שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » קידום אתרים אורגני: עמודים יתומים ומה עושים איתם?
קידום ברשת
עמודים יתומים הוא נושא קצת פחות מוכר בקשת הנושאים הרחבה של ה-SEO, אבל הוא יותר חשוב מכפי הוא אולי נראה | מאמר מאת: דניאל זריהן
קידום אתרים ברשת | צילום: FREEPIK

מהם בכלל עמודים יתומים ואיך הם נוצרים?

עמודים יתומים הם עמודים שאין כלל קישורים שמובילים אליהם, לא מתוך האתר ולא מאתרים אחרים. 

יש שני סוגים של עמודים יתומים: הסוג הראשון הוא של אותם עמודים שמופיעים כחלק מפעולה כלשהיא של הגולש. לדוגמה, עמוד תודה על רכישה. הסוג השני הם עמודים שאין להם שום תפקיד באתר, לדוגמה:

  • עמודים שנחתכו מהאתר באמצעות מחיקת הקישור אליהם, אבל לא באמת נמחקו מהמערכת ולא עברו לסל אשפה.
  • עמודים שהמערכת יצרה באופן אוטומטי, אבל מסיבה כזו או אחרת לא קישרה אליהם מעמוד הבית ומשום מקום אחר באתר.

הסוג שיותר צריך להדאיג אותנו בהקשר של קידום אתרי אינטרנט , הוא הסוג השני, למרות שגם בסוג הראשון צריך לטפל.

איך ולמה גוגל בכלל מאנדקס עמודים יתומים?

לרוב גוגל מזהה עמודים יתומים באמצעות מפת האתר שמתעדכנת כל פעם שנוסף עמוד לאתר. בדרך כלל אנחנו מתקינים את התוסף או הסקריפט שיוצר את המפה הזו ושוכחים ממנו. ברוב האתרים יש אומנם קישור גלוי למפת האתר (מה שיוצר למעשה קישורים פנימיים לכל העמודים), אבל יש מצבים בהם שולחים את המפה רק לגוגל דרך ה-Search Console. אפשרות אחרת כפי שציינו היא עמודים שנמחקו באופן לא ייסודי (ושוב, בהנחה שאין מפת אתר פיזית). מבחינת גוגל, הוא עדיין יסרוק אותם כל עוד הם לא יחזירו הודעת שגיאה או סטטוס שהם הועברו. עוד אפשרות היא שמישהו שלח את העמוד לגוגל באופן ידני (אולי כדי לבדוק משהו), אבל לאחר מכן לא באמת השתמש בו.

למה לא כדאי לתת לגוגל לאנדקס עמודים יתומים?

באופן עקרוני גוגל לא אוהב עמודים שמוצגים בדרך אחת לגולשים ובדרך אחרת אליו (פעולה שנקראת מיסוך). לדוגמה, הגולש מקבל עמוד שנראה תקין, אבל גוגל מקבל עמוד עם עודף אופטימיזציה. למרות שעמודים יתומים לא נוצרו בכוונה על מנת לבלבל את גוגל, הסיטואציה שנוצרת היא שגוגל רואה עמודים שהגולש לא, ולכן מבחינה טכנית מדובר בסוג של מיסוך שמגדיל את הסיכוי שגוגל יעניש את האתר. נכון, זה כנראה לא כזה סיכון די גדול, אבל לפעמיים כשמדובר בענישה של גוגל, קשה להחזיר את הגלגל אחורה ולכן צריך להימנע גם מסיכונים נמוכים. בעיה נוספת היא שאם מדובר בעמודים באיכות נחותה (עמודים שנוצרו אוטומטית הם לרוב עם אפס תוכן) או עמודים שבאמת בוצעו עליהן טקטיקות שונות של קידום שחור, הרי שגוגל עשוי להעניש את כלל האתר בגללם.

איך למצוא עמודים יתומים?

כל מומחה קידום אתרי אינטרנט יכול לאתר יחסית בקלות אם יש עמודים יתומים באתר – ולטפל בכך במידת הצורך. מציאת עמודים יתומים באתרים גדולים ובעיקר הפרדה שלהם משאר העמודים יכולה להיות מאתגרת מכיוון שלא את כל העמודים אפשר לראות דרך ממשק הניהול (כאמור, חלק מהם ייווצרו בצורה אוטומטית). אחת הדרכים לעשות זאת היא להפעיל זחלן עצמאי כמו זה של Screaming Frogשמחקה את זה של גוגל מבחינת העמודים שהוא יכול או לא יכול לסרוק (האופציה לחקות את הזחלן של גוגל נמצאת רק בגרסה בתשלום למיטב זכרוני). 

לאחר מכן, אם יש לכם מפת אתר שלא מקושרת מהאתר עצמו, אתם יכולים להשוות אותה לפלט של Screaming Frog.

דרך אחרת למצוא רשימת עמודים להשוואה היא באמצעות רשימת כל העמודים שביקרו בהם ומופיעים בדוחות של Google Analytics, אך כאן אתם עשויים להיתקל בבעיה אחרת: אם לא שינתם את הגדרות שמירת הנתונים, גוגל מחק חלק גדול מהמידע ההיסטורי שלכם בגלל תקנות ה-GDPR. בין אם זה המצב ובין אם לא, כדאי לכם לשנות את ההגדרות האלו כדי שזה לא ייקרה לכם שוב. בכל אופן, אחרי שהוצאתם את כל הנתונים שאתם יכולים מאנאליטיקס, אתם פשוט צריכים להשוות את שתי הרשימות דרך קובץ אקסל. ישנם גם דרכים אחרות, כולל כלים ייעודים אצל SEMRush ו-ahrefs. בעיקרון הכלים האלו משווים את המידע שלהם שאמור להיות זהה לזה של גוגל (לפחות על הנייר) לסכמת הקישורים שלכם באתר. אם הם מוצאים עמוד שרשום אצלם, אבל לא מקושר משום מקום באתר, הם מסמנים אותו כעמוד יתום. אגב, ל-ahrefs יש כלי חדש בשם ahrefs search console  שאמור לתת לכם מידע בלתי מוגבל על האתר שלכם בחינם, ולכן שווה לראות מה אתם יכולים למצוא שם.

האם כל העמודים היתומים הם "רעים"?

לא בהכרח. כמו שאמרנו, יש אתרים שבהם יש דף כניסה למנויים או אזורים שלמים של מנויים של-URLים שלהם אין קישורים חיצונים מסיבות של אבטחה. לכן יש סיטואציות שבהן לא ניתן להימנע כלל מעמודים יתומים ולמעשה יכול להיות שהמינוח של "עמודים יתומים" לא ממש מתאים להן. יחד עם זאת, כן צריך לבקש מגוגל לא לאנדקס את העמודים האלו בצורה מפורשת. 

איך חוסמים מגוגל גישה לעמודים יתומים "טובים" שהוא לא אמור להגיע אליהם?

יש כמה דרכים מומלצות לעשות זאת:

1.קודם כל, רצוי לא להכניס כלל את העמודים האלו למפת האתר. לרוב כל הדפים האלו יושבים תחת אותה ספרית משנה בכתובת של האתר (לדוגמה http://www.mysite.com/members), כך שזו לא אמורה להיות בעיה גדולה מדי.

2.דבר שני, לחסום את הקבצים או הספריות באופן מפורש בקובץ robots.txt. זו הדרך הכי בטוחה מכיוון שאין כאן הרבה מצבים: או שהעמודים האלו חסומים או שהם לא.

מצאתי עמוד יתום שימושי, מה אני עושה אתו?

אם מצאתם עמוד יתום שימושי כמו למשל מבצע מסוים שהחלטתם להחזיר לאוויר לקראת החורף באתר חנות הבגדים שלכם, אתם יכולים פשוט לקשר אליו ממקום מסוים בתוך האתר וגוגל כבר ימצא את הקישור ויעשה את ההיקש הנכון. אם מדובר בעמוד שיש בו כמה פסקאות טקסט שאתם יכולים להשתמש בהן, אבל הצדקה לתת להן עמוד בפני עצמו, רצוי שתשתמשו בהפניה מסוג 302 כדי להודיע לגוגל שהעמוד הוחלף על ידי עמוד אחר בו תשלבו את הפסקאות האלו. זוהי הדרך הכי מהירה למחוק את העמוד מהאינדקס של גוגל ועדיין לנצל את מעט התוכן שהיה בו.

בהצלחה!

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים