שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "חוק הנבצרות": רק ברוב של 90 ח"כים ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות
לאחר שבג"ץ דרש מנתניהו ומהיועמ"שית להגיב לעתירה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות, הגישו יו"ר הקואליציה אופיר כץ וראשי הסיעות הצעת חוק בנושא
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאור דרישת בית המשפט העליון מראש הממשלה בנימין נתניהו להגיב לעתירה בעניין הוצאתו לנבצרות, הגישה הקואליציה עוד חוק עוקף בג"ץ. יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ, הגיש יחד עם ראשי סיעות הקואליציה את הצעת "חוק הנבצרות".

ההצעה הוגשה לקראת חוות דעתה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה, שגם היא נדרשה להגיב לעתירה, ולפני דיון אפשרי בבג"ץ בנושא, דיון שאותו כינו ראשי הקואליציה "ניסיון הדחה של ראש ממשלה מכהן, כמו הפיכה צבאית".

עוד מבחזית החדשות

הצעת החוק מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה "ובאה למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות". ההצעה מגדירה כי נבצרות של ראש ממשלה, משמעותה, אך ורק אי מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו.

ראשי סיעות הקואליציה טענו כי "לפי החוק הקיים לא ניתן להכריז על נבצרות ראש ממשלה שלא מסיבות פיזיות או נפשיות קיצוניות, וגורמים לא נבחרים לא יכולים כמובן לעשות זאת. החוק החדש מבהיר את המצב הקיים וקובע כי רק הממשלה והכנסת יוכלו לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים".

על פי הצעת החוק "ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת".

עוד נכתב בהצעת החוק כי "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, היא הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר הקואליציה אופיר כץ אמר בהקשר להצעת החוק כי: "לא ייתכן שבמדינה דמוקרטית תתאפשר פרשנות משפטית שאין לה שום בסיס בחוק כדי לבצע מהלך שווה ערך להפיכה. מהלך כה דרמטי כמו הדחה כפויה של ראש ממשלה מכהן ומתפקד, מוכרח להיות בקביעת נציגי העם בלבד מבלי מעורבות של זרוע לא נבחרת. אנחנו מבהירים היום את מה שכל אדם הגיוני מבין לבדו ביחס לדין הקיים. העם ונציגיו ממנים את ראש הממשלה, ורק העם ונציגיו הם שיכולים לשנות את בחירתם".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, אמר לאחר הגשת הצעת החוק כי "במקום לעצור ולדבר, נתניהו ואנשיו ממשיכים לפזר מטעני צד מול הדמוקרטיה הישראלית. הניסיונות שלו ושל הקואליציה להתסיס ולהדליק את השיח על הנבצרות שכלל לא על הפרק ומחזקת את מטרתם למנוע הידברות ולהמשיך ולכרסם בדמוקרטיה הישראלית. מול אלו נמשיך להיאבק, עד שנעצור את ההפיכה המשטרית".

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. במידה וקומץ לא נבחר יפיל את נתניהו הציבור הימני יבין שבוטלה הדמוקרטיה ותהיה מהפ. חוק שמציל את המדינה.

  2. חוק שמציל את הדמוקרטיה. במידה בגץ והיועמש יהיהו ימניים וראש הממשלה שמאלני הם לא יוכלו להפיל את הממשלה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים