בשנים האחרונות, ועל אף מצוקת החניה, אלפי רכבים נטושים עומדים ברחבי הערים ותופסים מקומות חניה. חלק גדול מהם הינם רכבים השייכים לסוחרי רכבים או סוחרי חלקי חילוף, המשתמשים במרחב הציבורי כמגרש רכבים. כך למשל, בתל אביב רק בשנת 2020, אותרו למעלה מ-3,500 רכבים נטושים שהיו פזורים ברחבי העיר למשך זמן רב של שבועות וחודשים ותפסו מקומות חנייה רבים ויקרים.
לפי חוק שמירת הנקיון בנוסחו כיום, רואים ברכב שנשאר ברשות הרבים במשך יותר מ־60 ימים כאילו ננטש. במקרה כזה רשאית הרשות המקומית להורות על גרירתו, כל עוד לא נענה בעל הרכב לדרישה לפנותו מהמקום תוך זמן סביר. פרק זמן זה הינו ארוך למדי שאינו מאפשר לקיים תחלופה ראויה ויעילה ביחס למקומות החניה המצויים במחסור ממילא.
לצד מצוקת החניה לה "מסייעים" הרכבים הנטושים, נגרם גם נזק סביבתי; רכבים מלוכלכים ומזוהמים פוגעים בנראות העיר, הופכים לבית מחסה לחיות רחוב ומזיקים, ולא חולף זמן רב עד ששמנים ודלקים דולפים מהם ומזהמים את הסביבה.
היום, 23.11.2021, אישרה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, את תיקון החוק שיקצר את הזמן הנדרש להגדרת רכב נטוש ויתן כלים אפקטיביים להתמודד עם התופעה, לקראת הקריאה הראשונה.
ח"כ איתן גינזבורג, יו"ר סיעת כחול לבן: "מטרת החוק היא פשוטה מאוד – לפנות עוד מקומות חנייה, לצמצם את המפגעים הסביבתיים ברחבי הערים ולתת לרשויות המקומיות כלים אפקטיביים לביצוע אכיפה כנגד מי שמשתמש במרחב הציבורי כרכושו הפרטי. החוק מקצר את מניין הימים הנדרשים להגדרת רכב כנטוש ומגדיר בצורה נכונה יותר מהו רכב נטוש. אין שום הצדקה שמקומות חניה ציבוריים יתפסו למשך חודשים על ידי רכבים נטושים וגרוטאות ואני מאמין כי בקרוב יוכלו הרשויות המקומיות להתמודד עם התופעה בצורה מיטבית ובכך לפנות מקומות חניה נדרשים לטובת הציבור".