ועדת הכספים הזמנית בראשות ח"כ אלכס קושניר, אישרה היום (א') תיקון להצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה, המבקשת לתקן את פקודת התעבורה בעניין רפורמת מוניות השירות, שאושרה ב-2018, ובכך לאפשר למפעילים הקיימים להמשיך לתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2021, באשכולות בהן עדיין לא הושלמו הליכי המכרז ועד אשר יסתיימו אותם הליכים שמנהל משרד התחבורה.
הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי, כמו כן אושר כי מוניות השירות החדשות יכנסו להסדר הרב קו המסובסד. במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה נקבע כי מי שהחזיק רישיונות קו שירות תקף והפעיל אותם נכון ל-11 באוגוסט 2016 יכול לבקש חידוש רישיון לשנה בכל פעם עד סוף 2019, בתנאים הקיימים לפני הרפורמה. כעת כאמור, אושרה בקשת משרד התחבורה, להאריך את האפשרות הזו ולאפשר למפעילים לקבל רישיון ולתת שירות עד ה-31 בדצמבר 2021 – על מנת להשלים את הליכי המכרז.
הוראת השעה כבר הוארכה בינואר 2020 על ידי ועדת הכספים עד לסוף שנת 2020, לבקשת משרד התחבורה, לשם השלמת ההליכים. במהלך הדיון תהו חברי הוועדה לעניין העיכובים החוזרים בהפעלת הרפורמה.
חוה ראובני, סגנית יועמ"ש משרד התחבורה: "עשרה קווים מהמפעילים הוותיקים בשיטה הקודמת, עם כ-200 מוניות, אנו מבקשים להמשיך לאפשר להם לפעול בחצי השנה הקרובה, אנחנו שוקלים לאור הלקחים, איך נכון לפעול, הרפורמה תוצג בפני השרה הנכנסת, בינתיים אנחנו מבקשים לאפשר להם להמשך להתפרנס".
נעה אבירם, מנהלת אגף תחבורה ציבורית, משרד התחבורה השיבה לשאלות חברי הכנסת בגין העיכובים: "לקראת סוף 2018 פורסמו המכרזים הראשונים להפעלה, זוכים נבחרו בסוף אותה שנה, נכנסו ל-9 חודשים הערכות – רכישת רכבים וטכנולוגיות, הגענו לבית משפט בכל מיני נושאים וזה גם עיכב, ואז הגענו סמוך לתחילת הקורונה, שבזמן הזה התאגידים החדשים, בלי היסטוריה של הכנסות, מצאו עצמם במצב מאוד בעייתי. לו היינו מפרסמים בשנה האחרונה מכרזים, לא היינו מצליחים לקבל הצעות. צריכה להתקבל החלטת מדיניות על אופן המשך יישום הרפורמה".
אברהם פריד, יו"ר ארגון מוניות השירות: "יותר מ-2,000 מוניות שירות פעלו עשרות שנים, כיום פועלות אולי 200, אנו זקוקים להארכה כדי להשלים את העניינים, אנו מקווים שיינתן פתרון גם למוניות שפעלו וניהלו איתם מו"מ מ-2010".