שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » אל תישארו בחושך: גם לנכים ופגועים נפשית מגיעות זכויות
מומחי 'זכותי' מפרטים
בשנים האחרונות גברה מאוד המודעות למיצוי זכויות רפואיות. התקשורת מפנה זרקור למקרים בהם בעלי מוגבלויות נותרים שלא בצדק ללא התמיכה הכספית המגיעה להם
פגועי נפש | צילום: Shutterstock

יותר ויותר אנשים פונים לבית המשפט כאשר תביעתם נדחית על ידי הביטוח הלאומי או חברות הביטוח. 

ואולם, קל לפספס את העובדה שלא רק אנשים פגועי גוף זקוקים לסיוע – אלא גם פגועי נפש . נדמה כי נושא זה אינו מקבל את אותה הבולטות, בעיקר בשל הבושה לדון בכל הנושא של ליקויים נפשיים. לכן חשוב במיוחד להבין מה עלול לגרום למוגבלות נפשית, אילו זכויות מגיעות למתמודדים עם בעיות אלו – וכיצד ניתן לממש את אותן הזכויות.

"נכות נפשית עלולה להיגרם על ידי הפרעות נפש או מחלות נפש, והיא יכולה להיות תוצר  של אירוע טראומטי, מחלה, פציעה וכדומה. לנכות נפשית שלל ביטויים ורמות חומרה – החל מחרדה קלה ועד אי-יכולת לתפקד מבחינה חברתית ותעסוקתית," הסבירו מומחים מטעם חברת זכותי, המתמחה במיצוי זכויות רפואיות. "במקרים הקשים, הסובלים מנכות זו עשויים להזדקק להשגחה שוטפת, טיפולים פסיכיאטריים ואף אשפוזים".   

הביטוח הלאומי מחלק את הסובלים מנכות נפשית לשתי קבוצות: 

  • קבוצת ההפרעות הפסיכוטיות: כוללת בתוכה את הסובלים מסכיזופרניה, תסמונות מוחיות פסיכוטיות, הפרעה סכיזו-אָפקטיבית ודומיהן.
  • קבוצת ההפרעות הפסיכו-נוירוטיות: חרדה, דיכאון, הפרעה פוסט-טראומטית, מאניה דיפרסיה ועוד. חשוב לציין כי בכל הנוגע להפרעות מסוג זה, תקנות הביטוח הלאומי מחמירות יותר, ודורשות מהתובעים הוכחות המעידות על קושי תפקודי על מנת להיות זכאים לקצבה. 

מה מגיע לנכה נפשית?

ההכרה בפגועי נפש כנכים היא אינה דבר של מה בכך. ב-2009, בהחלטה תקדימית, הוכר לראשונה חבלן משטרתי כמי שלקה בנכות נפשית, עקב חשיפה ממושכת לזירות פיגועים חבלניים ותאונות דרכים. כיום, המדינה מעניקה שלל זכויות סיוע ושיקום לבעלי נכות נפשית. בנוסף לקבלת קצבת נכות, יכולים נכי הנפש – בהתאם לרמת הנכות שנקבעה להם בביטוח הלאומי – להיות זכאים למגוון רחב של הטבות, כגון: שיקום מקצועי, מימון לימודי מקצוע, סיוע במציאת עבודה, ליווי תעסוקתי ועוד. כמו כן, משרד הבריאות מעניק סל שיקום משלו הכולל עזרה במציאת ומימון דיור מוגן, מועדונים חברתיים, מימון טיפולים רפואיים, ומינוי אדם שיהיה אחראי לתאם עבור הנכה את השירותים השונים לו הוא זכאי.  

כיצד מקבלים את מה שמגיע?

הליך מימוש הזכאות הוא, לצערנו, מסורבל ומגושם למדי. בעיקרון, בכדי להשיג הכרה בנכות נפשית מהמדינה, יש לתבוע קצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי (עם טופס ב.ל. 7801), כפי שעושה נכה המוגבל מבחינה גופנית. "הערכת הנכות תחושב לאחר בדיקת ועדהרפואית, בדיקת פסיכיאטר, ובדיקת פסיכולוג או עו"ס," הסבירו המומחים של זכותי. "בעלי נכות נפשית שאינם מסוגלים להתפרנס עשוים להיות זכאים לקצבת נכות כללית – אם דרגת נכותם היא 40% ומעלה. דרגת נכות של 90% או יותר יכולה אף לזכות את התובע בפטור ממס הכנסה". 

למשוך אותם למעלה

גם היום עוד יש נטייה להמעיט בסבלם של בעלי הנכויות הנפשיות וזאת, בין השאר, משום שנכותם לא נראית לעין. אולם למעשה, הם עלולים להיות מוגבלים מבחינה תפקודית בדיוק כמו אנשים הסובלים מנכויות פיזיות. גם כאשר מתבצעת הערכת נכותו הנפשית של אדם בביטוח לאומי, קורה לא אחת שבשל אי-היכולת של הנכה להסביר את אשר מתרחש בנפשו, הוא עלול שלא לקבל את הזכויות להן הוא עשוי להיות זכאי מהמדינה.

"הרבה ישראלים הסובלים מנכויות נפשיות לא זוכים להכרה מהמדינה, וכתוצאה מכך ממשיכים להישאב פנימה אל תוך מעגל הכאב הנפשי מבלי שיהיה איזשהו גוף שיעזור להם למשוך את עצמם מעלה ולהשיב את חייהם למסלול," סיכמו מומחי זכותי. "אנו בזכותי נמשיך להוביל את מאבקם של נכים נפשיים לקבלת זכויותיהם מהמדינה". 

הצטרפו ועקבו אחר
עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים