שיתוף
תגובות
חדשות » אכיפה אוטונומית: מערכת בינה מלאכותית תזהה עצמאית מגוון עבירות תנועה
פיילוט דיגיטלי
החל מהשנה הבאה המשטרה תבצע פיילוט באחת ממערכות האכיפה המתקדמות בעולם | המערכת מורכבת מאלפי חיישנים בכבישים ומוקד עיבוד נתונים על בסיס בינה מלאכותית
מצלמות אכיפה בכבישים | צילום: freepik

בשנה הבאה תחל משטרת ישראל ביישום פיילוט של אחת ממערכות האכיפה המתקדמות בעולם המערבי. המערכת תעשה שימוש במערך רחב של חיישנים שייפרשו לאורך כבישי ישראל ויזרימו מידע למרכז עיבוד ממוחשב ומתקדם המבוסס על תוכנות בינה מלאכותית עם יכולת עיבוד מידע, ניתוח אוטומטי של וידאו והפקת דוחות אוטומטיים.

סגן ראש אגף תכנון במשטרת ישראל, תת ניצב יגאל חדד שאחראי על יישום התוכנית, עדכן כי התוכנית נמצאת בעבודה בשנתיים האחרונות וכי מטרתה היא להפוך את רוב הפקת דו"חות התנועה לממוחשבים. לדברי חדד "כיום 80% מדוחות האכיפה הן תוצר של אינטראקציה בין שוטר לאזרח ורק מיעוטם מופקים באמצעות מצלמות. המטרה היא להפוך את היחס הזה בעתיד ולהביא למצב שרוב הדוחות יופקו באמצעים דיגיטליים לחלוטין ויפנו את השוטרים לטיפול במשימות שיטור שוטף".

עוד מבחזית החדשות

עם הפעלת יישומי המערכת, יוזרם מידע מחיישני התנועה ומהמצלמות החכמות הנייחות והניידות, שיתעדו עבירות תנועה ויועברו בזמן אמת למרכז הבקרה והפיענוח הממוחשב. הדוחות יופקו תוך פרק זמן קצר וישלחו לנהגים.

המטרה היא אכיפה דיגיטלית באמצעות חיישנים וניתוח בינה מלאכותית, לא רק של עבירות  מהירות ואי ציות לרמזורים, כפי שנעשה כיום, אלא גם עבירות מורכבות יותר כמו חציית קו לבן, נסיעה תוך שימוש בטלפון נייד, אי מתן זכות קדימה במעבר חצייה וכדומה.

הדוחות הדיגיטליים, שיופקו לנהגים יכללו תיעוד מצולם של העבירה וגם קישור לצילום הוידאו. לדברי תת ניצב חדד המטרה היא "לשפר את ההוגנות והשקיפות של התהליך" מול האזרח. כחלק מהפרויקט, המשטרה תבדוק את אמינות המערכת כבר בשלב הראשון על מנת להעניק לה תוקף משפטי בבתי המשפט לתעבורה. זאת, בעקבות לקחים שהופקו מהערעור על התוקף המשפטי של מערכת המצלמות א־3.

השימוש בבינה מלאכותית לניתוח אוטומטי של וידאו מקובל כיום בעיקר במערכות מעקב של ביטחון פנים והוא מאפשר ניתוח כמויות גדולות מאוד של מידע. על פי נתונים שהופקו בלאס וגאס שהוא אחד האזורים העירוניים הראשונים בעולם שיישמו מערכות אכיפה אוטומטיות מבוססות בינה מלאכותית, נרשמה ירידה של 18% בתאונות הדרכים וירידה של 43% בנסיעות מעל המהירות המותרת במהלך השנה הראשונה להפעלת המערכת.

פיתוח מרכז הבקרה נעשה כיום על ידי אגף התקשוב במשטרה והחיישנים יגיעו מספקים בינלאומיים, שמספקים מערכות דומות בחו"ל. הפיילוט הראשון, שיחל ב-2023, יכלול הטמעה של מערכות אכיפה מתקדמות במסגרת פרויקט השדרוג של כביש 90 (כביש הערבה), שמבוצע על ידי משרד התחבורה ונת"ע בתקציב של כ־110 מיליון שקל.

במסגרת הפרויקט תוקם לאורך הכביש תשתית "כביש חכם", שמרושתת במצלמות בקרה אלחוטיות. המצלמות יזהו בין השאר מספרי רכב ביום ובלילה בכל תנאי מזג אוויר וימדדו את מהירות הנסיעה הממוצעת של כלי רכב חולפים באמצעות חישוב הזמן בו הרכב עובר בין שתי מצלמות. שיטה זו פופולריות כיום באירופה ובארצות הברית ועל פי נתונים בחו"ל היא מגדילה את מספר הדוחות דרמטית. נהג שאינו מודע לקיום המערכת עשוי לקבל מספר דו"חות מהירות ולצבור עשרות נקודות חובה בנסיעה אחת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים