משטרת ישראל רכשה לצורך כך, אמצעים טכנולוגיים רבים ביניהם, מערכת המצלמות מסוג א – 3, מכמונת מהירות מסוג דבורה ועוד ועוד.
במאמר זה נעסוק באותם אמצעי אכיפה לנהיגה במהירות מופרזת וכן בדרכים להתמודד עם עבירות מהירות.
מצלמות מהירות מסוג א – 3
אחת המצלמות אשר עררו הד תקשורתי רב בשנים האחרונות היא מצלמת המהירות המכונה א – 3. המצלמות נרכשו על ידי משטרת ישראל מחברה הולנדית והן עובדות על טכנולוגיית השדה המגנטי.
כלומר בכביש הושתלו שתי פסים מגנטים כאשר מעבר על הפס הראשון, דורך את המצלמה אשר יודעת לחשב אלגוריתמית את המהירות של המעבר מהפס הראשון לשני.
כאשר נהג עובר עבירת מהירות, המצלמה שולחת את הנתונים באמצעות תקשורת סלולרית למרכז בקרה, שם מפוענחת התמונה ואילו הנהג מקבל דו"ח מסוג הזמנה לדין או מסוג דו"ח עם ניקוד.
נכון להיום העבירה באמצעות מכשיר זה נמשכת.
מכמונת מהירות מסוג – אקדח לייזר
מדובר במכשיר ותיק במשטרת ישראל, והוא מופעל על ידי שוטר בשטח.
המכשיר עובד על טכנולוגיית ה"דופלר". כלומר, המפעיל מכוון את המכשיר לכיוון רכב המטרה (למספר הרכב), המכשיר שולח גלי דופלר לרכב ויודע לחשב את חזרת הגל למכשיר ותרגומו למהירות.
עוד מבחזית החדשות
- מטח משמעותי של כטב"מים שוגרו אל עבר ישראל מכיוון עיראק
- "תהליכי עומק מדאיגים": בהרצליה ייאסר ללימוד במוסדות החינוך- ספר אזרחות המזוהה עם פורום קהלת
- איראן טוענת: ישראל ביצעה פעולה חשאית משמעותית במדינה
- תעלומת סינוואר: האם מנהיג חמאס חוסל? | גורמי מודיעין: מידע בלתי מבוסס
- מתקפה נוספת על החות'ים בתימן – הפעם על ידי הצבא האמריקני
מכמונת מסוג דבורה
גם מכשיר זה עובד בטכנולוגיית הדופלר אולם בשונה מאקדח הלייזר, הוא מורכב על הניידת ויכול למדוד מהירות של רכב מטרה המגיע מלפנים ואפילו מאחור.
במידה והנהג עובר על המהירות המותרת, הנהג יעוכב וכן יוצג לו המהירות ובהתאם למהירות ירשם לו דו"ח מסוג ברירת משפט או מסוג הזמנה לדין כולל שימוע אצל קצין משטרה.
איך מתמודדים עם עבירות מהירות?
ראשית יש להבין כי קיימים שני סוגי דו"חות:
- דוחות מסוג הזמנה לדין
- דוחות מסוג ברירת משפט
ההבדל בין השניים הם, שבדוחות מסוג ברירת משפט יש לנהג שתי ברירות:
- לבקש להישפט על העבירה בבית המשפט לתעבורה תוך 90 ימים.
- או לשלם את הדו"ח ואז הניקוד וההרשעה יכנסו לתוקף.
בעבירות מהסוג הראשון שהם הזמנה לדין, הנהג יהיה חייב להתייצב בבית המשפט ביום שנקבע לו על הדו"ח. מדובר בעבירות חמורות יותר אשר העונש בגינם יכול להיות מפסילה על תנאי ועד לפסילה בפועל כולל מאסר.
כיצד עורכי דין מתמודדים עם עבירות מהירות
עורכי דין לתעבורה, הם גורם מקצועי אשר מכיר את החוק, הנהלים של המשטרה לגבי הפעלת מכשירים וכן את הוראות היצרן של המכשירים. עורך דין ידע למצוא בדו"ח את הכשלים הראייתיים בדו"ח ועל ידי כך להביא לשינוי סעיף החיקוק לסעיף קל יותר כגון סעיף חיקוק ללא ניקוד ואפילו לזיכוי הנאשם בדין.
הכשלים הראייתיים בעבירות מסוג זה יכולים להיות רבים ומגוונים, למשל המכשיר לא כויל כהלכה ועל פי הנהלים.
המפעיל הפעיל את הממל"ז מעל 300 מטר ללא חצובה, איבוד קשר עין בין השוטר לרכב המטרה ועוד ועוד.
ייצוג עצמי מול ייצוג של עורך דין תעבורה
מניסיוני הרבה נהגים מגיעים לבית המשפט מבלי שצילמו את חומר הראיות וכל הטענה שלהם בפני בית המשפט או התובע כי לא נהגו במהירות המדוברת.
יש להבין כי בתי המשפט הכשירו את המכשירים ואמינים וכל הטוען אחרת עליו הראיה.
ללא ידע טכני וללא ידע משפטי, הנהג בסבירות גבוהה יורשע בדין, יספוג את הניקוד וכן יבזבז ימים בבתי המשפט וזאת לעומת עורך דין מקצועי אשר שולט בכל נהלי המשטרה , החוק , הוראות יצרן וידע למצוא בעזרת עיינו המיומנת כל כשל אשר יוביל בסופו של יום לשינוי הסעיף עם הניקוד לסעיף קל יותר ללא ניקוד ואפילו לזיכוי הנאשם בדין ובכך ימנע מהנהג לצבור ניקוד וכן ישמור על רישיון הנהג בכיס ולא במזכירות בית המשפט.