שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » אחרי פיליבסטר שנמשך שעות: עבר בקריאה ראשונה חוק דרעי-סמוטריץ'
התיקונים לחוקי היסוד סוללים את הדרך למינוי דרעי לשר ויאפשרו לסמוטריץ' למנות שר במשרד הביטחון | הדיון בחוק של בן גביר הסתיים ללא הכרעה ויחודש בשבוע הבא
ח"כ גדעון סער | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) בקריאה ראשונה שני תיקונים לחוק יסוד הממשלה: תיקון חוק שנועד לאפשר ליו"ר ש"ס אריה דרעי להתמנות לשר על אף שהורשע ונידון למאסר על תנאי, ותיקון חוק שני שמאפשר למנות שר במשרד הביטחון שיהיה ממונה על המינהל האזרחי. התיקונים אושרו ברוב של 63 ח"כים בעד, מול 52 נגד. ההצבעה התקיימה שמונה שעות לאחר כינוס המליאה, ולאחר שח"כ גדעון סער ערך פיליבסטר שנמשך כארבע שעות.

לאור המצב הייחודי שנוצר, שבו כרגע שרי הממשלה הם חלק מהאופוזיציה המסתמנת, והחוקים שעל סדר היום מקודמים על ידי הקואליציה המסתמנת, לסער היתה שליטה על המועד שבו החלה ההצבעה במליאה. לפי בכיר במערכת הפוליטית, במפלגות הימין ויתרו על האפשרות לכנס את הכנסת עוד היום כדי להמשיך עם ההצבעות משום שבקואליציה היוצאת הבהירו שאם יעשו כן, הם ידאגו שהפיליבסטר יימשך זמן רב.

עוד מבחזית החדשות

אתמול בבוקר (רביעי) אושרה בקריאה ראשונה הצעת חוק אחרת של הממשלה המסתמנת, תיקון לחוק פיצול הסיעות שיגדיל את מספר חברי הכנסת הנדרשים כדי לפצל סיעה מארבעה חברים לשבעה. לעומת זאת, הקידום הצעת החוק של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר להכפפת המפכ"ל לשר לביטחון לאומי מתעכב לעת עתה. הדיון בחוק בוועדה המיוחדת של הכנסת, שנועד להכינו להצבעה בקריאה ראשונה, נמשך אתמול שעות רבות, והוא הסתיים ללא הכרעה. הדיון יחודש ביום ראשון.

הרכבת הממשלה אמורה להסתיים כבר ביום רביעי אלא אם יקבל יו"ר הליכוד הארכה נוספת מהנשיא בממשלה המסתמנת מעוניינים להשלים את חקיקת החוקים המדוברים עד אז. אולם לוח הזמנים הצפוף הזה והעיכובים של הממשלה היוצאת, מעמיד את השגת היעד הזה בסימן שאלה. הלילה הסכימו בוועדה המסדרת כי בשבוע הבא תנעל המליאה מוקדם יותר בשל חג החנוכה, מנהג שמתקיים שנים רבות בכנסת.

יושבי ראש ועדות הכנסת השתדלו להצהיר שאין לחץ מיוחד להשלמת הדיונים הארוכים המתקיימים בהן, וכי הם רוצים לשמוע את כל מי שמבקש לדבר במהלכם. נראה שהמטרה של ההצהרות הללו היא ליצור את הרושם שהחוקים מחוקקים בדרך הולמת, למקרה שבו צוגש נגדם עתירה לבג"ץ. הביקורת שמנסים להשמיע על החוקים לא נוגעת רק לתוכנם, אלא גם לדרך שבו הם מקודמים, לטענת המבקרים מדובר בתיקונים לחוקי יסוד שמחוקקים עכשיו בחקיקה פרטית ולא כהצעה ממשלתית, תוך מתן פטור מחובת הנחה על שולחן הכנסת.

שר הביטחון היוצא, בני גנץ, מתנגד חריף להצעת החוק שתאפשר למנות שר במשרד הביטחון. לדבריו "בממשלה הבאה יהיו שלושה שרי ביטחון, שר לעניין האיראני, שר לזירה הצפונית ושר לזירה הדרומית והפלסטינית", כך לטענת גנץ, והוא האשים את נתניהו שהוא "מכניס את הפוליטיקה עמוק לתוך הביטחון". גנץ טוען שנתניהו היה מסכים עם דבריו, אך הוא "פועל מחולשה פוליטית". בדיון בהצעת החוק שנערך מוקדם יותר בוועדת הכנסת המליץ ח"כ גדי איזנקוט, "לא לקבל חוק שכזה בחטף". לדבריו, "המהלך הזה יביא למדיניות מבולבלת". 

יו"ר ש"ס אריה דרעי | צילום: מוקי שוורץ- משרד הפנים

הדיון בחוק בוועדה נמשך זמן רב בין היתר על רקע עימותים בין חברי הממשלה היוצאת לחברי הממשלה המסתמנת. ח"כ אלמוג כהן (עוצמה יהודית) טען כי "יש פה עודף פלורליזם בוועדה, קדימה – לנקות שולחן", ואילו ח"כ גלעד קריב (העבודה) הגיב לו: "אתם עושים צחוק מצה"ל, אתם סחיטים, סוחטים אתכם. נתניהו הולך להיות אחרון השרים בממשלה". ח"כ רון כץ מיש עתיד העלה תהייה: "מי ינהל את הצבא? שר הביטחון א' או שר הביטחון ב'?" וח"כ שלמה קרעי מהליכוד טען: "גם אם נהפוך את משרד הביטחון לתמנון עם שש זרועות – זה יהיה יותר טוב ממה שעשיתם". 

עוד מבחזית החדשות

הח"כים דנו אמש בוועדה המיוחדת של הכנסת גם בתיקון פקודת המשטרה, תיקון שיאפשר לשר לביטחון הפנים המיועד בן גביר לקבל סמכויות על מדיניות המשטרה. ההצעה תובא להצבעה בקריאה ראשונה במליאה רק לאחר שהיא תקבל את אישור הוועדה, שמתכוונת למשיך לדון בנושא ביום ראשון בבוקר

בן גביר מסכים לקבל חלק מהערות הייעוץ המשפטי של הכנסת להצעת החוק שהגיש, אולם לא את הנושאים המהותיים לפי תפיסת היועצים. בין הייתר, יו"ר עוצמה יהודית צפוי להסכים להכניס בהצעת החוק תיקון, בהתאם להערת הייעוץ המשפטי, לפיו "יש לחדד את ההסדר כך שיבהיר כי המפכ"ל הוא העומד בראש משטרת ישראל והוא הדרג הפיקודי הבכיר בה".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים