לאחר שהמתיק משה את המים המרים באופן ניסי, על ידי השלכת עץ מר לתוכם, הבטיח הקדוש ברוך הוא: "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך, כי אני השם רופאך".
המפרשים עומדים על השאלה: המילה 'כי' ברוב המקרים משמעותה נתינת טעם. ויש להבין מה השייכות בין מניעת המחלות מעם ישראל לבין העובדה שרופא כל בשר ומפליא לעשות הוא הרופא של עם ישראל.
רש"י, במילים ספורות כדרכו, מבאר את הקשר בין שני חלקי הפסוק: ראשית הוא מקשר את חציו השני של הפסוק לחציו הראשון: "אם שמוע תשמע לקול ה' אלוקיך והישר בעיניו תעשה והאזנת למצוותיו ושמרת כל חוקיו", כאשר נקיים את רצון הבורא יתברך כפי שלימד אותנו בתורה הקדושה, או אז "כל המחלה אשר שמתי במצרים לא אשים עליך".
כרופא האישי שלכם – אומר לנו הקדוש ברוך הוא – כתבתי בתורה איך כדאי לכם להתנהג כדי להימנע ממחלות. אם תעשו את הכתוב בתורה באופן של "והאזנת למצוותיו ושמרת כל חוקיו" אזי לא תגיע אליכם שום מחלה. ובלשון רש"י: "כרופא הזה האומר לאדם: אל תאכל דברים שמחזירים אותך לידי חולי".
כשאנו עוסקים בענייני רפואת הנפש, הדבר חשוב שבעתיים לזכור: המחלה לא מגיעה כי זה פשוט 'קרה'. למחלה יש סיבה. הקדוש ברוך הוא רוצה לעורר אותנו להבין במה איננו מתנהגים כמו שצריך.
אמנם אנחנו בני אדם ואנחנו טועים. בדיוק בשביל זה ניתנו התורה והיצר הרע לבני האדם. כדי שיתגברו על טבעם. והבשורה הטובה היא בהבטחה "כי אני השם רופאך".
בזמן המחלה, לבד מהסיוע הנפשי שכדאי לנו לקבל, משום ש'אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים', כדאי לנו גם לערוך חשבון נפש. אם נשכיל לתקן את הליקויים שגילינו – הרופא הגדול בעולם מחכה לנו בלי תור ובלי פרוצדורה. בלי טפסים ובלי כסף.
בריאות הגוף והנפש לכולנו, באין מחסור כלל.
–
הרב יעקב גולדברג הוא מטפל רגשי ומייסד שיטת 'שכל הנפש'