שיתוף
תגובות
כללי » הנסיך פיליפ מת בגיל 99
בעלה של המלכה
ארמון בקינגהאם הודיע כי הנסיך פיליפ הלך לעולמו בשלווה בטירת וינדזור: "המשפחה המלכותית מצטרפת לאנשים ברחבי העולם באבל על אובדנו"
תגיות:
הנסיך פליפ | צילום: Bart Lenoir, שאטרסטוק

הנסיך פיליפ, בעלה של אליזבת מלכת בריטניה, מת בגיל 99 – כך הודיע היום (שישי) ארמון בקינגהאם. לפי ההודעה, הנסיך, שלאחרונה שוחרר בחודש שעבר מבית החולים אחרי אשפוז ממושך, "מת הבוקר בשלווה".

בהצהרת הארמון נמסר כי "בצער עמוק, המלכה הודיעה על מות בעלה האהוב, הוד מלכותו הנסיך פיליפ, דוכס אדינבורו. הוד מעלתו מת הבוקר בשלווה בטירת וינדזור. פרטים נוספים יימסרו בבוא העת. המשפחה המלכותית מצטרפת לאנשים ברחבי העולם באבל על אובדנו".

פיליפ, נצר למשפחות מלוכה מיוון ודנמרק, נולד באי קורפו ביוון ב-10 ביוני 1921: פיליפ הוא בנו היחיד של הנסיך היווני והדני אנדרו ורעייתו, הנסיכה אליס מבאטנברג. למרות שפיליפ לא היה אזרח בריטי, היה לו קשר משפחתי לבריטניה כצאצא של המלכה ויקטוריה – וסביו הנסיך לואיס התאזרח בבריטניה ומת בלונדון.

פיליפ נשלח בגיל 12 לגרמניה, אך עם עליית היטלר לשלטון חזר לאנגליה. הוא התגייס לצבא הבריטי עם פרוץ מלחמת העולם השנייה. זאת, על אף שאחיו היו חברים במפלגה הנאצית.

ב-4 במאי 2017 הודיע הדוכס שיפרוש בסתיו מכל פעילותו הציבורית, ב-12 באוקטובר 2018 הופיע בפומבי בפעם האחרונה, בחתונת נכדתו, הנסיכה יוג'יני. בינואר 2019 היה מעורב בתאונת דרכים כאשר נהג ברכבו סמוך לבית סאנדרינגהאם, אך לא נפגע. בעקבות אותה התאונה ויתר הנסיך על רישיון הנהיגה שלו.

מ-16 בפברואר 2021 היה הדוכס פיליפ בטיפול רפואי בבית החולים על שם אדוארד השביעי בלונדון. בתחילת מרץ הועבר לטיפול נמרץ בבית החולים סט. ברטולומי המתמחה במחלות לב. ב-9 במרץ הוצאה הודעה רשמית כי מצבו הבריאותי משתפר והוא הוחזר לבית החולים אדוארד השביעי לצורך שיקום של מספר שבועות. ב-16 במרץ 2021 דווח כי הדוכס פיליפ השתחרר מבית החולים, אולם היום מת.

הנסיך פיליפ נהג לא פעם לנקוט בגישה לא פורמלית ואף נודע באמירות שנעו בין מבדחות ועד "לא נכונות מבחינה פוליטית" ולעיתים אף פוגעניות. בהזדמנויות שונות הוא סיפר בדיחות או העיר הערות סטריאוטיפיות. בשנת 1999 הוא צוטט אומר לקבוצת ילדים חרשים בקונצרט פופ בוויילס: "לא פלא שאתם חירשים אם אתם מאזינים למוסיקה כזו". במקרה אחר, כשאירח עם המלכה אליזבת אדם שאיבד את מאור עיניו בפיגוע של המחתרת האירית, שאלה המלכה מה דרגת העיוורון שממנו הוא סובל ופיליפ השיב לה: "כנראה שגבוהה לנוכח העניבה שהוא לובש".

הדוכס היה נשיא, פטרון או חבר בלמעלה מ-780 ארגונים שונים, בעיקר עמותות בנושאי סביבה, מוסדות וארגונים בתעשייה, בספורט ובענייני חינוך. ב-1956 ייסד את פרס דוכס אדינבורו, במטרה להקנות לצעירים "תחושת אחריות לעצמם ולקהילותיהם". כיום מוענק הפרס ביותר ממאה מדינות. בעקבות מסעו ברחבי העולם ב-1956 ו-1957, החל להתעניין פיליפ בשימור איכות הסביבה המידרדרת, ובהמשך כיהן בתפקיד נשיא הקרן העולמית לשימור חיות הבר.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, ספד לנסיך פיליפ, ואמר כי האומה הבריטית כולה מתאבלת עם המשפחה המלכותית והמלכה אליזבת. הוא אמר כי פיליפ דאג לשמור על המלוכה כמוסד חיוני לחיי בריטניה, וכמו כן "פיליפ עיצב והיווה השראה לחייהם של צעירים רבים מספור".

מנהיג מפלגת הלייבור קיר סטארמר ספד גם הוא: "בריטניה איבדה עובד ציבור יוצא דופן בלכתו של הנסיך פיליפ. הוא הקדיש את חייו למדינתנו – מקריירה מכובדת בצי המלכותי במלחמת העולם השנייה, ועד לעשרות שנות עבודתו כדוכס אדינבורו. עם זאת, הוא ייזכר יותר מכל בזכות מחויבותו יוצאת הדופן ומסירותו למלכה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים