שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » הצעת החוק המלאה של גפני: הקפאת הריבית על המשכנתא
לפי ההצעה של יו"ר ועדת הכספים, הריבית לא תעלה עבור "הלוואה לדיור" שיינתן לאחר שהצעת החוק תיכנס לתוקף | ההצעה מכוונת למי שיש לו דירה יחידה, והיא למגורים
יו"ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ

יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, גיבש הצעת חוק שאומרת, שאם ריבית בנק ישראל תעלה ביותר מ-1% בשנה, הריבית למשכנתאות לא תשתנה עבור מי שמחזיק דירה יחידה המשמשת למגורים. לדברי גפני במקרה כזה "הבנקים יוכלו להעלות את הריבית בשיעור של מחצית מהעלייה". הצעה זו נועדה להגן על רוכשי דירות למגורים מעליית הריבית. להבדיל מההבטחה הראשונית להקפיא את כל המשכנתאות, הצעת החוק הנוכחית מדברת רק על משכנתאות חדשות שיינתנו אחרי שהחוק ייכנס לתוקף.

עוד אמר גפני "במהלך השנה האחרונה, הועלה שיעור הריבית באופן ניכר ביחס לשנים הקודמות, דבר שהביא לעלייה בגובה ההחזרים החודשיים שנטלו הלווים, מדובר בנטל נוסף על גבם של לווים לאור התייקרות המחירים במשק".

עוד מבחזית החדשות

עוד טען כתב גפני "כדי להקל על הנטל הכספי, מוצע לקבוע כי שיעור הריבית שנקבע בהלוואה לדיור לרכישת דירה יחידה המשמשת למגורים לא ישתנה בעקבות החלטה על העלאת הריבית כאמור, ואם הוחלט להעלות את הריבית בשיעור שנתי העולה על 1% לפחות, יהיה רשאי התאגיד הבנקאי להעלות את הריבית על ההלוואה במחצית השיעור, וזאת לשם הקלה על הנטל הכלכלי שמוטל על הלווים".

גפני עתיד להתחיל בסבב חתימות של חברי כנסת עוד היום, אך גם בסביבתו מבינים שעד לאישור ההצעה יידרשו הליכים משפטיים ארוכים, וכי סביר להניח שההצעה תעבור שינויים לפני שתאושר. בהצעה הנוכחית של גפני, להבדיל מהבטחותיו הקודמות, הובהר שהחוק יחול רק על משכנתאות חדשות ולא על עסקאות קיימות. מטרת השנוי היא לנטרל את הקושי המשפטי שבשינוי חוזים קיימים. מנגד, גורמים בשוק מעריכים שהבנקים יוכלו לגלם את הסיכון הטמון במשכנתאות הללו ולהעלות מראש את הריבית, כך שלא תהיה בכך בשורה משמעותית.

גורמים במשק מסבירים כי חלק מהסיכון שלוקחים על עצמם נוטלי משכנתאות שמצמידים חלק מן המשכנתא לריבית בנק ישראל, כרוך בכך שהריבית עשויה לעלות. בגלל אפקט הסיכון, הריבית שהם משלמים נמוכה יותר ועליהם לקחת את זה בחשבון. לעומת זאת לקוחות במסלול של ריבית קבועה לא נוטלים על עצמם סיכון כזה אך משלמים מלכתחילה ריבית גבוהה יותר.

עוד מבחזית החדשות

מבחינה משפטית ניתן לשנות מלכתחילה את התנאים שבהם נחתמים חוזי המשכנתא החדשים, כך שהבנקים ינסחו את הצעותיהם העתידיות לפי המגבלות החדשות. יחד עם זאת, הבנקים צפויים להעלות את הריבית המשתנה לרוכשי דירות עתידיים, כך שיקטינו את הסיכון שאליו הם חשופים בשל המגבלות החדשות, ובכך לנטרל את השפעתה הכלכלית של הצעת החוק.

יש לציין כי הריבית זינקה בשנה האחרונה משיעור אפסי של 0.1%, לרמה של 3.25%. ריבית פריים, שאליה צמודות משכנתאות רבות, הגיעה לרמה של 4.75%. המשמעות היא תוספת של מאות ואפילו אלפי שקלים להחזר החודשי של רוכשי הדירות. בעוד שרוכשים חדשים משקללים את הסיכון של העלאת הריבית בחישוב המשכנתא שלהם, רוכשי הדירות שנטלו את המשכנתא בשנים האחרונות, לא חשבו שהריבית צפויה לעלות בשיעורים חדים כל כך.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. התחשבות בהחזרים ללווים חדשים זה נהדר, אבל מה עם ההחזרים איתם מתמודדים משפחות רבות שלקחו משכנתא לפני שנים וכעת נאלצים להחזיר משכנתא גבוהה בהרבה בגלל עליית הריביות???

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים