שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » 8 מדינות השתתפו בתרגיל הגדול ביותר של חיל האוויר
"Blue Flag"
המדינות שהשתתפו בתרגיל: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, יוון, הודו, איטליה וצרפת. סה"כ לוקחים חלק כ-1500 אנשים מכלל חילות האוויר הזרים
מטוס חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

היום (שני), הגיע מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, הגנרל איברהים נאצר מוחמד אל עלווי, לביקור במסגרת תרגיל ה-"Blue Flag". מפקד חיל האוויר האמירתי, התקבל במשמר כבוד בראשות מפקד חיל האוויר הישראלי, אלוף עמיקם נורקין, בבסיס פלמחים. מפקדי חילות האוויר דנו בפיתוח שיתוף הפעולה וחיזוק הקשר בין חילות האוויר.

מדברי מפקד חיל האוויר הישראלי, אלוף עמיקם נורקין: ״אני מודה לך, מפקד חיל האוויר האמירתי, על הנכונות להגיע לישראל. זהו יום היסטורי וחשוב לשיתוף הפעולה בין חילות האוויר״.

תרגיל ה-"בלו פלאג"

תרגיל ה-"בלו פלאג" הוא תרגיל אווירי בין לאומי רחב היקף, המתקיים אחת לשנתיים החל משנת 2013, כשהתרגיל הנוכחי הוא החמישי במספרו. התרגיל מתקיים בבסיס "עובדה", אשר בו נערכות פריסות משמעותיות ותרגילים בינלאומיים גדולים. התרגיל בעל השפעה רבה בפן האסטרטגי-בינלאומי של מדינת ישראל, הוא מהווה גשר לשיתוף פעולה איזורי ולקידום יכולות משותפות.

מטרתו של התרגיל היא לדמות תרחישי לחימה מאתגרים וטיסה בקואליציה, באופן המציאותי ביותר. התרגיל הנוכחי הוא התרגיל הגדול והמתקדם ביותר שהיה עד כה, בו לוקחות חלק שמונה מדינות שמתרגלות שילוב מטוסי דור 4 עם מטוסי דור 5 (35-F) דבר המרחיב את היכולות של חיל האוויר הישראלי בשדה הקרב, תוך שיתוף פעולה אווירי שכולל מתארי התמודדות עם טק"א, קרבות אוויר-אוויר, טיסה מול איומים קרקעיים ועוד.

השתתפות מטוס האדיר בתרגיל מהווה אתגר משמעותי למטוסים השונים המשתתפים בו – הם נדרשים להתמודד עם איומים מתקדמים כשמטוס האדיר טס ככוח אדום, כוח תוקף, אל מול המטוסים האחרים. בנוסף, ייערך במסגרת התרגיל כנס 35-F בבסיס חיל האוויר נבטים בו ייקחו חלק המדינות: איטליה נורבגיה הולנד בריטניה, ארה"ב ובלגיה.

המתארים בתרגיל הינם מתארי הגנה והתקפה עם טייסת ביום אויב ייעודית מחיל האוויר, טייסת 115 "הטייסת האדומה" אשר ייעודה גם בשיגרה לאתגר ולאמן את טייסות החיל השונות להתמודדות מול תרחישים אפשריים בזירות השונות ואיומים אוויריים מתקדמים אשר כוללים לראשונה גם את מטוסי ה-35-F שמבצעים ביום אויב.

ההכנות לתרגיל נמשכו כעשרה חודשים תחילה באמצעות שיח מקוון בין המדינות המשתתפות ולאחר מכן הגיעו נציגי המדינות לארץ ויחד בנו תרחישי אימון מגוונים לתרגיל. בנוסף, על מנת לאפשר קליטה מיטבית של מטוסי ה-w35-F בתרגיל, הותאמו במיוחד הדת"קים (דירים תת- קרקעיים) שנועדו לקליטת המטוסים הזרים, דבר התורם ומשפר את המוכנות המבצעית של חיל האוויר.

טייסת חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

במסגרת השבוע הראשון של התרגיל, חילות האוויר השונים עברו טיסות יום וטיסות לילה, התמודדות עם איומים הולכים וגוברים מידי יום, תוך הצבת אתגר גדול יותר ליום הבא בתרגיל. התרגיל מציב רף גבוה של איכות הן ברמת ההדרכה, התחקיר והמעטפת שניתנת לתרגיל בארץ. התרגיל מתקיים על אף תקופת הקורונה תוך הקפדה על ההנחיות וכאשר כלל המשתתפים מחוסנים וביצעו את כלל הבדיקות הנדרשות.

אירועים משמעותיים המתקיימים לראשונה בתרגיל

פריסה זו מעניקה הזדמנות לביצוע טיסה טקטית משותפת מול מגוון רחב של איומים בשילוב טכנולוגיה מתקדמת. במסגרת התרגיל מתבצעת פריסה ראשונה בארץ של טייסת קרב בריטית עם מטוסי "יורופייטר" מאז קום המדינה, פעם ראשונה שטייסת קרב מהודו פורסת עם מטוסי קרב מסוג "מיראז'" ופעם ראשונה שטייסת קרב צרפתית פורסת עם מטוסים מסוג "רפאל".

במסגרת התרגיל יתקיים כנס מח"אים בהשתתפות כ-11 מפקדי חילות אוויר ולראשונה מגיע לביקור בארץ מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, ביקור ראשון והיסטורי מאז חתימתה של מדינת ישראל על הסכמי אברהם.

טייסת חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” במבט אווירי | צילום: דובר צה"ל

חשיבות אסטרטגית ושת“פ בינלאומי

תוכנית האימונים של חיל האוויר מורכבת מתרגילים איכותיים בארץ ובחו"ל במגוון רחב של תרחישים שמטרתם חיזוק היכולות והכשירות המבצעיות של חיל האוויר הישראלי. לאורך השנים חיל האוויר מבצע תרגילים רבים עם חילות מקבילים ממדינות העולם, על מנת להכין את עצמו למגוון רחב של תרחישים, לחזק את הקשרים המקצועיים ולשתף את הידע
המקצועי והמבצעי.

מטוס חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

האימון הבינלאומי, הכולל בתוכו טיסה במגרש איכותי לא מוכר, תוך תרגול מתארי טיסה משותפים במבני קרב הטרוגניים יחד עם חילות אוויר אחרים, יוצר אתגר לצוותי האוויר ולצוותים הטכניים. כל מדינה שמשתתפת בתרגיל מביאה בנוסף לאנשיה ומטוסיה גם את תרבותה האירגונית ושיטותיה המקצועיות, מה שתורם לאתגר, ללמידה של כלל הצדדים ובעיקר להפריה הדדית.

מערך ה-35-F בחיל האוויר הישראלי

מטוסי ה'אדיר' הינם מטוסי קרב חמקניים המשתייכים לדור החמישי של מטוסי הקרב. בשנת 2017 קלט חיל האוויר הישראלי את מטוסי האדיר הראשונים שלו ופתח את טייסת מטוסי האדיר הראשונה, טייסת 140, כחלק מתכנית התייעלות ומעבר חיל האוויר לדור 5.

מטוסי חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

בשנת 2020 נפתחה טייסת 116 כטייסת אדיר נוספת, מה שהפך אותה מטייסת למערך. יכולותיהן המתקדמות של טייסות ה'אדיר' מוסיפות נדבך נוסף ליכולות המבצעיות והאסטרטגיות הקיימות בחיל-האוויר אשר יבטיחו את שמירת עליונותו בכלל משימות החיל, ובראשם הגנת שמי מדינת ישראל ובטחונה.

מערך האדיר פועל בשיתוף עם פלטפורמות החיל השונות. מטוסי האדיר ומטוסי דור 4 יוצרים יחד קשת יכולות תקיפה והגנה משולבות, כשכל פלטפורמה מביאה את היכולות הייחודיות לה לשדה הקרב.

מטוס חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

סה"כ לוקחים חלק כ-1500 אנשים מכלל חילות האוויר הזרים. המדינות אשר יגיעו ללמוד על התרגיל (ללא השתתפות אקטיבית) – רומניה, פינלנד, דרום קוריאה, אוסטרליה, יפן, הולנד, קרואטיה, ארה"ב ואיחוד האמירויות. סוללת פטריוט (שתדמה
טילי קרקע אוויר) ומטוסי 16-f של הטייסת האדומה.

מטוסי חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

מדברי מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין: "המזרח התיכון הוא זירה מורכבת, שמשתנה בכל זמן נתון. האתגרים שעומדים בפנינו הולכים וגוברים, ולכן אנחנו חייבים להיות צעד אחד לפני האויב. חיל האוויר מתאמן בשגרה כדי להיות מוכן למגוון רחב של תרחישים בחירום. אנחנו טסים בקואליציה משותפת במרחב אווירי מצומצם, כנף לצד כנף עם חילות אוויר שותפים – ארה"ב, גרמניה, בריטניה, איטליה, יוון, הודו וצרפת".

"האיום על מדינת ישראל מגיע מגזרות שונות – החל מרצועת עזה, דרך סוריה ולבנון לאיראן. האימון המשותף מאפשר לנו למידה מחילות האוויר המשתתפים בתרגיל, ומכין את אנשי חיל האוויר לתרחישים בזמן אמת, במטרה להמשיך ולהצליח במשימתינו – הגנה על ביטחון מדינת ישראל".

מטוס חיל האוויר בתרגיל ״Blue Flag” | צילום: דובר צה"ל

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים