שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » יעלון נגד נאום הנשיא הרצוג: "יצר סימטריה בין הדורס לנדרס"
בוגי יעלון הביע את אכזבתו מנאום הרצוג | "חשבתי שידבר בשם מגילת העצמאות ושלטון החוק" | אדלשטיין: "להתחיל בהידברות מיד" | ביטן: "אין להקפיא את החקיקה"
משה בוגי יעלון | צילום: צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, מראשי המחאה נגד הרפורמה המשפטית, תקף הבוקר (שני) בריאיון ל-ynet את הצעת הפשרה שהציג אתמול נשיא המדינה יצחק בנאום לאומה, וכללה חמש נקודות כבסיס להידברות, ובין היתר הקפאת תהליך החקיקה.

לדברי יעלון "לאור מה ששמענו אתמול מהנשיא, באופן מאכזב, המחאה תגבר. הוא החליט להלך בין הטיפות, יצר סימטריה בין הצד הדורס לבין הצד הנדרס. חשבתי שהוא ידבר בשם מגילת העצמאות ושלטון החוק, ומהבחינה הזו הנאום היה מאכזב".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר יעלון "מפאת כבודו של נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר המשפטים היו צריכים לעצור את החקיקה ואז לקיים דיון. הם לא רוצים לעשות את זה, משום שמה שמעניין אותם זה למלט נאשם מספסל הנאשמים, להכשיר שרץ שכבר חטא שלוש פעמים בשחיתות פוליטית ובג"ץ כבר אסר עליו להיות שר, ואף על פי כן הוא ממרה את פי החוק. את זה היה צריך להגיד בצורה מאוד ברורה".

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, חבר הכנסת יואל אדלשטיין (הליכוד), קרא הבוקר לצדדים שלא להתבצר בעמדתם ולהתחיל בהליך של הידברות. לדבריו, "השינויים במערכת המשפט הם בנפשנו, ועל מנת לבצעם, אנו חייבים להתחיל בהידברות באופן מידי. זה לא משחק סכום אפס, והמטרה היא שינוי עמוק ונחוץ במערכת המשפט. למעט ניצים קיצוניים, כולם מבינים את חשיבות העניין ולכן אין שום סיבה להתבצר בעמדות, כשאפשר וצריך לעשות זאת יחד, לטובת כל עם ישראל".

לעומת זאת, יו"ר ועדת הכלכלה חבר הכנסת דוד ביטן מהליכוד הציג בריאיון ל-ynet את מתווה הפשרה שלו, אך המשיך בקו שנקט שר המשפטים יריב לוין, וגם הוא סבור שאין להקפיא את החקיקה. לדברי ביטן: "צריכים להגיע לפשרה, אין על זה ויכוח. היום כולם מבינים את זה, וגם אלה שהתנגדו לפשרה מבינים את זה, אבל שני הצדדים צריכים לרדת מהעץ. אמרנו מראש שנעשה שינויים במערכת המשפט, ולכן את זה צריך לעשות רק בחקיקה. בוודאי שהתחלנו את החקיקה, אבל יש אפשרות להגיע לפשרה, יש דברים שאין בעיה להגיע בהם לפשרה. לוין ורוטמן אמרו כל הזמן שהם פתוחים לשמוע הערות. הסוגייה המרכזית היא הוועדה לבחירת שופטים, ששם יש קושי להגיע לפשרה אבל היא אפשרית".

לגבי פסקת התגברות אמר ביטן כי: "יש הסכמה כבר שצריך לעשות את פסקת ההתגברות, עכשיו השאלה באיזה רוב. אנחנו אומרים 61, חברים מהאופוזיציה אומרים 65. כשהייתי יו"ר הקואליציה, כללתי בקריאה הראשונה של הצעות חוק שתי אופציות. העברתי את הקריאה הראשונה, כדי ששני הצדדים יוכלו לרדת מהעץ ולנהל משא ומתן על האופציה הראויה".

ביטן נשאל מדוע הוא מסרב להשהות את תהליך החקיקה, והוא השיב: "ההשהיה הפכה להורדת ידיים בין אופוזיציה לקואליציה. אנחנו אומרים "לא נקפיא" והם אומרים "תקפיאו כדי שנשב למשא ומתן" וזה בדיוק העניין. צריך לכבד את נשיא המדינה במובן של המתווה, אבל כדי לעצור או לא לעצור שני הצדדים צריכים לגלות מנהיגות ולנקוט בפעולה".

עוד מבחזית החדשות

עוד הוסיף ביטן: "אני מציע להמשיך את התהליך, להכניס את כמה אפשרויות בקריאה ראשונה, ואז לשבת למשא ומתן אמיתי. לא שוחחתי על כך עם לוין, אני מעלה את הרעיון כמישהו עם ניסיון בתחום של הכנסת ובמשאים ומתנים שניהלתי בזמנו. אני חושב שכך שני הצדדים יכולים לרדת מהעץ במסגרת ההצעה הזו".

לשאלת המראיין מה לא להסכים להסתפק בחלק מסעיפי הרפורמה, ענה ביטן: "יש לנו רוב בעם, רוב בכנסת שאנחנו רשאים לממש אותו. גם האופוזיציה כבר מסכימה לשינוי. יש לנו רוב בכנסת להעביר כמעט את כל מה שאנחנו רוצים, ואנחנו לא צריכים לעשות את זה כי יש גם מגבלה לכוח. אנחנו גם צריכים להבין את זה, אבל הם צריכים להבין שלנו יש רוב. ברגע ששני הצדדים יבינו את זה יש סיכוי לפשרה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים