מאז תחילת המלחמה הזו".

עוד מבחזית החדשות

נתניהו הדגיש את הצורך בהבסת חמאס בעזה. "חמאס רצח ילדים מול הוריהם, הם שרפו אנשים חיים. רק תשער, אדוני הנשיא, את הפחד והפאניקה של הילדים הקטנים האלה ברגעים הללו. ב-7 באוקטובר חמאס רצח 1,400 ישראלים, אולי יותר. אמרת בצדק שחמאס חמור מדאעש, קנצלר גרמניה שביקר פה אתמול אמר שהם הנאצים החדשים. שניכם צודקים. העולם צריך להיות מאוחד בהבסה של חמאס".

הנשיא ביידן אמר בהצהרתו: "רציתי להיות כאן מסיבה פשוטה שעם ישראל והעולם ידעו שארה"ב ניצבת לצד ישראל. מזכיר המדינה בלינקן היה כאן, אבל רציתי לבוא באופן אישי ולהבהיר את זה". על חמאס אמר הנשיא: "הם רצחו יותר מ-1,300 איש. לא סתם רצחו, טבחו, כולל ב-31 אמריקנים, ולקחו כמויות של אנשים כבני ערובה, בהם ילדים. אי אפשר להעלות את זה על הדעת. זה רוע וזוועה שגורמים לדאעש להיראות טוב או הגיוני יותר".

ביידן התייחס לפיצוץ בבית החולים בעזה, ומדבריו נראה שקיבל כאמור את גרסת ישראל, לפיה שיגור כושל של הג'יהאד האיסלאמי הוא זה שגרם לפיצוץ. "אני עצוב מאוד ונרגז בשל הפיצוץ בבית החולים. לפי מה שראיתי ואני מבין, זה נעשה על ידי אחרים, ולא על ידכם. אבל יש הרבה אנשים שם בחוץ שאינם בטוחים, אז אנחנו נצטרך להתגבר על העניין זה", הסביר ביידן. הוא סיים במסר לאזרחי ישראל: "האומץ והמחויבות שלכם מדהימים, אני גאה להיות כאן".

ביקורו של ביידן יימשך ארבע-חמש שעות בלבד. מנמל התעופה נסע ביידן לבית המלון "קמפינסקי" בתל אביב, והוא לא יקיים את פגישותיו בקריה. בבית המלון נפגש ביידן בנפרד עם ראש הממשלה נתניהו ועם הנשיא הרצוג, כשמצד ישראל נוכחים השר רון דרמר וראש המל"ל צחי הנגבי, ומצד ארה"ב היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן. לאחר מכן נועד ביידן עם קבינט המלחמה המצומצם.

ביידן גם נפגש עם נציגות של משפחות החטופים, עם ניצולי הטבח של חמאס במתקפת הפתע שלו ועם אנשי משטרה ומד"א שהגיעו ראשונים לחלץ פצועים.

עוד מבחזית החדשות

גורמים מדיניים בכירים אמרו כי יש פער גדול בין מה שישראל מוכנה לתת למה שהאמריקנים דורשים בנושא ההומניטרי. לדבריהם, "ראש הממשלה מנווט בין הלחצים. ישראל תעשה את המינימום האפשרי בנושא ההומניטרי. יש דברים מאוד חשובים לנו שאנחנו חייבים לקבל מהאמריקנים". בסופו של דבר הצדדים הגיעו להסכמה שתגובש בצוותא תוכנית להעברת סיוע לדרום הרצועה בתנאי שהוא לא יזלוג לחמאס.

לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", ישראל ביקשה מארה"ב סיוע חירום בהיקף של 10 מיליארד דולר. לפי הדיווח, בבית הלבן מגבשים כעת הצעת חוק כדי לספק את הסיוע לישראל.

המשטרה נערכה כבר משעות הבוקר המוקדמות לביקור, ופרסה יותר מ-1,500 שוטרים ברחבי תל אביב, נתב"ג והכבישים הראשיים המובילים לתל אביב. בסמוך לנחיתה ולתחילת תנועת השיירה של נשיא ארצות הברית , נסגר לתנועה כביש 1 ממחלף לוד ועד מחלף קיבוץ גלויות לשני הכיוונים, כולל המחלפים המובילים לקטעי הכביש. גם כביש 4 נחסם לתנועה ממחלף גנות, כולל החיבור לכביש 1 ונתיבי איילון. כמו כן, נחסמו כבישים נוספים ברחבי מחוז תל אביב.

מישראל ביידן היה אמור להמשיך לפסגה מדינית בירדן, שבוטלה כאמור בעקבות הפיצוץ בבית החולים בעזה. הפסגה שתוכננה הייתה מרובעת, עם המלך עבדאללה השני, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. הנשיא הפלסטיני ביטל את השתתפותו אמש לאחר הפיצוץ בבית החולים.

טרם הגעתו של ביידן לישראל, קנצלר גרמניה אולף שולץ נחת אף הוא לביקור הזדהות שבמהלכו נועד בקריה עם נתניהו והרצוג. לאחר מכן נועד עם נציגי משפחות החטופים ועזב את ישראל אחרי כחמש שעות. הרכבת האווירית לישראל תימשך גם לאחר עזיבתו של ביידן, עם ביקורו של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, שאמור להגיע לארץ ביום חמישי ככל הנראה. גם נשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע שהוא שוקל להגיע בקרוב לישראל.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. נתניהו אף פעם לא מדבר על על חיסול והשמדת החמס אלא על הבסת החמס.
    כך לעולם לא נוכל למגר את אויבנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים