שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ארה"ב שוקלת להסיר עוד סנקציות מאיראן
דיווח
ישראל וארה"ב רוצות לשים בצד את המחלוקת על הסכם הגרעין, ולבלום יחד את איראן • בכירים שהשתתפו בשיחות בארה"ב: "היו מועילות"; ראש המוסד ייפגש עם בלינקן
ג'ייק סאליבן, מאיר בן שבת וגלעד ארדן | צילום: שגרירות בוושינגטון

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוקל לבטל נתח משמעותי מהסנקציות שממשל טראמפ הטיל על איראן – כך לדברי בכירים אמריקניים בהווה ובעבר שצוטטו בסוכנות הידיעות AP. מטרת המהלך היא להחזיר את איראן להסכם הגרעין שנחתם ב-2015, זאת במקביל לשיחות שמתקיימות בוושינגטון בין גורמי הביטחון הישראלים לאלו האמריקנים.

בכוונת ארה"ב להסיר סנקציות שהוטלו בתקופת טראמפ ופוגעות בתחומי הפיננסים, הספנות והסחר. לפי הדיווח, בנוסף לסנקציות "הגרעיניות", האמריקניים מוכנים להסיר גם סנקציות שהוטלו בגין מעורבותה של איראן בטרור, פיתוח טילים והפרת זכויות אדם על מנת להשיג התקדמות בהחייאת הסכם הגרעין, כך לפי הגורמים המעורים בשיחות שהדגישו כי עדיין לא התקבלה החלטה סופית בנושא.

ב'ווינט' דווח כי ארה"ב אינה מסכימה לבקשת ישראל להאט את המשא ומתן עם טהרן ולהשאיר את הסנקציות הכלכליות הנשכניות עד שאיראן תתחייב במפורש לתקן את הסעיפים הבעייתיים בהסכם הישן ולחדש את הפיקוח המלא על מתקני הגרעין מצד האו"ם.

בניגוד למתווה שישראל מציעה, ארה"ב מתכוונת להאיץ את המו"מ עם איראן ולהסיר את הסנקציות שגורמות למצוקה הכלכלית קשה באיראן בכמה פעימות במקביל – ובסנכרון עם חזרת איראן להסכם המקורי שמכיל את הסעיפים הפגומים שבגללם טראמפ פרש מן ההסכם. ככל הנראה, ארה"ב דורשת רק התאמות לא מאוד משמעותיות כדי לבטל את ההתקדמות בתוכנית הגרעין בשנים האחרונות.

למשל, ארה"ב דורשת דילול או העברה של הכמות הגדולה של האורניום המועשר שאיראן צברה בשנים האחרונות לגורם נייטרלי, אבל הידע והרכיבים להפעלת הצנטריפוגות מתקדמות להעשרת אורניום לא ייפגעו כנראה. זו רק דוגמה אחת לאי-הסכמה מהותית שקיימת בין ישראל לארה"ב.

ב'וואלה' דווח כי ישראל וארצות הברית רוצות "לגדר" את חילוקי הדעות ביניהן סביב החזרה להסכם הגרעין עם איראן כדי שלא יפגעו בשיתוף הפעולה בנושאים אחרים שקשורים לטהרן – כך אמרו בכירים ישראלים בעקבות השיחות שקיים ראש המל"ל מאיר בן שבת בוושינגטון עם היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן.

בכירים ישראלים אמרו כי בן שבת הגיע לוושינגטון עם מסר מוכן בנושא הסכם הגרעין, לפיו ישראל מתנגדת לו ונחושה לשמור על חופש הפעולה שלה נגד איראן. עם זאת, הצד הישראלי בשיחות לא רצה שהן יתמצו בכך, אלא יעסקו בנושאים אחרים בהם יש הסכמות ובסיס לשיתוף פעולה.

על פי הדיווח של ברק רביד, בן שבת וסאליבן נועדו במשך שעתיים בשגרירות ישראל בוושינגטון, בפעם הראשונה שהשניים נפגשים פנים אל פנים. מהצד האמריקני הצטרפו לפגישה היועצים הבכירים של הנשיא ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון, ברט מקגרק וברברה ליף. מהצד הישראלי השתתפו שגריר ישראל באו"ם ובוושינגטון, גלעד ארדן, ויועצו המדיני של נתניהו, ראובן עזר.

השליח האמריקני לנושא איראן רוב מאלי הצטרף לחלק מהפגישה כדי לעדכן את הישראלים על התקדמות שיחות הגרעין. זמן קצר לאחר מכן הוא יצא לשדה התעופה כדי להמריא לווינה. בכירים ישראלים חששו מהתנהלות הפגישה, אך אחריה הביעו שביעות רצון מהתוכן והתוצאות. הם מצאו את סאליבן ושאר הבכירים האמריקנים שהשתתפו כבעלי גישה חיובית כלפי ישראל וללא הטיה אישית או אידיאולוגית נגדה.

גורמים בכירים, ישראליים ואמריקאים, שהיו מעורבים בשיחה שהתקיימה בין היועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן וראש המל"ל מאיר בן שבת, אמרו כי "השיחה הייתה טובה ומועילה". ראש המל"ל חזר ארצה ואילו ראש המוסד יוסי כהן השוהה בוושינגטון, ייפגש מחר עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן.

באשר לנושא הגרעין, ישראל הבהירה באופן חד משמעי את התנגדותה להסכם והסבירה את האיום והסכנות מחידושו. האמריקאים הסכימו לשיתוף פעולה עם ישראל בצעדים נגד הטילים המדויקים והמזל"טים (מטוסים ללא טייס) שאיראן מפתחת. בנושא זה אמר גורם בכיר שצוטט ב'מעריב' כי "שני הצדדים הסכימו לדון בשאלה איך מתמודדים ביחד".

לדברי הגורמים, מלבד שאלת הסכם הגרעין, בשיחות עם האמריקאים עלו ונידונו נושאים שונים, ביניהם שאלת הפלסטינים. "בשיחות הושגה הסכמה מלאה וחד משמעית לשיתוף פעולה מלא והדוק בין ארה"ב לישראל", אמרו.

יממה לאחר פגישתו עם בן שבת, סאליבן הודה בריאיון ל-NBC כי ישראל וארצות הברית לא מסכימות בנוגע לחזרה להסכם הגרעין עם איראן. "לישראל יש זווית מסוימת על הסכם הגרעין עם איראן. הממשלה בישראל הבהירה לנו את הזווית הזו, יש להם דאגות עמוקות בנוגע להסכם ואנחנו מקיימים דיאלוג אינטנסיבי", אמר סאליבן.

היועץ האמריקאי הבכיר ביקר במרומז את המתקפה המיוחסת לישראל במתקן הגרעין בנתנז, ואמר ,כי "אנו בהחלט מאמינים שפעילויות כאלה לא עוזרות לדיפולמוטיה", ברומזו כי פעולות שכאלה פוגעות במשא ומתן על הסכם הגרעין. "אנו מאמינים שיש לוודא שבינינו ובין ישראל אין הפתעות", הוסיף סאליבן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים