להופעות גדולות יותר, ייתכן שתצטרכו מערכת הגברה מלאה יותר הכוללת מיקסר, כמה מגברים, מיקרופונים ורמקולים. כדי לחבר אותם ולתמוך בהם, תצטרכו כבלים, סטנדים ועזרים נוספים.
נשמע מסובך? אתם יכולים להירגע. אנחנו כאן לעשות לכם סדר.
[ המלצה: ראו כאן את המבחר הגדול והזול של ציוד הגברה מקצועי – ישירות מהיבואן ללא פערי תיווך ]
האות במערכת הגברה טיפוסית עוברת מהמיקרופון למיקסר, משם אל המגבר ולבסוף לרמקולים.
מהי מערכת הגברה וכיצד היא פועלת?
השמע שהמיקרופונים קולטים עובר דרך כבל למיקסר, בו ניתן לעשות התאמות בטונים ובווליום. השמע הממוקסס עובר למגבר, ששולח אותו לרמקולים. הרמקולים, בתורם, מקרינים את השמע לקהל.
תיאורטית, שמע חי הוא נורא פשוט. אבל בחירת ציוד הגברה הנכון לא תמיד פשוטה באותה מידה. יש מבחר גדול של ציוד לחללים ושימושים שונים. ואם זה לא מספיק, יש לא מעט ז'רגון שצריך להכיר. כאן, בשפה פשוטה, תמצאו את המידע הבסיסי שיש לקחת בחשבון לפני שמתחילים לקנות.
רמקולים
רמקולים הם הקול של המערכת שלכם. כמה רמקולים ומאיזה סוג תצטרכו?
רמקולים ראשיים
הרמקולים ה"ראשיים" שלכם הם אלה שאתם מכוונים לקהל. לרוב המערכות יש שניים כאלה.
הרמקולים הראשיים מוצבים בדרך כלל משני צידי הבמה, מול המבצעים.
ישנם שני סוגי רמקולים בסיסיים:
- רמקולים מוגברים, בעלי הגברה מובנית.
- רמקולים פסיביים, הדורשים מגבר חיצוני.
עם רמקולים מוגברים, אתם לא צריכים לדאוג לגבי סוג המגבר או לסחוב עוד מגברים.
רמקולים פסיביים הם נהדרים להתקנות קבועות, במיוחד אם תולים אותם מהתקרה.
מוניטורים
מוניטורים הם רמקולים (בד"כ רמקולים מוגברים קטנים) המכוונים לעבר המבצעים\זמרים\נגנים, כך שהם יכולים לשמוע את עצמם מנגנים, שרים או מדברים. רוב הרמקולים המוגברים יכולים לשמע כרמקולים ראשיים או כמוניטורים (כמו גם חלק מהרמקולים הלא מוגברים).
רמקולי מוניטור יושבים על הרצפה ומנגנים לעבר המבצעים, כדי שהם יוכלו לשמוע את מה שהם עושים.
סאבוופרים
סאבוופרים הם רמקולים גדולים שמחזקים את צלילי הבס העמוקים של בייס דראמים, גיטרות בס וסינתיסייזרים. רוב הדגמים מוגברים.
מיקסרים ומגברים
המיקסר הוא המכשיר שאליו מתחברים המיקרופונים, כלי הנגינה ושאר מקורות השמע. לכל ערוץ במיקסר יש בקרות עוצמת קול ושמע, המאפשרות ליצור מיקס נעים של השמע עבור הקהל שלכם. בחלק מהמיקסרים אתם יכולים גם ליצור מיקס מוניטור נפרד למבצעים.
החלק השמאלי של המיקסר האנלוגי כולל 8 רצועות של ערוצי קלט. הצד הימני מכיל את חיבורי הפלט והבקרות.
מיקסרים מוגברים מגיעים עם מגברים מובנים ומתחברים ישירות לרמקולים פסיביים. אבל רוב המיקסרים מספקים אותות פלט לא מוגברים שעוברים למגברים או לרמקולים מוגברים.
אנלוגי או דיגיטלי?
אחת ההחלטות הגדולות שצריך לקבל היא האם לקנות מיקסר אנלוגי מהדור הישן או שמא מיקסר דיגיטלי. מיקסרים דיגיטליים בדרך כלל ייתנו לכם הרבה יותר יכולות, אבל עקומת הלמידה שלהם עולה להיות תלולה יותר. הם נהדרים אם אתם רוצים לבצע מיקס מתוך הקהל. כל הכפתורים נמצאים באפליקציית שלט רחוק בטאבלט או בסמארטפון שלכם.
עם מיקסר דיגיטלי, אתם יכולים לכוונן את המיקס שלכם בקלות מתוך הקהל.
בין אם אנלוגי או דיגיטלי, תצטרכו מספיק ערוצים כדי להכיל את כל המיקרופונים והמכשירים שלכם.
מיקסרים רבים כוללים אפקטים אקוסטיים כמו ריברב ואקו, בהם ניתן להשתמש כדי לצבוע את השמע. אם האפקטים המובנים במיקסר שלכם אינם מספיקים לצרכים שלכם, אתם תמיד יכולים להוסיף מעבדי אותות חיצוניים.
מגברים
מגברי שמע מקצועיים בנויים כאשר האמינות בראש סדר העדיפויות. הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה זה מגבר שמפסיק לעבוד באמצע הופעה. אבל חשוב להבין באיזו רמת "עומס" המגבר שלכם יכול לעמוד וכמה הספק הרמקולים שלכם דורשים.
לכל מגבר צריכה להיות עוצמת פלט שאינה יורדת מדירוג ההספק הכולל של הרמקולים. הספק גבוה יותר (Headroom) יבטיח לכם שמע נקי ונטול עיוותים, במיוחד בעת פרצים מוזיקליים פתאומיים.
מיקרופונים
מיקרופונים דינמיים הם הבחירה הפופולרית ביותר לסאונד חי. קראו את תיאורי המוצרים כדי לראות מה הכי מתאים לצרכים שלכם. חלקם, כמו המיקרופון הפופולרי של Shure (SM58), מיועדים בעיקר לשירה, בעוד שאחרים טובים יותר עם כלי נגינה מסוימים. ישנם גם דגמים מיוחדים ללכידת הצלילים החזקים של תופים ומגברי גיטרות.
מיקרופונים אלחוטיים הם נהדרים לאמנים שאוהבים להסתובב על הבמה. דגמי Clip-on מושלמים לדוברים ונואמים שצריכים את הידיים שלהם חופשיות..
עזרים
ישנם כמה עזרים חשובים, בזכותם מערכת ההגברה שלכם תוכל לפעול.
כבלים
אתם תמצאו מגוון מחברי כבלים שונים כשתתחילו לבדוק ציוד שמע מקצועי. לכן, רוב הציוד לא מגיע עם כבלים.
קביעת סוג הכבל שתצטרכו כדי לחבר ציוד אחד למשנהו, ואורך הכבל הזה, היא עליכם.
אם אתם מתכוונים לקנות מיקסר אנלוגי, חשבו היכן הוא יוצב. אם הוא לא מתוכנן להיות על הבמה או קרוב מאוד אליה, תצטרכו נחש כבלים. ברמת העיקרון, נחש הוא כבל מאריך לחיבורי המיקרופונים והרמקולים שלכם. הוא יכול להגדיל לא מעט את עלויות המערכות, אז קחו את זה בחשבון כשאתם מחליטים האם לקנות מיקסר אנלוגי או דיגיטלי.
סטנדים למיקרופונים ורמקולים
סטנדים למיקרופון מגיעים בתצורות וצורות שונות ומגוונות.
לרוב רמקולי ה-PA יש שקע לסטנד לרמקול. חשוב לוודא שהסטנד שאתם בוחרים מסוגל להחזיק את משקל הרמקול לכל הפחות.
ויסות עוצמת AC
אם הדבר מתאפשר, מומלץ לחבר את כל ציוד ההגברה לאותו שקע חשמל. חיבור בצורה כזו יעזור למנוע קצרים ויבטל רעשים.
תצטרכו מווסת עוצמה מרובה שקעים. קנו אחד טוב. אתם לא רוצים שהמופע שלכם יהיה תלוי בשקע חשמל ביתי וזול עם כבל מרופט.
כלי עבודה שאסור לשכוח
לבסוף, הנה כמה פריטים שחייבים להיות בתיק הציוד של כל איש סאונד.
- כבלים מאריכים כבדים – ודאו שאתם מתאימים אותם לכל ציוד שצריך להתחבר לחשמל.
- מסקינטייפ או גפה.
- פנס.
- סוללות ונתיכים להחלפה.
- אולר או לדרמן.
- תפסי מיקרופון רזרביים (להחזקת המיקרופון על הסטנד).
- תיבת DI – מכשיר המשמש לשליחת אות של כלי נגינה לכניסת ה-line או ה-mic של המיקסר.
איזה סוג מערכת הגברה היא מתאים לכם?
ניידת
בונים מערכת הגברה ללהקה שנוסעת לאולמות ומקומות שונים? כנראה שתעדיפו ציוד יחסית קומפקטי וקל-משקל.
רמקולים מוגברים פופולריים במצבים כאלה מכיוון שאתם לא צריכים לסחוב גם מגברים נפרדים. אם אתם מנגנים במועדוני לילה, רמקולים מוגברים יספקו לכם עוצמה רבה.
לא ניידת במיוחד
צריכים מערכת הגברה לאודיטוריום גדול, חלל ענק או במה באוויר הפתוח? סביר להניח שמערכת קומפקטית וניידת לא תספק את הסחורה. תצטרכו לעצב מערכת המורכבת מהמיקסר, המגברים והרמקולים הנכונים והמתאימים ביותר.