שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » ארגונים יהודיים בארה"ב לנתניהו: שינוי בסטטוס קוו מאיים על הקשרים בינינו
במכתב חסר תקדים, פנו שבעה ראשי מוסדות שנמצאים בלב הקונצנזוס היהודי ציוני בישראל ובצפון אמריקה לראש הממשלה והזהירו מפני שינוי בנושאים כמו גיור וחוק השבות
יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל והאלוף במיל׳ דורון אלמוג | צילום: הסוכנות היהודית

שבעה מראשי המוסדות הלאומיים והפדרציות היהודיות של צפון אמריקה פנו במכתב חסר תקדים לראש הממשלה בנימין נתניהו. במכתב כותבים ראשי המוסדות כי "אנו מודאגים עמוקות מקולות בממשלה החדשה שעלולים לסכן את הסטטוס קוו ארוך השנים בנושאים דתיים, ששינוי בו עשוי להשפיע על התפוצות". "כל שינוי בסטטוס קוו הרגיש בנושאים כמו גיור או חוק השבות, עשוי לאיים בפירוק הקשרים בינינו. אנו מצפים להיפגש איתך בהקדם האפשרי ולהשמיע את הדאגות שלנו, וכן להשתתף בכל דיון עתידי שנוגע לשינויים אפשריים בסטטוס קוו".

על המכתב חתומים ראש חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית, מארק ווילף, יו"ר הסוכנות דורון אלמוג, יו"ר חבר הנאמנים של קרן היסוד סטיבן לאווי ונשיא הקרן סאם גרונדוורג, ראש ההסתדרות הציונית יעקב חגואל, נשיא ומנכ"ל הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, אריק פיינגהארט, ונשיאת הפדרציה היהודית בצפון אמריקה, ג'ולי פלאט.

עוד מבחזית החדשות

עוד כתבו ראשי המוסדות לנתניהו  "מנהיגות העם היהודי מחויבת לסייע לך ככל הנדרש. אנו יודעים שאחדות העם חשובה לך כשם שהיא חשובה לנו. האחדות הזאת מסבירה את נס הישרדותנו כעם וכאומה במשך אלפי שנים, ומאפשרת לנו לשמר תחושת לכידות ושייכות האחד לשני ולבית הלאומי המשותף לנו. אנו נחושים לעבוד יחד איתך והממשלה שלך, כדי להבטיח את השגשוג המתמשך של העם היהודי כולו, ואנו בטוחים שביחד אנו יכולים למצוא פתרונות מכובדים, מכילים וקונסטרוקטיביים לכל אתגר, בלי להזיק לרקמה העדינה שמחזיקה אותנו ביחד כעם מאוחד".

בין היתר, התייחסו ראשי הארגונים במכתבם לסעיף השנוי במחלוקת שהופיע בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם עוצמה יהודית, יהדות התורה והציונות הדתית, הנוגע לתיקון חוק השבות, והרצון לבטל את "סעיף הנכד". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בחודש שעבר כי הוא לא מאמין שהוא ישונה, למרות השינויים שנקבעו בהסכמים עם שלוש המפלגות.

ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד התנגד לשינוי סעיף הנכד. ואמר במליאת הכנסת כי "אם זה יקרה, בעוד חמש שנים אין חוק שבות במדינת ישראל. כל אחד יוכל להתאזרח וזו תהיה מדינת כל אזרחיה".   

סוגיה רגישה נוספת שאליה התייחסו ראשי המוסדות במכתב היא כוונת הממשלה החדשה לעסוק בשאלת "מיהו יהודי". זאת לאחר שנתניהו הסכים לדרישת המפלגות הדתיות והחרדיות לחקיקה שתעגן לראשונה בתולדות המדינה את מעמדו של מערך הגיור הממלכתי. המשמעות היא ביטול פסיקות בג"ץ מהשנים האחרונות, שהכירו בגיורים פרטיים שנערכו בישראל, רפורמיים ואורתודוקסיים, לעניין זכאות שבות ורישום אוכלוסין. בנוסף, הרפורמה שהחלה לקדם הממשלה הקודמת להסמכה של רבני עיר להקים בתי דין ממלכתיים, כדי להקל על המתגיירים תבוטל.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים