שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » אין ספק: רוסיה אחראית לפיצוץ הסכר באוקראינה
מומחי צבא ואדריכלות טוענים כי אין סבירות שהסכר קרס עקב תאונה | סוכנות הידיעות AP חשפה תיעוד של רכב רוסי עמוס בחומר נפץ על הסכר כשבוע לפני הפיצוץ
סכר "נובה-קחובקה" | צילום: תקשורת אוקראינית

בדיווח של הניו יורק טיימס אתמול (שני) מוצגת שורת הערכות מפי מומחי צבא ואדריכלות בכירים בעולם, כי צבא רוסיה עומד מאחורי פיצוץ סכר נובה קחובקה לפני כשבועיים, במה שמסתמן כאחד האסונות הסביבתיים הגדולים ביותר בשנים האחרונות. שורת מומחי צבא ואדריכלות קבעו כי אין ספק שהסכר קרס מפיצוץ מכוון ומתוכנן, ושללו את האפשרות שמדובר בתאונה שנגרמה בשל הלחימה העזה. המומחים העריכו בסבירות גבוהה כי חומר הנפץ הוטמן בחללים מרכזיים בתוך מבנה הסכר.

לדעת המומחים לרוסיה גישה מלאה לכל תוכניות הבנייה של הסכר, שנבנה בימי ברית המועצות. לדעתם הרוסים הטמינו כמות גדולה של חומרי נפץ במעבר פנימי של הסכר הגדול שעשוי כולו בטון.

עוד מבחזית החדשות

חשוב לציין, כי הסכר ותחנת הכוח ההידרואלקטרית נמצאים בשליטת רוסיה כבר יותר משנה. למרות שבנובמבר הצליחו כוחות הצבא האוקראיני לכבוש את הגדה המערבית של נהר הדנייפר, הרוסים עדיין שולטים בגדה המזרחית שלו. כבר בספטמבר הזהיר זלנסקי מהאפשרות שהרוסים ינסו לפוצץ את הסכר בתגובה על המתקפה האוקראינית ששחררה את מחציתו של מחוז חרסון בחודש נובמבר.

לא רק הניו יורק טיימס אלא גם סוכנות הידיעות AP דיווחה על ממצאים דומים. בכתבה הנושאת את הכותרת: "לרוסיה היו את האמצעים, המניע וההזדמנות להשמיד את הסכר באוקראינה" מציגה הסוכנות תמונות רחפן ופיסות מידע חדשות שמחזקות טענה זו.

בין היתר מציגים ב-AP תמונת רחפן שצולמה על ידי צבא אוקראינה ב-28 במאי, כשבוע לפני פיצוץ הסכר, המתעדות רכב הרוס ובתוכו מה שנראה ככמות גדולה של חומר נפץ. בנוסף להצבת מכונית התופת בראש הסכר, מדווח כי הצבא הרוסי הציב לוחמים בחלל שבתוך הסכר, מה שמחזק את ההערכה שהוטמנו בתוכו חומרי נפץ.

שני מפקדים בצבא אוקראינה סיפרו לסוכנות הידיעות AP כי השיטפון הגדול שנגרם מפיצוץ הסכר הציף את כל העמדות שלהם, כמו גם את אלו של הצבא הרוסי בגדה הסמוכה. הם הסבירו כי כלי נשק רבים וציוד לחימה נפגעו, והם נאלצו לסגת ולהתמקם מחדש בעמדות מרוחקות יותר.

נכון לעכשיו, אזור המאגר בנובה קחובקה ריק לחלוטין, אך הקרקע בוצית מאוד ואינה מאפשרת מעבר של כוחות צבא. המודיעין הבריטי עדכן כי בעקבות פיצוץ הסכר והשיטפון הגדול, העביר צבא רוסיה כוחות צבא גדולים ממחוז חרסון לעבר מחוז זפוריז'יה ובאחמוט. מהדיווח הבריטי ניתן להסיק כי סביר שרוסיה פוצצה את הסכר באופן מכוון כדי לשבש את תוכניות הצבא האוקראיני במחוז חרסון.

בשל ההצפה, אין כמעט סיכוי שצבא אוקראינה יצלח את נהר הדנייפר ויפלוש לגדה המזרחית של הנהר, שנמצא בשליטה רוסית, כך שהרוסים יכולים להסיט כעת כוחות גדולים שהוצבו בחרסון לסייע במשימות ההגנה במחוז זפוריז'יה והעיר באחמוט במחוז דונייצק, שם מתנהלים קרבות עזים במסגרת מתקפת הנגד האוקראינית.

לפחות 17 בני אדם נהרגו בשיטפון שבמחוז חרסון, בעיקר בצד שבשליטת הצבא הרוסי. על פי דיווחים רבים, רשויות הכיבוש הרוסי מונעות סיוע הומניטרי בסיסי מהנפגעים הרבים שבשטחם. אלפי בני אדם פונו מבתיהם, והיום מזהירים במשרד ההגנה הרוסי כי קיים חשש להופעת יתושים שעלולים להפיץ מחלות, כדוגמת קדחת מערב הנילוס.

באוקראינה מדווחים כי הם ממשיכים להתקדם בלחימה בשדה הקרב, אם כי באופן איטי יחסית. סגנית שר ההגנה האוקראיני דיווחה הבוקר כי בשבועיים האחרונים שיחרר צבא אוקראינה שמונה יישובים בגזרת זפוריז'יה-דונייצק. במקביל, על פי דיווחים שונים, צבא אוקראינה ממשיך להתקדם גם בגזרת העיר באחמוט.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים