שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » כל מה שאפשר לספר על המיליציה השיעית "כתאא'ב חיזבאללה" שמחזיקה בשבויה הישראלית
הוסרה הצנזורה
מספר ימים לאחר שאליזבת נעלמה הסתבר שהיא נחטפה בידי מיליציה פרו-איראנית | 4 חודשים ניסתה הצנזורה לשמור בסוד את המידע | מייסד הארגון שחטף אותה – קאסם סולימאני
התמונות האחרונות שצורקוב פרסמה מעיראק, בחשבון האינסטגרם שלה

פחות מיממה עברה מאז פורסם שאליזבת צורקוב, חוקרת ישראלית בעלת דרכון רוסי, מוחזקת בשבי בידי מיליציה פרו איראנית בשם כתאא'ב חיזבאללה, מאז חודש מרץ השנה. ככל שהשעות נוקפות, מתבררים פרטים נוספים על מה שאירע מאחורי הקלעים בארבעת החודשים האחרונים, ומהרגע שהבינו בישראל שצורקוב נחטפה.

הדיווח הראשון לרשויות בישראל הגיע מאמה, אחותה של אליזבת שיצרה קשר עם גורמים בישראל לאחר שהפסיקה לקבל תשובות על הודעות הוואסטאפ ששלחה לה. בישראל לא נותרו אדישים מהמידע שאזרחית ישראלית נמצאת בעיראק ומוגדרת "מנותקת קשר", ומיד הופעלו מערכות ביטחון שונות על מנת להבין מה עלה בגורלה. בתום הבדיקות הסתברר כי היא נחטפה בבגדד ומוחזקת בידי מיליציה שיעית בשם כתאא'ב חיזבאללה.

עוד מבחזית החדשות

בישראל פנו מיד את ארה"ב, שלה האפשרות הטובה ביותר להפעיל לחץ על עירק, מה גם שמטרת הנסיעה הייתה לטובת המחקר שעשתה מטעם אוניברסיטת פרינסטון היוקרתית. בנוסף, מתוקף היותה אזרחית רוסית, עודכנו גם הרוסים, כך שניתן לומר שנעשה מאמץ משולב להגיע לכל הגורמים האפשריים בשטח שיכולים לסייע להביא לשחרורה.

ההבנה הייתה, וזה מה שנאמר גם למשפחה, שלשמור על הסיפור בפרופיל נמוך תחת צנזורה יהיה הדבר הנכון ביותר לעשות. ההנחה הייתה שברגע שזה יתפרסם יכול להיות שמחיר המיקוח יעלה, תנאי המשא ומתן יוקשחו והיא תקבל מעמד של שבויה ובישראל רצו להימנע מכך.

בפועל, לפני כמה חודשים פורסמה ידיעה קטנה בעיתון עיראקי על החטיפה. זה לא תפס תשומת לב והיו עוד כמה פרסומים שהחלו לצאת עם רמיזות. בימים האחרונים הבינו בישראל שהסיפור הולך להתפרסם בעולם, ולמרות שבארץ עדיין ניסו להטיל צנזורה על הפרסום, הבינו שאם זה יצא לתקשורת הזרה לא ניתן להסתיר את זה עוד.

לכן, כדי לשלוט בסיפור הזה כמה שאפשר, הכניסו בהודעה הרשמית שיצאה מירושלים, אלמנטים דיפלומטיים, כמו הקביעה שבישראל רואים בעיראק אחראית למצבה וגורלה.

המיליציה השיעית, גדודי חיזבאללה בעיראק (כתאאב חיזבאללה) שחטפה את צוקרוב, הוקמה ב-2007, בחסות כוח קודס של משמרות המהפכה, לאחר פלישת ארה"ב לעיראק. המיליציה כללה כמה התארגנויות חמושות ונוסדה כדי להיאבק בשרידי משטרו של סאדם חוסיין ובכוחות האמריקאיים שפלשו לעיראק.

גדודי חיזבאללה הוקמו בידי אבו מהדי אל-מהונדס שחוסל עם קאסם סולימאני בינואר 2020 בתקיפה האווירית של ארה"ב בבגדאד. הוא שימש כמנהיג של אל-חשד א-שעבי (הגיוס העממי), ארגון גג שמאגד בתוכו מיליציות שיעיות, רובן זוכות לתמיכה מאיראן וחלקן עצמאיות.

אחרי חיסול אל-מהונדס, מונה אחמד אל-חמידאוי למנהיג הארגון והוא עומד בראשו עד היום. קודם לכן, הוא מילא בארגון שורת תפקידים צבאיים ומדיניים. בפברואר 2020 הוכלל חמידאוי ברשימת הטרור של ארה"ב והוגדר כפעיל טרור בין-לאומי, בגין מעורבותו בביצוע פיגועי טרור נגד כוחות אמריקאיים ואזרחים עיראקים.

גדודי חיזבאללה הם מיליציה שיעית-רדיקלית, בעלת אופי אנטי אמריקאי מובהק ואוריינטציה פרו-איראנית. הם חלק מ"ציר ההתנגדות השיעי" ונהנים מתמיכה ישירה מאיראן, שכוללת סיוע כספי, צבאי ואמצעי לחימה. על פי ההערכות, המיליציה מונה אלפים בודדים של פעילים, אך נמנית עם הארגונים החזקים והמסוכנים ביותר בעיראק. הם מנוסים בחטיפות ומרבים לשגר איומים לעבר ישראל וארה"ב. בעשור האחרון הוכנסה המיליציה תחת המטריה של ארגון הגיוס העממי (א-חשד א-שאעבי) והיא נהנית מתמיכה רחבה שך איראן.

עוד מבחזית החדשות

ב-2007 פתח הארגון בסדרת תקיפות נגד הכוחות האמריקאיים בעיראק והסב לו אבדות כבדות וכתוצאה מכך ארה"ב פעלה נגדו. על פי הדיווחים, במהלך המלחמה של הכוחות העיראקיים נגד דאעש, עברו גדודי חיזבאללה אימונים והכשרה בלבנון. ב-2019 פרצו מאות תומכים של המיליציות הפרו-איראניות לשגרירות ארה"ב בבגדד.

ביוני 2020 בוצעו פיגועי ירי לעבר יעדים אמריקאיים בבגדד ובבסיס תאג'י. על פי ההערכות, גדודי חיזבאללה היו המיליציה השיעית המרכזית שעמדה מאחורי ירי הרקטות בהכוונה איראנית. בעקבות כך, פשט כוח של היחידה העיראקית ללוחמה בטרור על מפקדת גדודי חיזבאללה בדרום בגדד ועצר פעילים בארגון ששוחררו בהמשך.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים