שיתוף
תגובות
כלכלה » העלאת הריבית: החדה מזה 20 שנה
המלחמה באינפלציה
בנק ישראל הודיע היום על העלאת הריבית ב- 0.75%, לרמה של 2%. ריבית הפריים תעמוד כעת על 3.5%
בנק ישראל בקריית הממשלה | צילום: אסתר ענבר

לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים לצרכן (אינפלציה) עלה והגיע לרמה של 5.2%, נגיד בנק ישראל החליט היום להעלות את ריבית הפריים במטרה לרסן את עליות המחירים. ההחלטה צפויה להשפיע על הכלכלה כולה ובעיקר על משקי הבית, היא תפגע בזוגות הצעירים שנאבקים על מנת לשלם את המשכנתא, ולצערי עתידה גם לגרום לזינוק נוסף מעבר למה שאנחנו מכירים כיום בשכר הדירה.
המטרה של בנק ישראל היא לייקר את מחיר הכסף (הלוואות) ובכך לצנן ולמנוע את הביקוש הגדול, ואולי באמצעות זאת לגרום לירידת מחירים.

ההשפעה על שוק הדיור והמשכנתא תתייקר. כל מאה אלף ש"ח במשכנתא בריבית הפריים תתייקר ב- 40 שקל כלומר אם יש לי משכנתא של מליון שקל, וחצי מהסכום הזה נמצא במסלול הפריים – אני אשלם עוד 200 שקל בחודש. זה המון וזה בנוסף להתייקרויות הקודמות שאולי מעטים מכם הספיקו לשכוח.

האם זה עתיד להשפיע על מחירי הדיור?
אנחנו רואים מצב אבסורדי בו מחירי הדיור ממשיכים לעלות למרות ההאטה בביקושים ולמרות העליה בריביות. בשנה האחרונה מחירי הדירות התייקרו בקצב שיא של כמעט 20%. זה מצב שלא נראה כדוגמתו בישראל.
לדעתי המצב לא עתיד להשתנות בגלל 2 סיבות:

  1. הקשחת התנאים למשקיעים – המס הגבוה גורם לכך שפחות משקיעים רוכשים דירות, דבר שגורם לצמצום בהיצע הדירות להשכרה. דבר כזה יעלה את מחירי השכירות ויגרום ללחץ על רכישת דירה.
  2. מחסור חמור בהיצע – בישראל חסרים כיום 100 אלף יחידות דיור. ללא טיפול בצד ההיצע לא נראה שינוי משמעותי במחירים. ולצד ההפוך, בשניה שהריבית תרד חזרה נראה קפיצה נוספת במחירים.

האם כדאי למחזר משכנתא?
בימים האחרונים מתקשרים אלי רבים שמתעניינים במיחזור כי ההחזר עלה מאד.
אני משיב לכולם כי ברוב המקרים אין שום הגיון במיחזור משכנתא משום שהבנקים מתמחרים את הריביות הללו. כלומר אם נמחזר עכשיו אנחנו נקבע ריביות גבוהות מאד וכשהריביות ירדו (לפי ההערכות שנצפות באג"חים כעת ברבעון השני של שנת 2023 הריבית תרד) – הוא ישלם הון עתק כקנס על מנת לחזור לריביות הישנות. וחבל!

השאלה של רבים מתחדדת כאשר יש להם משכנתא צמודת-מדד. לצערי גם שם אני מאמין מאד שהמדד בדרך לרדת משמעותית בקרוב. להערכה שלי שותפים כלכלנים רבים.

אז מה כן לעשות?
בהחלט לא כיף לי לשלם סתם כסף מיותר לבנק. אבל כרגע הזמן לשבת לחרוק שינים ולהמתין שהגל יעבור בע"ה כמה שיותר מהר ונראה התמתנות. לבינתיים אני מציע – בואו נחשוב דקה לפני הוצאות מיותרות, ככה נוכל לשרוד את השינוים האלו ובע"ה לצאת מהם חזקים.

במחקרים הכלכלים רואים כי סל הצריכה הישראלי עלה השנה ב10% למרות ההתייקרויות. זה אומר שאנחנו מבזבזים יותר למרות שיותר יקר ולמרות שלפעמים אין לנו.


הכותב הינו כלכלן ויועץ משכנתאות – ניהל במשך למעלה מעשור בבנק דיסקונט

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים