שיתוף
תגובות
כללי » עיתונאי מצרי: "מי שסייע להיווצרות התנאים לטבח שבעה באוקטובר- היו הדמוקרטים וביידן"
השלום של ביידן
הוא גורש ממצרים בשל עמדותיו התומכות בישראל, וכעת מגיש תחקיר מטלטל
ג'ו ביידן | צילום: NumenaStudios, שאטרסטוק

חוסיין אבו באקר מנסור, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, התראיין בסוף השבוע האחרון לתוכניתם של אלדד בק ואורנה ישר על ההשלכות ארוכות הטווח של חוסר היציבות במדיניות החוץ האמריקאית, ועל ההשפעה השלילית שלה על אמון מדינות ערב בארה"ב: "ממשל ביידן יצר את התנאים ל-7 באוקטובר".

אבו באקר מנסור, שגורש ממצרים בגלל יחסו החיובי לישראל, שיתף בסיפורו האישי ועל דרכו המחקרית: "נולדתי וגדלתי בגיזה שבמצרים, שבה כל דבר יהודי היה מלווה ברגשות של איבה ועוינות. בתחילת שנות ה-2000, בעקבות מספר אירועים קריטיים באזור, גברה ההתעניינות שלי בישראל ובציונות. אז החלטתי ללמוד עברית, וזה מה שהוביל לשינוי משמעותי בתפיסה שלי". החוקר הוסיף: "ממש לפני הבחירות לנשיאות מצרים, שהובילו לעלייתו של הנשיא מורסי, נאלצתי לעזוב את ארצי. היה לי ברור שהדברים לא הולכים לכיוון הנכון".

לדבריו, אחת הנקודות המרכזיות בשינוי שעבר הייתה ביחס לזהות של מדינת ישראל כפי שהכיר אותה: "גיליתי שישראל שונה לגמרי מהאופן שבו היא מוצגת בכל העולם הערבי. לעם היהודי לא באמת יש אינטרס או אידיאולוגיה של רשע בינלאומי, ואז הבנתי שיש הרבה בעיות אידיאולוגיות, תרבותיות ודתיות בחברה שהייתי בה".

אבו באקר הדגיש: "לדעתי, הבעיות הללו מהותיות יותר מאשר כל סכסוך על אדמה או פוליטיקה. צריך באמת לטפל בבעיות של העם, לא רק למען השלום בין ישראל לפלסטינים או השכנים שלהם, אלא גם בשביל השלום הפנימי של חברות ערביות, והיציבות האזורית". לדבריו, המומנטום של הסכמי אברהם מהווה צעד ראשון לקראת ההבנה, בקרב רבים במצרים ובעולם הערבי, כי ישראל לא רק אינה הבעיה, אלא היא חלק מהפתרון האזורי שיוביל לשגשוג טכנולוגי ופוליטי: "מיעוט במדינות המפרץ התחילו להבין שישראל יכולה להיות חלק מהפתרון, כאחת המדינות היציבות באזור עם קשרים למעצמה הגדולה בעולם, ולהפיק תועלת עבור כל האזור".

בהמשך הריאיון, אבו באקר מנסור התייחס גם להשלכות של טבח השבעה באוקטובר על מדיניות ארה"ב, ואמר: "הסוגייה הפלסטינית הייתה על השולחן של מדינות ערב אפילו לפני את כל האירועים של השבעה באוקטובר. כעת, מה שראינו הוא שחמאס רוצה לחזור לאותו משחק ולהכריח את כל האזור לשחק אותו כדי להוציא הסכמות או משאבים מסוימים מארה"ב. עבור מצרים, כבר נכתב שהטבח הוא ממש מתנה עבורם מפני שזה החזיר את מצרים שוב למעמד של איזשהו יתרון שהם יכולים באמת ללחוץ על מדינות שונות כדי לצאת מהמשבר הכלכלי בו הם נמצאים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים