שיתוף
תגובות
כללי » יו"ר ועדת החוקה בראיון סוער: "אין גבול לציניות של חברי האופוזיציה"
חה"כ שמחה רוטמן יו"ר ועדת החוקה, התייחס לשלל נושאים שעל הפרק, בסוף שבוע הסוער בוועדה | לדבריו: "זה היה עוד שבוע מוצלח בקידום התוכנית "ציון במשפט תיפדה"
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן | צילום: שמואל שניידר, ויקיפדיה

הדמות המזוהה ביותר עם הרפורמה המשפטית הוא חה"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית, שעומד בראש ועדת החוקה ולא יורד מהכותרות הראשיות.

אך השבוע הוועדה בראשותו גרמה לסערה פוליטית עזה, כשח"כים מהאופוזיציה עלו על השולחן, נשכבו על הרצפה, התעמתו עם הסדרנים ויצרו מהומה.

עוד מבחזית החדשות

לדברי רוטמן "ידעתי שהולכת להיות מהומה. אנשי יש עתיד הודיעו שזה מה שהם הולכים לעשות. הם לא אמרו שיטפסו על השולחן, אבל דיברו בהתכנסויות שלהם ובתקשורת על "לקשור את עצמם לחדר הוועדה". בעיניי זה היה אירוע מביש ממש. אני רק מדמיין לעצמי מה היה קורה אם מה שראינו בוועדה היה קורה בכנסת הקודמת, אם כשאנחנו היינו באופוזיציה היינו מתנהגים ככה. היו פותחים את האולפנים לשלושה ימים של שידורים רציפים תחת הכותרת "לאן הידרדרנו", כל מרואיין שהיה עולה לשידור מהאופוזיציה היה צריך להתחיל בעשר דקות של התנערות וגינויים על ביזיון הכנסת, תקיפת הסדרנים, הקללות, הצעקות".

"היו שלושה ח"כים מיש עתיד שטיפסו על שולחנות והתנהגו בצורה אלימה וכוחנית, וההתייחסות התקשורתית נעה בין תיאור של מעשה שובב וחינני לבין הגדרתם כ"גיבורים". התקשורת מנהלת קמפיין שלא היה כדוגמתו. לאור זה, אני תוהה אם לאופוזיציה יש בכלל נכונות ורצון לדבר. אני תוהה אפילו אם יש להם רצון לחיות כמדינה אחת. אדם שמתנהג ככה, שקורא לאלימות, למלחמת אחים, זה טירוף. התקשורת מתייחסת אליהם כגיבורים במקום להקים קול צעקה על ההסתה. הסדרנים קיבלו קללות ואלימות בצורה שלא הייתה כדוגמתה, אולי בשביל לייקים או בונוס שנתי ביש עתיד".

לשאלת המראיין מה חשב כשח"כ יוראי להב הרצנו קפץ על השולחן ובא לקראתו, השיב רוטמן: "הייתי בהלם מההתנהלות הזאת". "הוא התקרב בצורה מאיימת. לא דאגתי, היה שולחן שהפריד בינינו והיה איתי מאבטח, לא חששתי שיצליח לפגוע בי פיזית. אבל היה נראה שהוא איבד כל רסן, ולך תדע מה יעשה".

עוד נשאל רוטמן, איך הוא מסכם את השבוע הסוער הזה, והוא אמר: "זה היה עוד שבוע מוצלח בקידום התוכנית 'ציון במשפט תיפדה'". כך אתה קורא לרפורמה המשפטית שאל המראיין? "זה השם שנתתי לדיוני הרפורמה בוועדת החוקה. רוצה לומר שזו לא חקיקה נקודתית, זו תפיסה כוללת. יש פה תוכנית גדולה שמביאה את תפיסת העולם שהצגנו לפני הבחירות, ואנחנו מקדמים אותה. בלי עצירות. אנחנו מוכנים לנהל הידברות, אשמח ללכת לנשיא לפגישות, אך לא נעצור".

המראיין ציין כי הרושם הוא שלא מתקיים דיון אמיתי בוועדה אלא רק בליל של צעקות, השמצות וחילופי מהלומות בין הקואליציה לאופוזיציה. רוטמן: "הוועדה קיימה כמעט 100 שעות דיון לפני קריאה ראשונה, ורובן המוחלט היו ענייניות. אבל מתוך עשרות שעות הדיונים, התקשורת מוציאה רק את הצעקות והמהומה".

המראיין טען לרוטמן שהאופוזיציה טוענת שהוא מנהל את הוועדה ביהירות. קוטע אנשים, לא נותן זכות דיבור, ממהר להוציא אותם מהדיונים. רוטמן תקף את האופוזיציה ואמר: "אין גבולות לציניות של חברי האופוזיציה. בכל פעם שגלעד קריב מתחיל לדבר בדיונים בנושאים מהותיים , הוא מדבר ברציפות ללא הפסקה, 20-17 דקות ברצף, בלי הפרעה ובלי עצירה. אין שום ועדה בכנסת שמדברים בה ככה. כשאני מנסה לתת מענה רציני לשאלות שלו או של אחרים ולנהל דיון אמיתי, הם ישר מתפרצים ומפריעים".

"השבוע הגיע חבר הכנסת לשעבר אוריאל לין. רציתי להתייחס לדברים שאמר, וח"כ סגלוביץ' ראה שאני מדבר ברצף דקה או שתיים, והתחיל לצעוק כדי שלא יהיה רצף דיבור ושלא יהיה אפשר "להחזיק ראש". זאת טקטיקה מסודרת ומחושבת שלהם. הם לא באים לוועדה כדי לנהל דיון, הם באים להפריע, למשוך זמן. הם גם אומרים את זה בתקשורת. כשנותנים להם זמן לדבר, הם מקדישים את כל הזמן לדבר על זה שלא נותנים להם לדבר".

עוד מבחזית החדשות

המראיין ביקש את התייחסותו של רוטמן לעימותים עם היועץ המשפטי לוועדה. רוטמן: "היחסים עם היועמ"ש מקצועיים. היו בינינו תאקלים, ויכול להיות שעוד יהיו. בחלק מההתנהלות שלו בקידום הרפורמה הוא חרג בהרבה מתפקידו. אני יכול להבין לליבו, זו לא עבודה קלה להיות יועמ"ש נטול אג'נדה. אנחנו עושים שינויים משמעותיים בעקרונות יסוד, ומי שגדל על ברכי התפיסה שהכל שפיט – יכול להיות לו קשה. כשאני קורא חוות דעת שלו, אני מזהה הרבה דברים שיש בהם בגדר עמדה, ולא דעה מקצועית, ועל זה יש מחלוקת. הוא אמר, למשל, שצריך לשקול לקיים את החקיקה בכנסת הבאה, והראיתי לו שלא כך נהגו בעבר בכנסת. כנראה לא נשתה בירה ביחד, אבל נצליח לעבוד ביחד".

לגבי הפגישה עם נשיא המדינה אמר רוטמן: "הנשיא מאוד 'אול אין', אבל הוא די לבד. ראינו את ההודעות של לפיד. פעם אחת ניסה להציג הישג פוליטי, פעם אחת דיבר על הפסקה של 60 יום בחקיקה. זה לא רציני" עוד אמר רוטמן "באופוזיציה לא רוצים עצירה בשביל הידברות. הם רוצים עצירה בדיוק בשביל מה שלפיד עשה השבוע. דיברו בקואליציה על דחיית חוק דרעי וחוק מח"ש כמחווה של רצון טוב לנשיא, והם הוציאו הודעות לתקשורת שהם הביאו הישג פוליטי. מה שמטריד אותי זה שאין שום גורם אחראי באופוזיציה שאומר ללפיד 'הפסדת בבחירות, אולי הגיע הזמן שתכיר בזה'".

לשאלת המראיין מה יהיה בסוף התהליך, השיב רוטמן: "יש בישראל מערכת משפט נכונה, דמוקרטית, צודקת. העם בוחר את השופטים, הכנסת מחוקקת, הממשלה מושלת, הרשות השופטת שופטת, שקיעה, אורות, נצנצים, סוף".

המראיין טען בפני רוטמן כי הרפורמה אינה כוללת את הטיפול בעומס בבתי המשפט. רוטמן: "בטח נמצא. הרצון למנות שופטים שמרנים. כל שופט שמרן שאתה ממנה מוריד עומס בבית המשפט. כל שופט אקטיביסט שממונה ושתפיסתו היא 'הכל שפיט' – מייצר עוד תיקים. זה לא אני אומר, זה פרופ' פרידמן אמר. הקמת עוד בתי משפט רק תגביר את העומס. חייבים לטפל בשורש הבעיה".

עוד מבחזית החדשות

לסיכום נשאל רוטמן מה הוא חושב על ההפגנות הגדולות והמפגינים, והוא השיב: "אנשים יקרים, חשובים וציוניים, שלדעתי, בצער רב, יש אנשים חסרי מצפון ואחריות שמנסים למכור להם פחדים. יש קמפיין הפחדה נוראי נגד הרפורמה. בטווח הקצר זה עובד, אבל לאורך זמן זה לא יחזיק מעמד".

לגבי ההתבטאויות של חולדאי, אולמרט, רז וחודק, אמר רוטמן: "אם האנשים האלו היו בימין הם היו נעצרים, נחקרים ומוקעים, וכל פוליטיקאי שצולם לידם או הסתובב לידם היה צריך להישבע שאין לו קשר אליהם, שלא נפגש איתם ושהוא מגנה אותם מכל וכל".

הצטרפו ועקבו אחר

2 Responses

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים