שיתוף
תגובות
כלכלה » רכב ותחבורה » גפני: "המדיניות האכזרית תפגע בחלשים"
בעקבות מס הגודש
היום הסתיים הדיון השני בוועדת הכספים בנושא מס הגודש, בו דנו על נהגי המוניות והאוצר דרש כי האגרה תוטל על הנוסע, גפני: "המדיניות האכזרית תפגע בחלשים"
יו"ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: דוברות

ועדת הכספים סיימה את דיונה השני בנושא אגרת הגודש בגוש דן. בחלקו השני של הדיון הערב, נידונה ארוכות סוגיית נהגי המוניות, כאשר משרד האוצר הציג כי אגרת הגודש תוטל על הנוסע ולא על הנהג, ובוועדה קראו להסדיר עניין זה במסגרת ועדת המחירים.

בתוך כך, ציינו נציגי האוצר כי המוניות לרוב מסיעות נוסע אחד, דבר המדמה אותן לרכבים פרטים וכי הן יוצרות גודש בצורה זהה. מנגד טענו נהגי המוניות כי הם גורמים למאות אלפי אזרחים להותיר את רכביהם בבתים, וכי הם משמשים פעמים רבות כהשלמה לנסיעות בתחבורה הציבורית עבור הציבור, וכי הם דווקא מפחיתי גודש. עוד עלה נושא הפגיעה בפרנסתם של נהגי המוניות, כאשר האגרה אינה מוגבלת בסכום התקרה לעניינם, דבר שגם אם יושת על הנוסעים עלול לפגוע בהיקף הנסיעה במוניות. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר קרא למשרדי הממשלה לבחון את הנושא לקראת המשך הדיונים.

חברי הכנסת קראו לבחון שילוב, גם אם עתידי, של גבייה רציפה, קרי מעקב בתוך הטבעות וגבייה לפי קילומטרז', ובנוסף גבייה עפ"י שכלול העומס בכל שעה, כאשר ככל שהעומס גדול יותר, העלות תהייה גבוה יותר, בדומה לנהוג בנתיב המהיר לת"א. וכן להותיר בחוק אפשרות לשילוב טכנולוגיות חדשות נוספות ככל שיהיו, עד שיכנס החוק לתוקף.

בהמשך החלה הוועדה בהקראת החוק, כאשר חברי הכנסת הציעו נוסחים שונים לדברי ההסבר לחוק ותכליתו.

במסגרת הסעיפים המגדירים את גבולות טבעות אגרת הגודש עלו שאלות רבות מצד חברי הכנסת, בין השאר לאור כך שעלה שייתכנו אזורים שבטווח קצר יאלצו נוסעים לשלם עבור כניסה ל-3 הטבעות, וכך שבתוך הטבעת הפנימית יהיה אזור שרוחבו שני קילומטרים בלבד, כאשר היו חברי כנסת שסברו שמדובר בפגיעה חופש התנועה עבור תושבי המקום.

נציג האוצר הסביר כי רוחב שני הקילומטרים הינו במקום מאוד ספציפי וכי התוואי תוכנן "כך שיכלול כמה שיותר נסיעות הכוללות כניסה לאזור הגודש ואזורי תעסוקה, אך היו מקומות בהן בגלל נתיבי הכבישים היה צורך בהזזה מסויימת של התוואי", עוד הוסבר כי התכנון היה של טבעת פנימית, 5 קילומטרים ממנה טבעת נוספת, ו-10 קילומטרים ממנה עוד טבעת. עוד הוצג כי שטח הטבעת הפנימית הינו כ-20 קילומטר רבוע.

במשרד האוצר ומשרד התחבורה הסבירו כי מתווה החוק משרטט הגדרות כלליות לקביעת הטבעות, וכי התכנון בפועל יכלול התאמות לפי הסכמות השרים. נוכח הדברים קרא יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר למשרדים להבהיר בצורה ברורה יותר לקראת הדיון הבא את הגדרות הטבעות, וכי הסעיפים ידונו לאחר מכן בשנית.

אחת הבשורות הטובות שכן יצאו מהוועדה וכבר בתחילת הדיון היא שרכבים דו גלגליים יהיו פטורים מאגרה, ולמרות זאת תקף יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני ואמר: "אם כנים דבריכם שאתם רוצים להוריד את הגודש בכבישים אז למה לא שר התחבורה אחראי על זה, למה שר האוצר? מה הוא קשור לזה? המדיניות שלכם האכזרית תפגע בעיקר בפריפריה ובאנשים החלשים בחברה. לשמחתי הועדה נענתה לבקשתינו והחריגה את הרכב הדו הגלגלי מהמס המיותר הזה, ממתי האופנועים מוסיפים גודש בכבישים?".

תקרית מוזרה נרשמה בשולי הוועדה בה נראה סגן השר אביר קארה מימינה מגיע לאולמי הוועדה ולפי עדות נוכחים אמר לעוזר שלו "בוא תצלם אותי ונעוף מפה" ולאחר מכן באמת הלך. כך דיווח יקי אדמקר.

בתגובה כתב קארה: "יקי, המקורות שלך מטעים אותך. מעטים החכים, סגני השרים שפעילים כמוני בוועדות. אבל הנה הזדמנות לומר שגם ברפורמה החשובה הזו אגרות הגודש אופוזיציית ביבי-טיבי מנסה לחבל. כל פתרון נועז ויצירתי שיפתור עיוותים במשק הם מנסים להפיל. חבל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים