שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא טורקיה נגד צרפת "מדינה גזענית שמדכאת מוסלמים"
נשיא טורקיה טען כי המהומות שפרצו בצרפת, הן תוצאה של איסלאמופוביה | סערה בצרפת סביב גיוס תרומות לשוטר היורה בסך יותר ממיליון אירו
נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן | צילום: Sasa Dzambic, שאטרסטוק

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס הערב (שני) למהומות בצרפת וטען שמדובר בתוצאה של "גזענות ממסדית".

צרפת מתמודדת כבר כמעט שבוע עם מהומות רחבות היקף בפריז ובערים נוספות, לאחר מותו של נאהל מרזוק – נער ממוצא אלגי'ראי מרוקני. נאהל נסע ברכב בפרבר הפריזאי נאנטר, ניסה לברוח משוטר שעצר אותו לבדיקה בכביש ונורה על ידו מטווח אפס. משטרת צרפת טענה תחילה כי השוטר ירה משום שהרכב עמד לדרוס אותו, אך תיעוד שהופץ ברשת הפריך טענה זו.

עוד מבחזית החדשות

לאורך כהונתו של ארדואן הוא מנסה לשמש כמגן על מוסלמים ברחבי העולם, ולעיתים תוקף מדינות במערב ומאשים אותן ב"איסלאמופוביה" ובשנאת מוסלמים. בתום ישיבת קבינט אמר נשיא טורקיה כי האיסלאמופוביה היא אחת הסיבות למהומות האחרונות ברחבי צרפת. הזעם שהתפרץ בעקבות הירי הגיע על רקע טענות ארוכות שנים לאלימות משטרתית מופרזת שמופנית בעיקר כלפי שחורים וצרפתים ממוצא ערבי ומוסלמי.

לטענת ארדואן "במדינות שידועות בעברן הקולוניאליסטי, תרבות גזענית הפכה לגזענות ממסדית. בבסיס האירועים בצרפת ישנו מבנה חברתי ששייך למנטליות הזאת. רוב המהגרים שנידונים לחיות בגטאות, וסובלים מדיכוי שיטתי, הם מוסלמים". יחד עם זאת גינה ארדואן את מעשי הביזה ואמר: "אי אפשר לרדוף ברחובות אחרי צדק. עם זאת, ברור שגם הרשויות צריכות ללמוד מה"פיצוץ החברתי" הזה".

לפי משרד הפנים הצרפתי, מיום שלישי נעצרו בסך הכול 3,354 בני אדם, בהם ילדים בני 12 ו-13 שתקפו שוטרים והציתו שריפות. כעת נראה שהמהומות במגמת דעיכה, וכך גם מספר העצורים. אתמול בלילה עצרה המשטרה 157 בני אדם, אך הנשיא עמנואל מקרון דרש ממשרד הפנים להשאיר ברחובות את 45,000 השוטרים שנשלחו לשמור על הסדר. אמש נהרג כבאי בזמן שניסה לכבות רכבים שעלו באש מצפון לפריז.

הנשיא מקרון דחה את ביקורו בגרמניה כדי לטפל במשבר, ואתמול אמור היה להיפגש בפרלמנט עם יותר מ-220 ראשי ערים ועיירות שסבלו מהתפרעויות בשבוע החולף. בפרברי פריז דווח שלשום על אירוע חריג בעיירה ליי-לה-רוז, כשמכונית התנגשה בביתו של ראש העיירה. ראש העירייה ואנסו ז'אנברון, שלא היה במקום בזמן האירוע, דיווח כי מתפרעים גם הציתו את ביתו ואשתו ושני ילדיו, שישנו בבית בזמן התקיפה נפצעו כשנמלטו מהמקום.

משפחתו של נאהל קראה השבוע למפגינים להפסיק את ההתפרעויות. סבתו של נאהל, נדיה, אמרה אתמול שהמוות של הנכד שלה אינו תירוץ לביזה ולהרס. "אני קוראת להם להפסיק", אמרה הסבתא.

בצרפת פרצה סערה בעקבות קמפיין מימון המונים שבו נאספו תרומות למשפחתו של השוטר שירה בנאהל. בקמפיין למען השוטר, פלוריאן מ' (שמו המלא לא פורסם), נאסף עד כה סכום של יותר ממיליון אירו. בעוד שלקמפיין למען משפחתו של הנער שנהרג נאספו פחות מ-200,000 אירו.

את קמפיין גיוס הכספים למשפחתו של השוטר בן ה-38 יזם ז'אן מסייה, שהיה הדובר של אריק זמור, איש ימין קיצוני שהתמודד בבחירות לנשיאות. היעד ההתחלתי של הקמפיין היה לאסוף 50,000 אירו, אך הסכום שנאסף גדול משמעותית. עד כה יותר מ-58,000 בני אדם תרמו למשפחתו של השוטר מהפרבר הפריזאי נאנטר. במודעה בקמפיין נכתב: "תמכו במשפחת השוטר מנאנטר, פלוריאן מ', שעשה את עבודתו והיום משלם מחיר כבד. תמכו בו בהמוניכם ותמכו במשטרה שלנו".

סבתו של נאהל, שכאמור קראה אתמול למתפרעים לחדול ממעשיהם, אמרה ש"לבה נשבר" מהתמיכה בשוטר. "הוא הרג את הנכד שלי. האיש הזה חייב לשלם בדיוק כמו כולם", היא אמרה לטלוויזיה הצרפתית. "אני מאמינה בצדק ובמערכת המשפט", הוסיפה. פוליטיקאים מהשמאל הצרפתי אמרו שהתרומות למשפחתו של השוטר "מגונות" ומראות שהפשע "משתלם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים