ענף המזון באיגוד לשכות המסחר צופה כי נתוני מכירות הפירות היבשים לקראת ט"ו בשבט, שנערך היום, יסתכמו בכ-650-700 מיליון ש"ח. בתקופת חג האילנות צריכת הפירות היבשים עולה בכ-50-60% לעומת חודש רגיל. בשנתיים האחרונות, בעקבות הקורונה, סגנון הצריכה פחות עקבי ומושפע מהשינויים וחוסר הוודאות במשק.
לדברי ורד מצפי, מחברת 'מוצפי שיווק מזון' החברים בענף המזון באיגוד לשכות המסחר: "באופן ממוצע צריכת הפירות היבשים עולה בחורף ומגיעה לשיא בתקופה שלפני טו בשבט, וכך גם השנה. עם זאת, הקורונה הביאה לשינויים בצריכה, חוסר ודאות ועליות מחירים. בשנה שעברה היה סגר, והשנה- סוג של סגר בלתי מוכרז נוסף. הגל החמישי מגיע לשיאי הדבקות, המשק מושבת בחלקו עם עובדים רבים שנעדרים בשל מחלת הקורונה, היחשפות לחולים וילדים שנכנסים ויוצאים מבידודים".
"בתוך זה, מחירי ההובלה הימית עדיין ללא פרופורציה ומשתנים כל הזמן, מה שכבר גרם לעליות מחירים בכל תחומי המשק וגם בשוק המזון. בעשרת הימים האחרונים חלה האטה משמעותית בפעילות בחנויות הקמעונאיות ומזג האוויר הגשום לא תורם לזה".
למרות כל זאת, אומרת מצפי כי באופן כללי חל גידול במכירות הפירות היבשים והאגוזים: "המגמה שהתחילה בסגר הראשון של בישול ביתי, השהייה בבתים שהניעה רבים לחפש פתרונות להוריד סטרס ולקיים אורח חיים בריא, האיצה את המגמה בריאותית מהשנים האחרונות".
"הביקוש למוצרים לא מעובדים, raw, עשירים בערכים תזונתיים ולא חומציים הולך וגדל ואנחנו רואים את זה בביקוש לקטניות, עדשים מכל הסוגים, קינואה, שומשום וחומרי גלם נוספים. יחד עם אגוזי המלך המסורתיים, שקדים, קשיו, תמרים, צימוקים, משמשים ושזיפים".
איגוד לשכות המסחר מבקש להדגיש שילדים פגיעים במיוחד לסכנת חנק מדברי מזון למיניהם. למאכלי ט"ו בשבט יש במיוחד מאפיינים המגבירים את ההסתברות לחנק בקרב תינוקות בשנת החיים הראשונה ופעוטות עד גיל 4 שנים, הן קבוצות הגיל הנמצאות בסיכון להיפגע מחנק ולכן יש לנהוג באחריות רבה.