דיווח שהתקבל לפני כחודש במוקד 'השומרים' – ע"י עובד משמרת בחנות לכלי עבודה בעיר – עורר את החשד לגניבת והונאת בעל העסק באמצעות מספר של כרטיס אשראי גנוב. האירוע החל עם כניסתו של נהג מונית לחנות במטרה לאסוף סחורה שהוזמנה ע"י הלקוח ושולמה באמצעות מספר כרטיס אשראי בטלפון. שווי הסחורה בסך עשרת אלפים ש"ח.
למחרת, נכנס לחנות נהג מונית אחר במטרה לאסוף סחורה שהוזמנה כמה דקות קודם לכן ע"י אותו לקוח מאתמול, ובאותה הדרך – מספר כרטיס אשראי בטלפון. הפעם שווי הסחורה עמד על סך חמשת אלפים ש"ח.
חשדו של העובד התעורר כאשר נהג המונית ביקש להזדרז בהעמסת הסחורה למכוניתו כיוון שהוא ממהר להגיע לחיפה – מה שגרם לעובד לתמוה על הזמנת סחורה יום אחר יום מעיר רחוקה כאשר ניתן לרכוש כזו בכל עיר בארץ.
העובד הערני חייג מיד למוקד 'השומרים' ותוך דקות ספורות הגיעו מתנדבים למקום. במקביל, יצר מנכ"ל הארגון קשר עם קב"ט חברת האשראי בבקשה שיבדוק מול הלקוח האם נתן הרשאה לביצוע הרכישות החשודות.
לאחר מספר ניסיונות כושלים להשיג את בעל הכרטיס, חיווה הקב"ט את דעתו כי אכן מדובר בגניבה, וזאת לאחר בדיקת נתוני הכרטיס שהעלתה כי הלקוח מעולם לא ביצע עסקאות בסכומים זהים.
בהחלטה מהירה ונועזת – שהתבררה מאוחר יותר כנכונה – הוחלט לשחרר את נהג המונית עם הסחורה על מנת לבצע אחריו מעקב עד חיפה, בניסיון להתחקות אחר השולח החשוד בגניבה והונאה.
באמצע הדרך, קיבל מנכ"ל הארגון עדכון כי עלה בידו של קב"ט חברת האשראי למצוא את בעל הכרטיס, וכי מבירור עמו עלה כי הוא לא ביצע את הרכישות בעצמו ואף לא נתן שום הרשאה כזו לאף אחד אחר. במקביל, דיווח הקב"ט למשטרת חיפה על האירוע, וזו יצרה קשר עם המתנדבים שעשו את דרכם לחיפה תוך מעקב צמוד ומתוחכם אחרי המונית. קצין אג"מ במשטרת חיפה עדכן את המתנדבים כי שלח צוות למקום בו אמור נהג המונית לספק את הסחורה הגנובה.
כשהמונית ורכב 'השומרים' שבעקבותיה התקרבו לחיפה, עדכנו המתנדבים את צוות השיטור כי נהג המונית סטה מהמסלול בו היה אמור לנסוע, ונראה כי הוא מנסה לטשטש עקבות.
בשלב מסוים, עצר נהג המונית בצד הדרך מול קניון מרכזי בעיר, יצא מהרכב והחל להעמיס את הסחורה על רכב אחר שחנה בסמוך. המתנדבים – שחששו כי עמלם ירד לטמיון אם יפספסו את המומנטום – עיכבו את נהג המונית עד להגעת הכוח המשטרתי.
מחקירה ראשונית של הנהג במקום, עלה כי קיבל הזמנה למשלוח באמצעות אפליקציה המשמשת לנסיעות ומשלוחים. לאחר אישור המשימה קיבל הנהג שיחת טלפון – ככה"נ ממכשיר 'טוקמן' – ובה נמסרו לו כתובות האיסוף והפריקה בבני ברק ובחיפה. עוד התברר כי באמצע הדרך קיבל הוראה מ"הלקוח" לשנות את המסלול – כפי שאכן זיהו מתנדבי 'השומרים'.
הנהג התמים שוחרר לדרכו והסחורה הושבה לבעליה. מבדיקה מעמיקה שנעשתה לאחר מכן התברר שעשרות חנויות ברחבי הארץ – מתוכן בבני ברק – נפלו קרבן לאותו עוקץ תוך שימוש באותם דפוסי פעולה.
המשטרה גבתה עדויות ממתנדבי הארגון כשבמקביל ניהלה חקירה מאומצת עד למעצרם לפני מספר ימים של שניים מאזור הצפון – החשודים בהונאת סכומי עתק. בית המשפט נעתר לבקשת המשטרה והאריך את מעצרם. הבוקר הוגשה נגד החשודים (24,35) הצהרת תובע ובקרוב יוגש נגדם כתב אישום.
מנכ"ל ארגון 'השומרים', חיים רוטר, שפיקד על האירוע מתחילתו, מבקש להעביר מסר חד לכל בעלי העסקים והחנויות: "הקלות שבה חנויות משחררות סחורה בשווי אלפי שקלים באמצעות תשלום טלפוני – מטרידה, ועלולה להסב נזק רב ועוגמת נפש מרובה. במקרה הנוכחי – הודות לעירנותו של העובד ופעולתם המהירה והנחושה של מתנדבי הארגון – צומצם הנזק הכספי. בעלי החנויות מתבקשים שלא לזלזל בנהלים, ולבצע את העסקאות הטלפוניות בדיוק כפי ההוראות וההנחיות של חברות האשראי. יש לזכור כי במקרים של הונאה יושת הנזק הכספי על בעל העסק ולא על בעל כרטיס האשראי".