שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » בייעוץ המשפטי לא מרוצים למרות השינוי בחוק בן גביר: "אין איזון ראוי"
הוועדה המיוחדת חידשה את דיוניה. בן גביר: המפכ"ל שבתאי חייב להיות כפוף לשר | המשנה ליועמ"שית: "המשטרה צריכה להיות נטולת אינטרס פוליטי"
המפכל שבתאי, ח״כ איתמר בן גביר בדיוני הוועדה | צילום: ערוץ הכנסת

הבוקר (שני) התחדשו בכנסת דיוני הוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה, ובמסגרת זו שונה נוסח הצעת "חוק בן גביר" ועל פי הנוסח החדש המפכ"ל יוגדר כמפקד העליון של המשטרה, ואילו השר לביטחון לאומי המיועד לא יוגדר כך שתוכנן מלכתחילה. הנוסח החדש מקובל על שני האישים שאמורים להיפגש מאוחר יותר היום בכותל במסגרת טקס הדלקת נרות חנוכה.

יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, מתח ביקורת על עמדת היועמ"שית בוועדה הבוקר ואמר "היועצת המשפטית לממשלה טועה לחשוב שהיא ראש ממשלה שעל פיה יקום או ייפול דבר". לטענתו "תפקידם של היועצים המשפטיים הוא לייעץ ותפקידו של השר להתוות מדיניות. עם האחריות באה הסמכות".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר בן גביר כי "אין מדינה דמוקרטית שהשר לא קובע מדיניות. איך מלומדים, פוסקים שונים, שופטים, בתי משפט ועדות חקירה כולם ביקשו את השינוי הזה ורק היועצים המשפטיים מערימים קשיים כאילו הם האופוזיציה של השר".

עמית מררי המשנה ליועמ"שית, התנגדה להצעת החוק המתוקנת וטענה "גם ההצעה שמונחת היום היא הצעה שלא מאזנת כראוי בין מדיניות השר למדיניות המשטרה. ההצעה קובעת שהמפכ"ל הוא המפקד העליון של המשטרה והשר לא יתווה מדיניות של העמדה לדין על דעת עצמו אלא בהתייעצות בלבד עם היועמ"ש ועם המפכ"ל". במשטרה לומדים את נוסח ההצעה החדשה, אך טוענים כי על פניו התיקון המוצע יאפשר למפכ"ל ולשר המיועד להתחיל לעבוד ברגל ימין.

בדיון בוועדת הכנסת הבוקר, אמר עמית מררי כי "אנחנו רוצים להוסיף לחוק של בן גביר שהמשטרה תפעל באופן ממלכתי ועצמאי. רוצה להדגיש כי המשטרה צריכה להיות נטולת אינטרס פוליטי". בן גביר הגיב לדברים ואמר "פתאום אני הופך להיות שר ופעם ראשונה רוצים להכניס לפקודה שהמשטרה לא פוליטית".

על פי הנוסח המתוקן "המפקח הכללי נתון למרות הממשלה וכפוף לשר" ו"הדרג הפיקודי העליון במשטרה הוא המפקח הכללי". לכן, בן גביר מוכן להתחייב שיתייעץ עם היועמ"שית והמפכ"ל לפני שיתווה מדיניות כלשהי בחקירות.

עוד טען בן גביר "הגעתי לדיוני הוועדה בלב פתוח ונפש חפצה, ישבתי שלושה ימים לשמוע את כל העמדות השונות. השתכנעתי כי ניתן להדגיש גם בחוק שהמפכ"ל יהיה הדרג הפיקודי העליון וכי יש לשמוע את היועצת המשפטית טרם קבלת החלטה בעניין החקירות, אך אני עומד על כך שהמפכ"ל כפוף לשר וכי לשר תהיה יכולת להשפיע על המדיניות הכללית בעבירות כמו פרוטקשן ובריונות ולהביא לכך שטיפול בתיקים לא ייגרר במשך שנים".

עוד מבחזית החדשות

"ועדת מירון נתנה זימון לשר אוחנה כי לשיטתה לא התערב מספיק בעבודת המשטרה ולא בחן חלופות. הצעת החוק מאפשרת לשר המיועד לקבל סמכות, לקבוע מדיניות ומאזנת את הערכים השונים ואת סמכותו של המפכ"ל לנהל את המשטרה".

גם חבר הוועדה ח"כ עמיחי שיקלי (הליכוד) ביקר את דרישת הייעוץ המשפטי לממשלה להכנסת המושג "ממלכתיות" לחוק.  לדברי שקלי "עו"ד מררי ועו"ד גיל לימון המשנים ליועמ"שית לא מייצגים רק עמדה מקצועית, אלא מילייה פוליטי וסוציולוגי שעשה שימוש לרעה במשטרה לצרכים פוליטיים, ממלכתיות היא מושג שהפך פוליטי למפלגה פוליטית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים