שיתוף
תגובות
חדשות » דרמה בבריטניה: השמאל גרף ניצחון סוחף בבחירות לראשות הממשלה
"ניצחון מוחץ"
אחרי 14 שנה שהשמרנים בשלטון, אמש התחולל בממלכה המאוחדת מהפך משנה מציאות. מפלגת הלייבור מאגף השמאל המתון חוזרת לשלטון
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק | צילום: אבי אוחיון - לע"מ

לפי המדגמים הלייבור בהובלת קיר סטרמר גרפה ניצחון סוחף, והוא צפוי להפוך לראש הממשלה החדש בתוך שעות, אחרי שיקבל את המנדט מהמלך צ'רלס. "עשינו את זה! הצבעתם עבור זה – והשינוי מתחיל עכשיו", הצהיר סטרמר בנאום הניצחון שלו הבוקר. ראש הממשלה היוצא ומנהיג השמרנים רישי סונאק אמר כי התקשר לסטרמר ובירך אותו על ניצחונו.

ממדגמי הטלוויזיה עולה כי הלייבור זכתה ב-410 מושבים בפרלמנט, בעוד שמפלגת השלטון השמרנית מתרסקת עם 131 מושבים בלבד. סוכנות הידיעות רויטרס ציינה כי מדובר במספר המושבים הנמוך בתולדות המפלגה, שעמד עד כה על 156 מושבים בבחירות 1906.

ראש הממשלה היוצא רישי סונאק, שבניגוד להערכות לא הודח מהמושב האישי שלו בפרלמנט, אמר כאמור כי התקשר לסטרמר ובירך אותו על הניצחון: "הבוחרים העניקו פסק דין מפכח. הלייבור ניצחה. אני לוקח אחריות על ההפסד ומצטער", אמר. סטרמר בירך מצדו על התוצאות בהודעה שבה אמר כי "אנשים כאן וברחבי המדינה השמיעו את קולם והם מוכנים לשינוי", ובהמשך נשא נאום ניצחון בפני קהל תומכים בלונדון – והודה לציבור הבריטי על האמון שהעניק בו.
סטרמר הבטיח לפעול "מיד" על מנת לשפר את מצבם הכלכלי של הבריטים, ו"לבנות מחדש את בריטניה". הוא הוסיף שאחרי 14 שנות שלטון שמרני, "קרן של תקווה והזדמנות" זורחת כעת מעל בריטניה, והזכיר את המאבק שלו לשינוי הלייבור בארבע השנים האחרונות – מאבק שבמסגרתו פעל לטיהור המפלגה מאנטישמים: "זה מרגיש טוב, אם לדבר בכנות. זו הייתה המטרה. מפלגה שעברה שינוי, שמוכנה לחדש את בריטניה – לטובת האנשים העובדים".

התוצאות, יש להדגיש, אינן מפתיעות. בחודשים האחרונים חזו הסקרים התרסקות חסרת תקדים למפלגה השמרנית בהובלת סונאק. המצביעים הענישו את השמרנים על שנים של שערוריות, פרשות מביכות וטלטלות פוליטיות. מאז 2016 כיהנו בבריטניה חמישה ראשי ממשלה שונים והשנים האחרונות מאופיינות בחוסר יציבות כלכלית, ובעלייה ביוקר המחיה.

ערב הבחירות פורסמו סקרים שחזו ללייבור ניצחון שבריטניה עוד לא ראתה כמותו: תוצאת השיא של הלייבור הייתה בבחירות 1997, בהנהגת טוני בלייר, אז היא זכתה ב-419 מושבים. לפי המדגמים הלילה הלייבור רשמה ניצחון מוחץ – אך לא היסטורי. בכל זאת מדובר בהישג אדיר למפלגתה שרק לפני חמש שנים רשמה את התוצאה הגרועה ביותר שלה בבחירות מאז 1935 – 202 מושבים בלבד.
עדות לגודל ההפסד של השמרנים הגיעה למשל באזור וויילס, שם לפי התקשורת הבריטים המפלגה איבדה את כל המושבים שלה. מהפרלמנט הודחו גם עשרה שרים בממשלה השמרנית היוצאת – בראשם שר ההגנה גרנט שאפס. מדובר בנתון חסר תקדים בבחירות כלשהן.
בממלכה עלו תהיות אם גם סונאק עצמו יודח – ויהפוך בכך לראש הממשלה הראשון אי-פעם שלא רק מודח מדאונינג 10 אלא במקביל גם מהפרלמנט – אך בסופו של דבר הוא שמר על המושב שלו. בדבריו הלילה הודה סונאק לבוחרים במחוז שלו בצפון אנגליה והבטיח להמשיך לשרת אותם כמחוקקים. אדם שעמד מאחוריו במהלך הנאום נצפה מניף שלט שעליו נכתבה האות L – ככל הנראה קיצור של המילה "לוזר".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. מידה כנגד מידה לא בטלה מהעולם. כשביבי הגיע לרישי הוא השפיל אותו ברבים.עכשיו הוא מקבל את זה בהפוכה. רישי הביתה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים