שיתוף
תגובות
בריאות » תקדים: גישה לתרופות מצילות חיים בתהליכי מחקר
משרד הבריאות אישר שיתוף של מחקרים קליניים בין כל בתי החולים בארץ כדי לצמצם את ההליכים הביורוקרטיים והרגולטוריים | יחשוף את החולים לתרופות חדשות
תרופות | צילום: Bukhta Yurii, שאטרסטוק

משרד הבריאות אישר שיתוף פעולה של מחקרים קליניים בין כל ביתי החולים בארץ, במטרה לייעל את תהליכי הביורוקרטיה והרגולציה לאישור מחקרים קליניים המתבצעים בבתי חולים בישראל, צעד שיאפשר לישראל לשמור על מעמדה בחזית המחקר הבינלאומי.

תהליך זה צפוי לחזק את מערכת הבריאות הישראלית, ולאפשר לחולים גישה לתרופות פורצות דרך ומצילות חיים, לעיתים שנים לפני שהן זמינות במסגרת סל התרופות, ושפעמים רבות לא ניתן לקבלן בשום דרך אחרת.

עוד מבחזית החדשות

ההחלטה החדשה של משרד הבריאות מאפשרת לוועדות האתיקה של כל בתי החולים (ועדות הלסינקי), המאשרות ומפקחות על המחקר, להכיר זו בהחלטה של זו.

המשמעות היא שאם מחקר קליני קיבל את האישור של ועדת הלסינקי בבית חולים אחד, בתי החולים האחרים יכולים להסתמך על האישור הזה כדי לאפשר עריכה של אותו המחקר גם אצלם, בלי לעבור מחדש את כל התהליך הביורוקרטי והרגולטורי שיכול להיות ארוך ומורכב, רק כדי לקבל בדיוק את אותו האישור.

לדוגמה, בשנת 2021, אושרו כ־1,400 מחקרים של תרופות ותרפיות מתקדמות, ועוד מספר זהה של מחקרים שלא בתחום המוצרים או הטכנולוגיות. הכנסות בתי החולים משיתוף הפעולה במחקרים עמדו על יותר מ־800 מיליון שקלים.

בהודעת משרד הבריאות נכתב כי "משרד הבריאות רואה בתהליך של הכרה הדדית בין הוועדות המוסדיות השונות יעד חשוב ביותר, לצורך קידום המחקר הקליני במדינת ישראל".

ההחלטה התקבלה לאחר שבתחילת השנה שעברה נקבע נוהל חדש באיחוד האירופי, שהביא להקמת מנגנון אחיד לכל 27 המדינות החברות באיחוד, כך שאישור של האיחוד יהיה תקף בכלל המדינות החברות בו, צעד שעשוי היה להותיר את ישראל מאחור.

מנהל רמב"ם, פרופ' מיקי הלברטל אמר בתגובה כי : "צעד כזה מאפשר לאזרחי ישראל להיחשף לתרופות חדשות שעדיין נמצאות בהליכי מחקר. לחולי סרטן בשלבים מתקדמים וללא פתרון אחר, זה עשוי לתת אפשרות להיחשף לתרופות מאריכות חיים ואפילו מצילות חיים, שאחרת נמצאות מעבר להישג היד שלהם.

"זה גם טוב לרפואה, משום שביצוע מחקרים בינלאומיים מצביע על רמה קלינית גבוהה של בתי החולים בישראל, וזה גם מקור הכנסה לבתי החולים. אם לא היינו עושים את הצעד הזה – ישראל היתה נשארת מאחור ומחקרים היו עלולים להפסיק להגיע לכאן".

עוד מבחזית החדשות

קובי צורף, מנכ"ל "פארמה ישראל", המאגדת את 20 חברות התרופות האתיות הרב לאומיות אמר בתגובה: "מדובר בהישג משמעותי למחקר בישראל, לחולים ולמערכת הבריאות הישראלית. הראשונים ליהנות מההחלטה הם החולים. בזכות המצוינות של מערכת הבריאות והמאמצים של חברות הפארמה בישראל, נערכים פה כ־1,000 מחקרים קליניים בכל שנה. אני מברך את משרד הבריאות על החלטה זו".

"מדובר בצעד ראשון וחשוב של משרד הבריאות בתחום זה, בתקווה שנראה גם צעדים נוספים, וכן את הקצאת המשאבים הנדרשים לצורך מימושם, שיחד יאפשרו להגדיל את זמינות המחקרים וישמרו את היתרון התחרותי של ישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים