שיתוף
תגובות
חדשות » עושים סדר: מהי פסקת ההתגברות, ומהי המשמעות המשפטית?
מנגנון עוקף בג״ץ
פרופ' יניב רוזנאי, מומחה למשפט חוקתי מסביר ל-N12 מה זאת פסקת ההתגברות? כיצד היא תשפיע על החקיקה בישראל? ואיך נוהגות מדינות דמוקרטיות אחרות בעולם?
בית המשפט העליון | צילום: דוברות הרשות השופטת

בימים האחרונים שבה ועולה שוב ושוב, דרישה ממפלגות הימין, לבצע שינויים במערכת המשפט, בהליך שנקרא "פסקת ההתגברות". נתניהו שעד כה הביע עמדה פשרנית בעניין, צפוי לאשר את המהלך כדי לקדם את הקמת הקואליציה בראשותו.

פרופסור יניב רוזנאי, המנהל האקדמי של מרכז רובינשטיין לאתגרים חוקתיים באוניברסיטת רייכמן, הסביר לחדשות N12 מהי פסקת ההתגברות ומה יהיו השלכותיה, כמו גם ההתייחסות לנושא במדינות אחרות. 

לדברי פרופסור רוזנאי "פסקת ההתגברות היא למעשה מנגנון חוקתי שאמור לאפשר לכנסת לחוקק חוקים שהם על פניו לא חוקתיים, אף שהמחוקק מוגבל על ידי חוקי היסוד והוא לא יכול לפגוע בזכויות היסוד בצורה מסוימת, למשל פגיעה שהיא לא מידתית או שהיא לתכלית לא ראויה, עדיין המחוקק יוכל "להתגבר" על החוקה או על חוקי היסוד, ולחוקק את זה".

בישראל מסביר הפרופסור "זה הפך להיות הרעיון של להתגבר על בית המשפט. כלומר אם בית המשפט מחליט שמנגנון הוא לא חוקתי אז הכנסת תוכל להתגבר על זה, אבל זה לא בהכרח זה, אלא רחב יותר. פסקת ההתגברות כבר היום קיימת בחוק יסוד, לדוגמה חופש העיסוק. מאז שנת 1994 ההוראה הזאת מאפשרת לכנסת לחוקק חוק שהוא פוגע בחופש העיסוק, למרות ההגבלות שקיימות בחוק היסוד. זה בלי קשר לפסיקה של בית המשפט, עוד לפני פסיקה של בית המשפט. כלומר, הכנסת יכולה להתגבר על ההגבלות החוקתיות שקיימות עליה".

"פסקת התגברות יכולה לבוא באופן עצמאי, שעכשיו המחוקק יגיד שלמרות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, הוא רוצה לחוקק. זו פסקת התגברות שיכולים לחוקק אותה למשל כתיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, או בחוק יסוד השפיטה. יש אפשרות אחרת, עדיפה, שעליה גם דובר בממשלה היוצאת, פסקת התגברות כחלק ממהלך רחב יותר של חוק יסוד חקיקה, שלמעשה יסדיר אחת ולתמיד את מנגנון הביקורת השיפוטית, יקבע איך המחוקק יכול להתגבר על חוקי היסוד, אבל גם יקבע הליך שעושה את ההבחנה בין חוקי יסוד לחוקים "רגילים"

לטענת הפרופסור "אם פסקת התגברות תבוא במסגרת מהלך רחב יותר, שיעגן את הביקורת השיפוטית ויעגן את כל המהלך החוקתי, אז זה עדיף מאשר פסקת התגברות שכל התפקיד שלה הוא לאפשר למחוקק לחרוג מההגבלות שקיימות עליו".

"כששואלים אם התגברות היא מנגנון טוב או רע או מסוכן, האמת שקשה לתת על זה תשובה,הכול תלוי איך פסקת ההתגברות תעוצב"  מבהיר פרופסור רוזנאי "יש לנו 50 גוונים של עיצוב חוקתי של פסקת התגברות. שאלה אחת שהיא קריטית זו שאלת הרוב, באיזה רוב אפשר לתת לחברי הכנסת לחוקק חוק שהוא לא חוקתי או להתגבר על פסיקת של בית המשפט. העניין הזה הוא קריטי. אם נותנים לכל רוב של חברי כנסת, כלומר רוב רגיל, זה אומר שאתה נותן לכל רוב רגעי את האפשרות לחוקק חוק שפוגע בזכות חוקתית, שפוגע בזכויות האדם או בזכויות מיעוט באופן שהוא לא מידתי, או לא לתכלית ראויה".

לדעתו של הפרופסור "ההצעות שכנראה עומדות על הפרק כרגע, הצעה אחת מרכזית היא בהכנסת, 61 מתוך 120. הצעה כזאת היא מאוד בעייתית כי למעשה לכל קואליציה יש בתיאוריה רוב של 61 חברי כנסת. כשרוב כזה נאכף באמצעות משמעת קואליציונית אז בכלל לא קשה להשיג אותו".

"הרעיון של ההתגברות הוא שיש איזשהו צורך מאוד אקוטי לקדם מדיניות, או שיש קונצנזוס לגבי הנחיצות של המדיניות ולכן מאפשרים לפגוע בזכויות לתקופה קצובה, כדי להגשים את המדיניות הזאת, רוב של 61 לא עושה את זה. רוב של 61 פשוט מרוקן מתוכן את כל הרעיון של הגבלות חוקתיות. כל קואליציה יכולה בכל רגע נתון פשוט לחוקק כל חוק שהיא רוצה, בלי הגבלות. זה מאוד בעייתי".

עוד מסביר הפרופסור "בנוסחים מעודנים יותר, למשל של ועדת נאמן, דיברו על רוב גבוה יותר, על מספרים של 70 או 65, על איזשהו שילוב של קואליציה יחד עם מספר מינימלי מהאופוזיציה. כלומר, מנגנון שמחייב את הקואליציה להגיע להסכמה רחבה ולפשרות עם האופוזיציה ולשכנע אותה בנחיצות של אותו חוק, "61 זה בוודאי מספר שהוא מינימלי ומאוד בעייתי. ככל שהרוב יהיה גבוה יותר, נוכל להגן בצורה טובה יותר על זכויות הפרט ועל זכויות מיעוט".

עוד מבחזית החדשות

שאלת הרוב היא לא השאלה היחידה "הרוב הוא רק אלמנט אחד של פסקת ההתגברות, יש עוד כמה אלמנטים שצריך להכיר אותם. אחד מהם זה הזמן. האם חוק כזה, שנחקק באמצעות ההתגברות, האם הוא יהיה זמני? ואם כן לכמה זמן ל-4 שנים? ל-5 שנים? האם אפשר להאריך אותו? האם הוא מתארך באופן אוטומטי? המנגנון שקיים בחוק יסוד חופש העיסוק הוא מנגנון ל-4 שנים, ואז אפשר לשוב ולחוקק אותו". 

עוד היבט עליו מצביע הפרופסור "ההיבט השלישי הוא על מה אנחנו מוכנים בכלל שתהיה את אותה התגברות", על כל הזכויות? על חלק מהן? לא יעלה על הדעת שתהיה התגברות שתהיה על כל מגילת הזכויות שלנו. הרי לא נאפשר לרוב של חברי הכנסת, גם לא לרוב של 65, להתגבר על הזכות לחיים או על הזכות לבחור ולהיבחר. דמיינו שרוב של 65 מחליט למנוע מהמיעוט לבחור, או פוגעים בשוויון בבחירות. זה לא יעלה על הדעת. צריכה להיות איזושהי ליבה של זכויות דמוקרטיות שמוחרגת, למשל הזכות לבחור ולהיבחר, הזכות לחיים והאיסור על עינויים". 

הפרופסור מציין היבט נוסף שלדעתו מסכן את זכויות הפרט "ההשלכות הן שזכויות הפרט של כל אחד ואחד מאתנו יהיו נתונות לחסדי הרוב הקואליציוני, שנשלט כמובן על ידי הנהגת הקואליציה, שזה 5–6 פוליטיקאים, שיכולים לכפות את הרצון שלהם על הכנסת, לכן זה שם בסכנה מאוד גדולה את כל הרעיון של הגנה חוקתית, וזה עשוי לרוקן מתוכן את כל הרעיון של ביקורת שיפוטית שנועדה להגן על זכויות אדם ועל זכויות המיעוט". 

"ככל שהולכים למנגנון של התגברות, במיוחד ברוב של 61, זה ישנה לחלוטין את מערכת היחסים באופן כזה שיחליש משמעותית את יכולת ההגנה של בית המשפט על זכויות אדם, ולמעשה ייתן למחוקקים כוח מוחלט, לכל קואליציה, לחוקק כל חוק בלי מגבלות על תוכנו, וזה מאוד מסוכן".

לדעת הפרופסור אין הצדקה לפסקת ההתגברות "חשוב להגיד לגבי מערכת היחסים הזאת שכאשר בוחנים באופן מקצועי, אין הצדקה לפסקת התגברות, אין בזה צורך כי בית המשפט בסך הכול מאוד מרוסן בביטול חוקים. בוטלו כ-20 הוראות חוק ב-30 השנים מאז חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ואין באמת הצדקה מספקת לדבר הזה. לכן בכלל אני הצעתי ללכת למנגנון אחר, שביטול חוקים ייעשה רק בהרכב מורחב של בית המשפט העליון ורק כשיש רוב גבוה של שופטים שחושבים שחוק הוא לא חוקתי. זה מצד אחד יבטיח התערבות מינימלית של בית המשפט, ומצד שני ייתן כבוד למחוקקים ולרצון של הפוליטיקאים באזורי עמימות". 

לגבי הליכים דומים במדינות העולם, טען הפרופסור כי "מנגנון ההתגברות זה לא מנגנון שמקובל בעולם, הוא קיים בגדול בשתי מדינות, קנדה ופינלנד, חוץ מישראל. בחוק יסוד חופש העיסוק. בפינלנד כדי להתגבר על החוקה צריך רוב מאוד גבוה, ארבע חמישיות, כדי להניע את התהליך, ואז שני שליש כדי לאשר את אותו חוק. זה רוב שמאוד קשה להשיג אותו, והוא שווה לרוב של תיקון לחוקה".

לעומת זאת "בקנדה לא צריך רוב מיוחד, אבל חשוב להבין שבקנדה אי אפשר להתגבר על כל הזכויות. למשל, זכויות פוליטיות מסוימות כמו הזכות לבחור או חופש ביטוי הן מחוץ לסל הזכויות שאפשר להתגבר עליו, אבל גם צריך להגיד שבקנדה כל הרעיון של התגברות נוצר כדי לשכנע את המדינות, את הפרובינציות, להסכים למגילת זכויות רחבה. מעולם לא השתמשו בפסקת ההתגברות ברמה הפדרלית מאז שמגילת הזכויות נכנסה לתוקפה בתחילת שנות ה-80. השתמשו בו רק ברמת המדינתית".

"נכון שקיים גם מודל שקוראים לו המודל הבריטי שבו בית המשפט בכלל לא יכול לבטל חוקים, אלא רק להכריז שהם לא עולים בקנה אחד עם זכויות האדם, וזה לכאורה מודל אפילו חלש יותר מהרעיון של התגברות. אבל קשה לעשות את ההשוואות האלה, מבהיר הפרופסור. לדבריו "באנגליה, מתוך עשרות הפעמים שבית המשפט הכריז על חוק שהוא לא עולה בקנה אחד עם חוק זכויות האדם, ברוב המוחלט של הפעמים המחוקק הגיב ושינה את החוק".

"הדבר השני שחשוב להבין הוא שיש בכל המדינות האלה מנגנונים אחרים שמסייעים להגן על זכויות בזמן הליך החקיקה, למשל שני בתים בפרלמנט, בבריטניה. יש איזשהו בלם פוליטי שמצליח לסייע להגן על זכויות. ישראל היא המדינה היחידה שאין בה מנגנונים לביזור הכוח הפוליטי ולהגנה על זכויות."אין לנו שני בתים בפרלמנט, אין לנו משטר פדרלי כמו בקנדה, אין לנו חוקה נוקשה כמו בקנדה, אנחנו לא כפופים לבית המשפט האירופי לזכויות אדם כמו בבריטניה, אין לנו בחירות אזוריות כמו בבריטניה ולכן דווקא אצלנו לא נכון לאמץ מנגנון חלש של ביקורת שיפוטית, אלא דווקא ההפך".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. צודק.
    אבל החוק הוא תוצאה של שופטים שלא השכילו להשתמש בכוח השיפוטי בצורה מידתית וראויה. יש אובר התערבות בית המשפט מוטה בבירור לצד שמאל..וזאת תגובת נגד. אבל זה אכן יכול לפגוע קשות בזכויות המיעוט…תחשבו על כך היטב, חכי"ם חרדים..

  2. מעניין.
    אבל כמו שכבר אמר מי שאמר:
    בחרנו בימין-לא בחרנו בבג"ץ
    אין טעם בקואליציה ואופזיציה בזמן שכל חוק נתון לביטולם של השופטים
    השופטים מוזמנים להקים מפלגה ולרוץ בעצמם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים