[the_ad_placement id="head"]
שיתוף
תגובות
בריאות » בניגוד להסכם ובשיא המחסור: תרופות בחינם לעובדי כללית
למרות התחייבות הקופה למשרד הבריאות, ולאור המחסור החריף בתרופות, קופת חולים כללית, ממשיכה להעניק לעובדיה תרופות ושירותים בחינם וזאת על חשבון כלל המבוטחים
קופת החולים כללית אילוסטרציה | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

הערב פורסם ב"תוכנית חיסכון" כי למרות המחסור החמור בתרופות ומצבה הקשה של הרפואה הציבורית, החליטה קופת החולים כללית, שהיא הקופה הגדולה בישראל, להעניק הטבות נרחבות לעשרות אלפי עובדיה. בין היתר כוללות ההטבות תרופות חינם לעובדים ולבני משפחותיהם וטפסי 17 ללא קושי. מדי שנה משקיעה כללית כמאה מיליון שקלים עבור הטבות אלו. 

על אף שהקופה חתמה בעבר על התחייבות להפסיק להעניק הטבות לעובדים חדשים, ל"ישראל היום" הגיעו מודעות לגיוס מרפאים בעיסוק למרפאות התפתחות הילד ולשיקום. המודעות מציעות להם "הטבות ותנאים אישיים: טפסי 17 בחינם, תרופות בחינם ובהנחה לעובד/ת ולמשפחה הקרובה".

עוד מבחזית החדשות

בקופת חולים כללית, נהוג כך במשך שנים לתת תרופות ללא תשלום לעובדי הקופה ובני משפחתם מדרגה ראשונה. מדובר בהסכם שנערך עם ועד העובדים החזק של הקופה, וזאת כחלק מתנאי העבודה. כ־49 אלף עובדי הקופה זכאים גם להפניות לרופאים מקצועיים, למרפאות חוץ, למכונים ולבדיקות הדמיה ללא טופס התחייבות (טופס 17), וללא תשלום של אגרה רבעונית (סכום של 36-27 שקלים, תלוי בשירות).

סוכם שנוהג הזה יופסק כבר בשנת 2019. באותה שנה חתמו קופות החולים על הסכמים מול משרד הבריאות, הסכמים שבהם מועברת לקופות תמיכה ממשלתית כנגד עמידה ביעדים מסוימים. עבור הקופה נקבע בהסכם כי היא תחדל ממתן "הטבות פרסונל" לעובדים חדשים. בסעיף, שעליו חתם ד"ר אהוד דודסון, מנכ"ל הכללית דאז, נכתב בפירוש כי החל מ־1.1.2019 תחדל כללית מלתת לעובדים חדשים הטבות במתן שירותים רפואיים, בהם פטור מתשלום ברכישת תרופות או פטור מתשלום בקבלת טופס התחייבות (טופס 17) או הנחות בדמי חבר.

מבקר המדינה כבר נדרש לעניין זה בדו"ח שכתב ואף בג"ץ קבע שקופת חולים כללית ומשרד הבריאות נדרשים למצוא פתרון שיעצור את ההטבות הללו. למרות זאת, קופת חולים כללית המשיכה להעניק את ההטבות לעובדיה על חשבון כספי ציבור וכספם של המבוטחים שלהם.

ד"ר עדי ניב-יגודה, מומחה למדיניות בריאות ומשפט רפואי, אמר, כי "כבר שנים רבות שסוגיית הטבות הפרסונל לעובדי "כללית" מעסיקה את מערכת הבריאות, ונראה כי חרף הזמן שעבר היא טרם גיבשה הסדר שתואם את עקרונות המשפט המנהלי. לא ניתן להתעלם מהקושי האמיתי של שינוי תנאים סוציאליים בדיעבד לעובדים ותיקים ולכן ראוי שהמדינה, קופת החולים ו-ועד העובדים יגבשו הסדר שעומד בכללי מנהל תקין. חרף ההתחייבות הברורה בהסכמי הייצוב להפסיק את מתן ההטבות בעין לעובדים חדשים נראה שהמציאות לא ממש השתנתה. ההתנהלות בניגוד להתחייבות ממחישה את המורכבות במערכת הבריאות ובעיית הפיקוח והאכיפה. נדמה שהצדדים החתומים על הסכם הייצוב ידעו בזמן אמת שהוא כולל סעיפים ודרישות שבנסיבות העניין לא ייושמו בפועל".

עוד מבחזית החדשות

ממשרד הבריאות מסר בתגובה: "בשנת 2019 נקנסה קופת חולים הכללית ב-100 מיליון שקלים, שהוא הסכום המירבי האפשרי בתנאי הסכם הייצוב שמגדיר תנאים בהם קופת חולים צריכה לעמוד כדי לקבל כספי תמיכה. באשר למודעות המדוברות בכוונתנו לבדוק את נושא הטבות הפרסונל בהקדם".

קופת חולים כללית טוענת בתגובה, כי "הטבות לעובדי בריאות מקובלות במערכת הבריאות. זכויות אלה מעוגנות בהסכמי עבודה קיבוציים. עתירות שהוגשו בנושא לבג"ץ נדחו".

[the_ad_placement id="between-homepage"]
הצטרפו ועקבו אחר
[the_ad_placement id="medame-bolet-mobile"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

[the_ad_placement id="sidebar-banner"] [the_ad_group id="4341"]
[the_ad_placement id="sidebar-banner3"]
[the_ad_placement id="dice-sidebar"]
[the_ad_placement id="gemel"]
עדכני
פופולרי
ויראלי
[the_ad_placement id="sidebar-banner2"]
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים